۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳

20 آذر؛ آغاز کاوشهای زیرآب در کشتی مغروقه بوشهر

با اخذ مجوزهای لازم و نیز تخصیص 30 میلیون تومان اعتبار، کاوش های باستان شناسی زیرآب در محل کشتی غرق شده دوره ساسانی واقع در آبهای ساحلی شهر بوشهر از تاریخ بیستم آذر ماه به مدت 50 روز آغاز می شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۸۵۱۹
20 آذر؛ آغاز کاوشهای زیرآب در کشتی مغروقه بوشهر
سرپرست هیئت کاوش های باستان شناسی زیرآب پژوهشکده باستان شناسی به خبرنگار مانا گفت: چندی پیش مجوزهای لازم جهت انجام نخستین فصل از کاوش های باستان شناسی زیرآب در محل کشتی غرق شده متعلق به دوره ساسانی از سوی پژوهشکده باستان شناسی کشور اخذ شد.                                      
حسین توفیقیان افزود: همچنین به منظور آغاز این فصل از کاوش های باستان شناسی زیرآب 30 میلیون تومان اعتبار نیز تخصیص یافته است.
وی با اشاره به اینکه این مبلغ اختصاص یافته برای کاوش های زیرآب در این منطقه بسیار اندک است، گفت: متاسفانه اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری بوشهر برای انجام این فصل از کاوش هیچ گونه اعتباری تخصیص نداد.                                                                             
توفیقیان در ادامه با اشاره به کمبود بودجه پژوهشکده باستان شناسی کشور اظهار داشت: به دلیل اهمیت و ضرورت کاوشهای زیرآب در محل کشتی غرق شده، پژوهشکده باستان شناسی مبلغی را به این پروژه اختصاص داد.                                                                                              
سرپرست هیئت کاوش های باستان شناسی زیرآب پژوهشکده باستان شناسی عنوان کرد: پیش از این قرار بود اول آذر ماه کاوش های زیرآب در این منطقه آغاز شود اما به دلیل همزمانی آن با انجام کاوشهای باستان شناسی زیرآب در خلیج گرگان، انجام کاوش های زیرآب در آبهای ساحلی بوشهر به زمانی بعد از کاوش های زیرآب خلیج گرگان موکول شد.                                                                                                                              
وی متذکر شد: طبق هماهنگی های انجام شده، کاوش های باستان شناسی زیرآب در خلیج گرگان با همکاری هیئت باستان شناسی بریتانیایی از نیمه آذر ماه به مدت 10 روز انجام خواهد شد که من نیزاین تیم باستان شناسی زیرآب را همراهی می کنم.                                                                    
توفیقیان بیان کرد: بلافاصله پس از اتمام کاوش های زیرآب گرگان برای آغاز کاوش های زیرآب کشتی مغروقه عازم بوشهر خواهیم شد.
وی گفت: هم اکنون بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته، تاریخ بیستم آذر ماه این کاوش های زیرآب در محل کشتی غرق شده بوشهر انجام خواهد شد.
وی مدت زمان انجام این فصل از کاوش زیرآب را 50 روز اعلام کرد و گفت: از آنجا که ممکن در برخی از روزها به دلیل طوفانی بودن دریا نتوانیم کاوش انجام دهیم، لذا مدت زمان بیشتری در مقایسه با سایر کاوش های باستان شناسی برای این پروژه در نظر گرفته شد.                                      
توفیقیان بیان کرد: تیم باستان شناسی زیرآب برای کاوش های آبهای ساحلی بوشهر، یک تیم هفت نفره متشکل از چند نفر غواص بخش خصوصی و باستان شناسان متخصص زیرآب است.                                                                                                                                                                   
وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر همواره در حال انجام تحقیقات در آبهای بوشهر است، خاطرنشان ساخت: استفاده از از تخصص و تجارت متخصصین و غواصان این دانشگاه در راستای کاوشهای زیرآب نیز در دستور کار قرار دارد.                    
به گفته وی، کشف قطعات سفال در آبهای بوشهر واقع در سواحل جلالیه این شهرستان توسط بخش تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و نیز به تور افتادن این قطعات در تور ماهیگیران محلی باعث شد تا پژوهشکده باستان شناسی امسال اقدام به انجام بررسی های باستان شناسی زیر آب در آن منطقه کند.
رئیس هیئت باستان شناسی زیرآب پژوهشکده باستان شناسی کشور اعلام کرد: پیش از این بررسی باستان شناسی مختصری برای تعیین مکان کشتی مغروقه صورت گرفت که طی آن مشخص شد سفال های به دست آمده از بقایای محموله کشتی به دوره ساسانی تعلق دارند.                     
وی با اشاره به اینکه بررسی های اولیه نشان داد که این سفال ها به نوع خاصی از خمرهای استفاده شده در دوره ساسانی معروف به خمره های اژدری تعلق دارند، اذعان داشت: در دوره ساسانی از خمره های اژدری در تجارت دریایی برای حمل مایعات با ارزش استفاده می شده است.                       
توفیقیان بیان کرد: همچنین در بررسی های اولیه، بقایای کشتی ساسانی نیز به همراه محموله آن در بررسی های باستان شناسی زیرآب شناسایی و کشف شود.
وی در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه تغییرات پیشروی آب های خلیج فارس از دوره ساسانی تا کنون آنچنان نیست که انتظار داشته باشیم با کاوشهای باستان شناسی زیرآب در محل کشف سفال های تاریخی به سازه ای که قبلاً در خشکی مستقر بوده، دست یابیم و همان احتمال کشف محموله کشتی به همراه بقایای کشتی بسیار قوی است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار