۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷

آغازطرح ملی برآورد میزان آبزیان کف‌زی در آبهای بوشهر

مسئول بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر پژوهشکده میگوی کشور گفت: طرح ملی برآورد میزان توده زنده آبزیان کف‌زی خلیج فارس به روش مساحت جاروب شده در استان بوشهر آغاز شد.
نویسنده: امین رجب زاده
کد خبر: ۵۹۵۲۵
آغازطرح ملی برآورد میزان آبزیان کف‌زی در آبهای بوشهر

به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، محمدجواد شعبانی در جمع خبرنگاران در بوشهر با اشاره به اجرای طرح ملی برآورد میزان آبزیان کف‌زی در آبهای استان بوشهر اظهار داشت: این طرح با عنوان برآورد میزان توده زنده کف‌زیان خلیج فارس و دریای عمان هر سال در استان‌های جنوبی کشور اجرا می‌شود و حدود دو ماه طول می‌کشد.
وی گفت: کشتی فردوس برای اجرای این طرح از بندر گواتر در سیستان و بلوچستان فعالیت خود را آغاز کرد که پس از گذشت از آبهای هرمزگان اکنون وارد آبهای بوشهر شده است.
مسئول بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر پژوهشکده میگوی کشور افزود: این طرح در استان بوشهر در حدفاصل نایبند در جنوب تا گناوه در شمال این استان اجرا و میزان ذخایر آبزیان در اعماق 10 تا 50 متر برآورد می‌شود‌.
شعبانی با بیان اینکه طرح یاد شده در 45 ایستگاه اجرا می‌شود، افزود: تعیین میزان تراکم و مدیریت بهتر ذخایر آبزیان از مهمترین اهداف اجرای طرح ملی برآورد میزان توده زنده کف‌زیان خلیج فارس و دریای عمان است.
وی از صیادان بوشهری خواست طی 10 روزی که این طرح اجرا می‌شود، ادوات صید خود به ویژه گرگورها (قفس‌های سیمی) را در محدوده اجرای طرح جمع آوری کنند.
شعبانی بیان کرد: پژوهشگران برای اجرای این طرح، از روش ترال یا کف روب استفاده می‌کنند، روشی که فقط برای پژوهش مجاز است و صیادان اجازه ندارند با آن صید کنند.
به گفته مسئول بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر پژوهشکده میگوی کشور، پنج نیرو در این طرح مشارکت دارند و آنها پس از انداختن تور در دریا، آن را یک ساعت در مسیری مستقیم می‌کشند و سپس همه آبزیانی را که در تور افتاده‌اند، بررسی می‌کنند.
شعبانی افزود: نتیجه طرح ملی برآورد میزان توده زنده کف‌زیان خلیج فارس به غیر از این که میزان ذخایر را مشخص می‌کند می‌تواند پیشنهادهایی در زمینه صید به شیلاتی‌ها بدهد چنان که چند سال پیش به آنها گفتیم ذخایر ماهی یال اسبی خوبی در استان داریم که باید به سمت صید آنها برویم و حالا این گونه با توجه به این که خوراکی نیست، یکی از آبزیان صادراتی استان بوشهر شده است.
وی تاکید کرد که این طرح هر سال باید اجرا شود و اگر وقفه‌ای در آن به وجود آید روند افزایش یا کاهش آبزیان از دستمان خارج می‌شود.

برچسب ها: بوشهر آبزیان
ارسال نظرات
آخرین اخبار