۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰

راه اندازی خط مسافری دریایی به کشورهای حاشیه خزر/مانعی برای فعالیت کشتی میرزا کوچک خان نیست

یک مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای راه اندازی خط کشتیرانی تفریحی – مسافری بین ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۹۶۹۹
راه اندازی خط مسافری دریایی به کشورهای حاشیه خزر/مانعی برای فعالیت کشتی میرزا کوچک خان نیست
سید کاظم خلدی نسب در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: چندی پیش سرمایه گذار بخش خصوصی جهت راه اندازی خطوط کشتیرانی تفریحی – مسافری بین ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر به سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مراجعه کرده بود.
وی در ادامه اظهار داشت: پس از بررسی های انجام شده روی طرح این سرمایه گذار بخش خصوصی و انجام مطالعات اولیه، طرح مذکور گردشگری دریایی جهت صدور مجوزهای لازم به سازمان بنادر و دریانوردی ارجاع داده شد.                                   
این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی نیز طی سالهای اخیر با ارائه تسهیلات ویژه از محل وجوه اداره شده این سازمان به سرمایه گذاران بخش خصوصی در راستای توسعه گردشگری دریایی تلاش های ویژه ای را انجام می دهد.
وی تاکید کرد: این سرمایه گذار نیز هم اکنون در حال طی کردن مراحل صدور مجوزهای لازم جهت خریداری شناور تفریحی جهت به کارگیری در آبهای خزر است.                                                
مدیر کل برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، یادآور شد: بنا به گفته سرمایه گذار بخش خصوصی قرار است این شناور از ایران به مقصد بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر فعالیت داشته باشد.          
وی با اشاره به اینکه هم اکنون در بنادر شمالی ایران، تنها بندر انزلی امکانات لازم از جمله ترمینال و اسکله مسافری، جهت برقراری این خط کشتیرانی را دارا است، لذا قرار است سرمایه گذار بخش خصوصی فعالیت خود را از بندر انزلی آغاز کند.
به گفته خلدی نسب، در حال حاضر تمام بنادر فعال در شمال کشور تجاری بوده و به دلیل وجود تاسیسات جابه جایی بار و جرثقیل های بزرگ در این اسکله ها، امکان استفاده تفریحی به دلیل نبود امنیت و امکانات لازم مسافری وجود ندارد.       
وی بر لزوم ساخت بنادر و اسکله های مسافری در طول نوار ساحلی شمالی کشور تاکید کرد و گفت: بدون شک لازمه توسعه گردشگری دریایی وجود زیرساختهای اولیه نظیر اسکله و ترمینال مسافری است که امیدواریم هر چه سریعتر شاهد راه اندازی آن در نوار ساحلی شمال کشور باشیم.
این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: بر اساس سیاست های کلان تعیین شده از سوی دولت، ساخت اسکله و ترمینال مسافری باید توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی صورت گیرد و بخش دولتی فقط نظارت داشته باشد.
خلدی نسب در ادامه خاطرنشان ساخت: در صورت راه اندازی خط کشتیرانی مسافری – تفریحی مذکور از بندر انزلی به کشورهای حاشیه دریای خزر و استقبال گردشگران داخلی و خارجی، سایر سرمایه گذاران بخش خصوصی نسبت به برگزاری چنین خطوط کشتیرانی در راستای بهره برداری از گردشگری دریایی ترغیب خواهند شد.                                   
وی گفت: به دنبال ترغیب سرمایه گذاران بخش خصوصی، علاقه مندی برای ساخت اسکله و ترمینال های مسافری نیز در سه استان شمالی کشور افزایش خواهد یافت و اینگونه به تدریج شاهد رونق گردشگری دریایی در آبهای شمال کشور خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون بهره برداری از گردشگری دریایی در شمال کشور به شنا کردن و استفاده از برخی تفریحات دریایی نظیر قایق سواری و جت اسکی محدود می شود گفت: برقراری خطوط کشتیرانی بین المللی باعث تحولی شگرف در گردشگری شمال کشور خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، برقراری خطوط کشتیرانی بین المللی باعث افزایش ورود گردشگران خارجی خواهد شد که خود عامل مهمی برای کسب درآمد از صنعت توریسم محسوب می شود.
مدیر کل برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تصریح کرد: حتی این امکان وجود دارد که با ایجاد زیرساختهای لازم، خطوط کشتیرانی تفریحی و مسافری در بین بنادر داخلی کشور و در طول دریای خزر صورت گیرد.
وی در ادامه به کشتی میرزا کوچک خان به عنوان تنها کشتی مسافری شمال کشور اشاره کرد و گفت: مالک این شناور جهت فعالیت مجدد چندین مرتبه به سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و سازمان بنادر و دریانوردی جهت اخذ مجوزهای لازم برای تردد در عرصه تفریحی و مسافری مراجعه کرده است.                                                    
این مقام مسئول در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اذعان داشت: این شناور با صدور مجوزهای لازم از سوی سازمان بنادر و دریانوردی می تواند فعالیت خود را در بندر انزلی و آبهای بین المللی دریای خزر از سر گیرد و مانعی برای ادامه فعالیت آن وجود ندارد.
خلدی نسب تاکید کرد: با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی برای خرید شناورهای تفریحی در آبهای خزر، رونق گردشگری دریایی در آبهای شمالی کشور در آینده نزدیک تحقق خواهد یافت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار