۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱

فتح شاخص 67 هزار واحد در روز خوب بانکی ها

بازار بورس که این روز ها تحت تاثیر رفع تحریم ها و ورود برجام به فاز اجرایی شرایط خاصی را به خود می بیند، بار دیگر و برای چهارمین بار در 20 روز اخیر شاخص را تغییر فاز داد و وارد کانال 67 هزار واحدی شد .
نویسنده: امیر فلاح
کد خبر: ۵۹۸۹۲
فتح شاخص 67 هزار واحد در روز خوب بانکی ها
به گزارش خبرنگار مانا بازار سرمایه که در روزها اخیر به شدت تحت تاثیر روند تدریجی لغو تحریم هاست و به تبع آن در انتظار سرمایه گذاری خارجی و ورود اموال بلوکه شده کشور است، بعد از دو سال رکود دامنه دار بالاخره به شرایط رفع تحریم ها عکس العمل نشان داد ونماگرهای خود را تماما سبز پوش کرد.
بر همین اساس امروز نیز در ادامه روند رو به رشد خود و همچنین پیرو قرارداد های روزگذشته ایران با چین بازیگران تالار شیشه ای که روز گذشته معاملات متعادل اما با حجم بالایی را تجربه کردند امروز با رشد بیش از 700 واحدی از کانال 66 هزار واحد نیز گذشتند و نیمه 67 هزار واحد را به راحتی از آن خود کردند .
در این روز گروه بانکی و خودرویی لیدر های اصلی بازار سرمایه بودند و بیشترین تاثیر را بر شاخص کل امروز داشتند .
بانکی ها تحت لوای رفع تحریم های بانکی و برقراری دوباره سوئیفت بار دیگر جان گرفته و تشکیل صف های سنگین خرید نشان از اقبال این سهم از سوی معامله گران است .
هرچند اخبار ضد و نقیضی از عدم برقراری سوئیف به گوش می رسد اما رفع قطعی این تحریم ها امری بدیهی است و بر همین اساس حاتم یزد مدیر عامل اسبق بانک صادرات با تشریح چگونگی بازگشت و اتصال دوباره بانکهای ایرانی به نظام بانکی جهان، از طی زمانی حدود سه ماه سخن به میان آورد که این مدت زمان صرف کد دهی دوباره بین بانکی و همچنین رتبه بندی دوباره ی بانکهای جهانی توسط سیستم بین المللی است .
همچنین گروه خودرویی که از پیشتازان این روزهای بازار سرمایه محسوب می شود، با توجه به حجم بالای اخبار پیرامون قرارداد ها و تفاهم نامه ها با استقبال تالار نشینان مواجه شده و بر این اساس یکی از محوری ترین بازیگران و بازارگردانان این روزهای بورس تهران به حساب می آید .
اما نکته قابل توجه در گروه حمل نقلی هاست که امروز با بازاری پر افت و خیز مواجه بودند و در مجموع روز منفی را سپری کردند به قسمی که کشتیرانی جمهوری اسلامی به عنوان لیدر این گروه با این که از نظر تکنیکال نقطه حمایتی 600 تومانی را نیاز دارد برای فتح و افزایش تا سطح 1200 تومان، اما امروز بازاری به شدت پرنوسان را در حدود این قیمت به خود دید که در نوع خود قابل توجه بود .
بر همین اساس امروز شاخص کل با افزایش 779 واحدی در ارتفاع 677740 واحدی ایستاد و در مجموع 1.16 درصد رشد را به خود دید .
بر همین اساس شاخص کل هم وزن نیز با 175 واحد رشد در ارتفاع 10936 واحدی ایستاد .بازار اول با رشد 1.55درصدی به ارتفاع 715.82 رسید و بازار دوم نیز با 0.49 درصد رشد 739.16 واحد را تصاحب کرد .
بر همین اساس امروز معامله گران تالار حافظ 1.818 میلیارد برگه سهم را در 111655 نوبت معاملاتی به ارزش 348.132 میلیارد ریال دست به دست کردند .
ارزش کل بازار سرمایه امروز به 28882106.825 میلیارد ریال بالغ شد .
همچنین در این روز شاخص کل فرابورس با 5.6 واحد افزایش به 733.20 رسید که بر اساس معاملات این روز فرابورس 305.375 میلیون سهم به ارزش 2175.867 میلیارد ریال داد و ستد شد .
در این روز فولاد مبارکه با 91.32 ،بانک صادرات با 58.2 و مپنا با 54.56 بیشترین تاثیر مثبت بر روی شاخص و در مقابل مخابرات ایران با 38.67،تهران شیمی با 19.85 و پتروشیمی پردیس با 16.3 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل داشتند .
همچنینی در این روز گروه بانکی و خودرویی که از اقبال جمعی معامله گران نیز برخوردار بودند بیشترین و پربیننده ترین نماد ها را به خود اختصاص دادند و از این رو بانک ملت ،پارس خودرو و ایران خودرو پر بازدید ترین نماد های امروز بازار سرمایه کشور نیز لقب گرفتند .
به نظر می رسد با ادامه روند موجود در بازار سرمایه رسیدن به شاخص 70 هزار واحد در چند روز اخیر زیاد دور از انتظار نباشد و بازیگران این بازار قدم به قدم با رفع تحریم ها پوسته رکود دو ساله را بشکنند .
برچسب ها: بورس
ارسال نظرات
آخرین اخبار