۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰

نژاد ماهیان گرمابی در گلستان اصلاح می شود

علاوه بر کپورماهیان نسل اول ماهیان فیتوفاک، هامور و بیگ هد از امسال در استان گلستان تکثیر و پرورش داده خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۹۳۸۵
نژاد ماهیان گرمابی در گلستان اصلاح می شود
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: تکثیر و پرورش نسل اول کپورماهیان در استان گلستان آغاز شده است.    
سید جواد قدس علوی یادآور شد: تکثیر و پرورش نسل اول کپور ماهیان با مشارکت شرکت ران وابسته به بنیاد مستضعفان شروع شده است.      
به گفته وی، این شرکت مولیدن نسل اول کپورماهیان را از چین وارد کرده است و عملیات تکثیر این مولدین دریکی از مراکز تکثیر استان در بندر ترکمن انجام شد.                                                                                                           
این مقام مسئول در استان گلستان گفت: در گام نخست سه میلیون قطعه کپورماهی نسل اول در این این مرکز تکثیر یافت.              
وی افزود: از این میان دو میلیون و 500 هزار قطعه از مولدین در اختیار پرورش دهندگان استان گلستان قرار داده شد و 500 هزار قطعه نیز در اختیار سایر پرورش دهندگان کشور قرار گرفت.                                                                      
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان تاکید کرد: یکی از مهمترین مشکلات موجود بر سر راه پرورش ماهیان گرمابی این است که گونه هایی که در حال حاضر در کشور پرورش داده می شوند بیشتر از 20 نسل است که عملیات تکثیر و پرورش روی آنها انجام می شود.                      
وی در ادامه تصریح کرد: همین امر باعث می شود تا آنگونه که باید این گونه ماهیان از سرعت رشد خوبی برخوردار نباشند.
این مقام مسئول در استان گلستان یادآور شد: باید تجدید نسل ماهیان گرمابی هر چه سریعتر در تمام مراکز پرورشی این گونه ماهیان صورت گیرد.
وی با بیان اینکه میزان سطح تولید ماهیان گرمابی در استان پنج هزار هکتار است، اذعان داشت: بر این اساس قرار دادی از سوی اداره کل شیلات استان گلستان منعقد شده تا نسل اول سایر ماهیان گرمابی نیز در این استان تکثیر و پرورش یابد.             
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته از سال جاری علاوه بر کپورماهیان نسل اول ماهیان فیتوفاک، هامور و بیگ هد در استان گلستان تکثیر و پرورش داده خواهد شد.                                                
قدس علوی تصریح کرد: به این ترتیب نسل اول چهار گونه ماهیان گرمابی در مراکز تکثیر و پرورش استان گلستان تکثیر خواهند یافت.
وی در ادامه بیانات خود تاکید کرد: با پرورش نسل اول ماهیان گرمابی خواهیم توانست اصلاح نژاد اساسی در ماهیان گرمابی ایجاد کنیم.
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان بیان کرد: رشد ماهیان نسل اول در مقایسه با گونه معمولی آن دو برابر است که این حاکی از اقتصادی بودن پرورش گونه های نسل اول است.                                                                                                      
وی در ادامه سخنان خود در خصوص وضعیت پرورش ماهیان گرمابی در استان گلستان گفت: نیاز استان به لاروه ماهیان گرمابی سالانه 50 میلیون قطعه است.
به گفته وی، در حال حاضر این میزان لارو توسط پنج مرکز تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی در استان گلستان تامین می شود.                 
این مقام مسئول در استان گلستان اظهار داشت: با افزایش تولید لاروهای نسل اول ماهیان گرمابی و رونق اقتصادی که به دنبال آن از پرورش این گونه ماهیان به دنبال خواهد آمد، شاهد افزایش حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی برای تولید ماهیان گرمابی در استان گلستان خواهیم بود.                
قدس علوی تاکید کرد: افزایش تولید ماهیان گرمابی نسل اول به عنوان یکی از اهداف برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار