۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱

قلعه پرتغالی های جزیره هرمز دوباره مرمت می شود

ساماندهی و رفع نواقص تاسیسات داخلی و نیز مرمت حجره های قلعه پرتغالی های جزیره هرمز به عنوان میراث فرهنگی حوزه خلیج فارس، با استفاده از اعتبارات استانی و ملی در سال جاری انجام می شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۸۴۹۳
قلعه پرتغالی های جزیره هرمز دوباره مرمت می شودمعاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: طرح حفاظت و مرمت قلعه پرتغالی های جزیره هرمز به عنوان یکی ازمهمترین مواریث فرهنگی خلیج فارس امسال نیز ادامه خواهد یافت.
عباس نوروزی گفت: همانگونه که اعلام شده آخرین اقدام صورت گرفته در راستای حفاظت از این قلعه تاریخی ساخت موج شکنی در بیرون قلعه جهت جلوگیری از برخورد امواج و آب به قلعه پرتغالی ها بود.                         
وی اذعان داشت: از آنجا که قلعه پرتغالی ها در مجاورت دریا و در بخش ساحلی جزیره هرمز واقع شده است، دیوارهای قلعه همواره در معرض برخورد موج های سهمگین قرار داشتند و به این تریب همواره آب دریا وارد قلعه می شد.                      
وی با اشاره به اینکه با ساخت این موج شکن، اقدام حفاظتی بسیار موثری برای این قلعه تاریخی انجام شد، خاطرنشان کرد: به منظور ساخت این موج شکن مبلغ 120 میلیون تومان اعتبار در سال گذشته تخصیص یافته بود که تمام آن در این راستا هزینه شد.          
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در ادامه گفته های خود خاطرنشان ساخت: اعتبارات لازم جهت انجام این پروژه مرمتی در جزیره هرمز از منابع مالی تخصیص یافته در سال 93 تامین شده بود.             
وی همچنین نصب تابلوهای راهنما و نورپردازی در قلعه پرتغالی های هرمز را از دیگر اقداماتی دانست که طی سالهای گذشته در قلعه پرتغالی های هرمز صورت گرفته است.                          
این مقام مسئول در استان هرمزگان تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته در سال جاری، طرح حفاظت و مرمت این قلعه انجام می شود.
وی گفت: در این راستا طبق بررسی کارشناسان مرمت، ساماندهی و رفع نواقص تاسیسات داخلی قلعه پرتغالی های هرمز در دستور کار قرار گرفته است.
نوروزی همچنین حفاظت از حجره های قلعه را یکی دیگر از اقدامات در نظر گرفته شده برای مرمت قلعه پرتغالی های جزیره هرمز در سال جاری عنوان کرد.
معاون میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان بیان کرد: در صورتی که اجرا شدن این طرح ها در شورای فنی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری به تصویب رسد، به زودی عملیات اجرایی آنها آغاز خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه با توجه به ضرورت حفاظت این بنای تاریخی، هر ساله اعتباراتی جهت اقدامات مرمتی و حفاظتی برای این قلعه تخصیص می یابد، خاطرنشان ساخت: امسال نیز از محل اعتبارات ملی و استانی مبالغی به این پروژه اختصاص می یابد.
به گفته وی، به منظور ادامه طرح حفاظت از قلعه پرتغالی های هرمز امسال مبلغ 500 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی تخصیص می یابد.
این مقام مسئول در استان هرمزگان یادآور شد: اما هنوز میزان تخصیص اعتبار از محل منابع ملی مشخص نشده است.
نوروزی با اشاره به اینکه عملیات مرمت و بهسازی قلعه پرتغالی های جزیره هرمز از سال 87 توسط گروه پیمانکار در حال انجام است، خاطرنشان کرد: به همین منظورهر ساله اعتباری از محل اعتبارات استانی به پروژه مرمت و بهسازی قلعه پرتغالی های جزیره هرمز اختصاص می یابد.
وی اذعان داشت: بدون شک با مرمت و ساماندهی آثار تاریخی جزایر خلیج فارس، علاوه بر حفاظت از این آثار می توانیم در راستای ایجاد جاذبه گردشگری برای جذب گردشگران به این جزایر اقدام کنیم.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان بیان کرد: بنابراین حفاظت و مرمت آثار تاریخی علاوه بر حفاظت از اثر مربوطه در رونق گردشگری نیز تاثیر گذار خواهد بود.
برچسب ها: قلعه جزیره هرمز
ارسال نظرات
آخرین اخبار