۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۱
آغاز دریاخواری در مازندران

دریاخواری در349 هکتار از اراضی عسلویه، قشم و کیش

معاون دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تاکنون 300 هکتار در عسلویه، 35 هکتار در قشم و 14 هکتار در سواحل کیش زمین خواری صورت گرفته است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۸۰۳۹
دریاخواری در349 هکتار از اراضی عسلویه، قشم و کیش
به گزارش خبرنگار مانا، شهرام فداکار امروز در جمع خبرنگاران اظهارکرد: این سازمان هیچ مجوزی برای استحصال از دریا صادر نکرده و بعد از این نیز صادر نخواهد کرد زیرا با پدیده دریاخواری کاملا مخالف است.
معاون دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست,ادامه داد: در قانون اراضی و سواحل آمده است استحصال زمین یا تصرف عرصه های دریایی ممنوع و هیچ نهادی اجازه صدور ثبت آن را ندارد اما اکنون شاهد پدیده دریاخواری در شمال و جنوب کشور هستیم.
وی در ادامه گفته های خود تاکید کرد: متولی مقابله با این پدیده سازمان حفاظت محیط زیست نیست اما در صورتی که مساله زیست محیطی مطرح شود دخالت می کند، متولی آن وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری است.
فداکار با بیان این که عدد و رقم صحیحی از گسترش این پدیده در کشور نیست گفت: بررسی ها نشان می دهد تا کنون 300 هکتار در عسلویه، 35 هکتار در قشم و 14 هکتار در کیش زمین خواری صورت گرفته است که در این زمینه مشکل ما هم با دستگاه های خصوصی و هم دولتی است که این پدیده در مقیاس وسیع توسط دستگاه های دولتی انجام می شود.
آغاز دریا خواری در مازندران
وی در ادامه گفت: در دریای خزر تراز آب آن حدود 80 سانتی متر کاهش یافته است و این میزان از عرصه دریایی به خشکی ملحق شده که این مساله موجب شد مالکان آن مناطق که بیشتر خصوصی هستند اقدام به ایجاد موج شکن کنند.
وی ادامه داد: نگرانی ما از این است که این موج شکن ها به مرور موجب خشک شدن زمین شوند و بعد از آن پدیده زمین خواری توسعه بیشتری یابد.
فداکار گفت: در کارگروه تخصصی سواحل از شورای عالی امنیت ملی درخواست مجوز برای مقابله با این پدیده و بازدید از سواحل مازندران را به صورت پایلوت داشته است.
وی گفت: در قانون برنامه چهارم بحث سواحل با ارجحیت سواحل خزر مطرح شده بود اما آن طور که باید به آن رسیدگی نشد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست درباره آزادسازی سواحل تصرف شده گفت: سازمان محیط زیست متولی آزادسازی این اراضی نیست بلکه این وظیفه به وزارت کشور واگذار شده است.
برچسب ها: دریاخواری
ارسال نظرات
آخرین اخبار