۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱

کاهش 50درصدی صید مولدین ماهیان خاویاری در گلستان

صید مولدین ماهیان خاویاری در آبهای استان گلستان امسال در مقایسه با سالهای گذشته با کاهش همراه بوده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۹۰۲۸
کاهش 50درصدی صید مولدین ماهیان خاویاری در گلستان
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان به خبرنگار مانا گفت: به منظور تکثیر ماهیان خاویاری هر ساله صید مولدین خاویاری از مهرماه در آبهای دریای خزر آغاز می شود.                                                                        
سید جواد قدس علوی اظهار داشت: این مولدین پس از صید در اختیار مراکز تکثیر ماهیان خاویاری استان قرار داده می شوند تا بتوانند از این مولدین ماهیان خاویاری بیشتری تکثیر و پرورش دهند.                                            
وی خاطرنشان ساخت: برای تکثیر مناسب ماهیان خاویاری لازم است مولدین صید شده از گونه های نر و ماده باشند و در عین حال از آمادگی باروری نیز برخوردار باشند.                                                             
این مقام مسئول در استان گلستان تاکید کرد: همچنین در مراکز تکثیر ماهیان خاویاری نر و ماده را برای باروری سریعتر آماده سازی می کنند.
وی گفت: در این راستا با تزریق هورمون های ویژه و خاص زمان رسیدگی جنسی این گونه ماهیان تسریع خواهد یافت و شانس باروی نیز افزایش می یابد.
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان ادامه داد: صید مولدین ماهیان خاویاری در آبهای استان گلستان از ابتدای مهر ماه تا کنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش همراه بوده است.                                                    
وی در ادامه گفته های خود خاطرنشان ساخت:،طوفانی بودن دریا و سرمای شدید باعث کاهش صید این گونه ماهیان شده است.
قدس علوی اظهار داشت: علاوه بر موارد ذکر شده که در کاهش صید موثر بوده است، هر ساله شاهد کاهش ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر نیز هستیم که این امر نیز یکی دیگر از دلایل کاهش صید مولدین خاویاری در سال جاری محسوب می شود.
وی بیان کرد: بر اساس آمار ارائه شده از سوی مراکز تکثیر استان گلستان، از ابتدای مهر ماه تا کنون 21 قطعه ماهی خاویاری در دریای خزر صید شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 50 درصد کاهش همراه بوده است.                          
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان در ادامه بیانات خود تصریح کرد: عمده گونه ای که در میان سایر گونه های ماهیان خاویاری در آبهای گلستان صید می شود گونه قره برون است.                                                               
این مقام مسئول در استان گلستان با اشاره به اینکه گونه خاویاری فیل ماهی نیز در آبهای استان صید می شود، گفت: هم اکنون در استان گلستان تنها مرکز تکثیر ماهیان خاویاری شهید مرجانی به تکثیر گونه فیل ماهی اشتغال دارد.
وی در ادامه یادآور شد: آمارها حاکی از آن است که طی سال گذشته 137قطعه ماهی خاویاری صید شده که توسط آن بالغ بر یک میلیون و 280 هزار لارو انواع ماهیان خاویاری در مراکز تکثیر ماهیان خاویاری استان تولید شده است.                                 
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان اذعان داشت: پیش بینی می شود امسال در نهایت تعداد کمتری ماهی خاویاری جهت تولید لارو از دریای خزر صید شود.
این مقام مسئول در استان گلستان متذکر شد: متاسفانه در حال حاضر تعدادی صیادی غیرمجاز به صید ماهیان خاویاری دریای خزر می پردازند.
وی بر ضرورت جلوگیری از فعالیت صیادان غیر مجازی که به امر صید ماهیان خاویاری اشتغال دارند، تاکید کرد و گفت: این امر تاثیر بسزایی در بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر خواهد داشت.
قدس علوی در پایان اظهار امیدواری کرد: با تشکیل ستاد راهبردی ماهیان خاویاری در استان گلستان بتوانیم اقدامات موثرتری را در راستای بازسازی ذخایر این گونه ماهیان و جلوگیری از فعالیت صیادان غیر مجاز در آبهای گلستان داشته باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار