۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵

فک های خزری نجات یافته در آبهای ایران به57قلاده رسید

روز گذشته تعداد فک های خزری نجات یافته در آبهای ایران از زمان تشکیل مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در آشوراده در سال 2010 میلادی، به 57 قلاده رسید.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۷۹۲۹
فک های خزری نجات یافته در آبهای ایران به57قلاده رسید
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با شروع فصل صید پره از بیستم مهر ماه هر ساله گزارشاتی مبنی بر به تور افتادن فک های خزری از سوی صیادان داریم.
صیاد شیرازی عنوان کرد: هفته گذشته گزارشی مبنی بر به تور افتادن دو فک خزری یکی در آبهای گلستان و دیگری در آبهای استان مازندارن داشتیم.
وی گفت: پس از اعزام تیم درمانی به محل به دام افتادن فک ها و انجام بررسی های لازم این فک ها پس از انجام پانسمان مختصر در مناطق به دام افتاده رها سازی شدند.
وی یادآور شد: به منظور تکمیل پروژه های حفاظتی از فک خزری قبل از رهاسازی این فک ها، نمونه داری و پلا گذاری از آنها صورت گرفت.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری تاکید کرد: یکی از این فک ها ماده و سنی بالای 12 سال داشت و سن فک دیگر به دو سال می رسید.
وی در ادامه بیان کرد: روز گذشته نیز گزارشی مبنی بر به دام افتادن یک فک خزری در آبهای گلستان به مرکز درمانی و تقحیقاتی فک خزری داشتیم.
شیرازی خاطرنشان ساخت: بلافاصله پس از اعلام گزارش، تیم درمانی به محل اعلام شده اعزام و مشخص شد یک قلاده فک خزری در آبهای مرزی ایران و قزاقستان به تور صیادان ماهیان خاویاری افتاده است.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری با اشاره به اینکه فک به دام افتاده نر و 10 ساله و طول آن 143 سانتی متر بود، متذکر شد: این فک جز معدود فک های خزری بزرگی بود که تا کنون به دام صیادان افتاده بود.
وی اذعان داشت:این فک به دام افتاده دچار هیچ گونه آسیبی نشده بود و پس از نمونه برداری، خون گیری و پلاک گذاری در محل به دام افتاده شده، رهاسازی شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه فعالیت مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری از سال2010 میلادی آغاز شده، تصریح کرد: از زمان تشکیل این مرکز درمانی تا روز گذشته تعداد فک های نجات یافته در آبهای ایران به 57 قلاده رسیده است.
شیرازی نقش صیادان در نجات فک های خزری در سالهای اخیر را بسیار موثر دانست و گفت: در صورتی که صیادان همکاری نمی کردند، هرگز موفق به نجات فک ها نمی شدیم.
وی اذعان داشت: در گذشته فک هایی که به تور صیادان می افتادند توسط آنها کشته می شدند اما هم اکنون اکثر صیادان با مشاهد فک در تور خود بلافاصله مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری را در جریان قرار می دهند که این امر شایسته تقدیر است.
شیرازی اذعان داشت: به منظور تشویق صیادان برای زنده تحویل دادن فک های در تور افتاده، جایزه های ویژه ای برای آنها اختصاص داده ایم.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری افزود:همچنین تورهای پاره شده آنها که به دلیل به دام افتادن فک خزری صورت گرفته است نیز به صورت رایگان ترمیم می کنیم.
شیرازی یادآور شد: با توجه به اینکه با سرد شدن هوا، تمام فک های خزری جهت زادآوری و تولیدمثل به شمال دریای خزر مهاجرت می کند، لذا سه فک اخیر به دام افتاده در تورهای صیادی نیز جز فک هایی بودند که قصد مهاجرت داشته اند.
به گفته مسئول مرکز درمانی و تحیقاتی فک خزری، هر ساله اواسط بهمن ماه فصل جفت گیری و زادآوری فک های خزری در شمال دریای خزر آغاز می شود.
وی با اشاره به اینکه طول دوران بارداری فک های خزر یازده ماه است، تصریح کرد: فک های خزری سه هفته پس از به دنیا آوردن بچه فک ها می توانند دوباره تولید مثل کنند.
شیرازی با بیان اینکه با همکاری مشترک مرکز تحقیقات و احیا فک هلند از سال 2010 مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در جزیره آشوراده راه اندازی شده است، خاطرنشان ساخت: از آنجا که جمعیت فک های خزر در شرق دریای مازندران بیشتر است، لذا جزیره آشوراده را مکان مناسب برای راه اندازی این مرکز درمانی و تحقیقاتی در نظر گرفتیم.
وی با تاکید بر اینکه این مرکز به سه استان ساحلی گلستان،گیلان و مازندران خدمات ارائه می دهد، اظهار داشت: در صورت لزوم فک های آسیب دیده در نقاط دورتر از آشوراده از طریق آمبولانس های اختصاصی به این امر به مرکز درمانی منتقل می شوند.
ارسال نظرات

نظرات کاربران

عباس مقدم France ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۴
0
0
درود بر صيادان و نيز كارشناسان محترم مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری براي حفاظت و نجات اين جاندار معصوم و بي دفاع
آخرین اخبار