۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰

پروژه های احیای تالاب انزلی در 7 محور اجرا می شود

پروژه های احیای تالاب بین المللی انزلی در هفت محور برنامه ریزی شده است که به زودی عملیات اجرایی آنها آغاز می شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۶۳۵۸
پروژه های احیای تالاب انزلی در 7 محور اجرا می شود
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان گیلان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: تالاب بین المللی انزلی هم اکنون از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.
قربانعلی محمد پور گفت: ورود فاضلابهای شهری و صنعتی به این تالاب، برداشت بی رویه آب تالاب، عدم آبخیزداری در مناطق اطراف تالاب و بسیاری از فاکتورهای دیگر باعث شده که هم اکنون تالاب بین المللی انزلی در وضعیت بحران قرار گیرد.
این مقام مسئول در استان گیلان افزود: به منظور احیای تالاب انزلی اقدامات بسیار خوبی هم اکنون در حال انجام است که امیدواریم این برنامه ها گام موثری در راستای جان دوباره تالاب انزلی باشد.
وی خاطرنشان ساخت: فاز نخست مطالعات میدانی و آموزش ها که توسط گروه همکاری های ژاپن( جایکا) آغاز شده بود به اتمام رسیده است.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان گیلان اظهار داشت: در صورت تصویب طرح اجرایی احیای تالاب بین المللی انزلی که توسط گروه همکاری های ژاپن (جائیکا) تهیه شده، توسط ستاد احیای تالاب استان گیلان ، این پروژه وارد عملیات اجرایی خواهد شد.
محمد پور تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته این طرح در آبان ماه برای تصویب نهایی به ستاد احیای تالاب استان ارائه خواهد شد.
اتمام لایروبی پناهگاه حیات وحش سلکه تا اوایل سال 95
وی اذعان داشت: هفته گذشته با دستور مستقیم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عملیات اجرایی حفاظت از پناهگاه حیات وحش سلکه در تالاب انزلی آغاز شد.
این مقام مسئول در استان گیلان گفت: این پناهگاه به وسعت حدود 200 هزار متر مکعب است که قرار است در مساحت 25 هکتار از آن به عمق 20 تا 50 متر لایروبی انجام شود.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان گیلان یادآور شد: به منظور انجام این پروژه مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی تخصیص یافته است.
محمد پور تاکید کرد: قرار است اوایل سال آینده این پروژه احیا در پناهگاه حیات وحش سلکه به اتمام رسد.
به گفته وی، پناهگاه حیات وحش سلکه با وسعت 360 هکتار در قسمت جنوب شرقی تالاب انزلی قرار دارد و در مردادماه سال 1354 مورد حفاظت قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: این منطقه به دلیل مهاجرت پرندگان در فصول زمستان یکی از مناطق مهم اکولوژیک جهت زمستان گذرانی پرندگان محسوب می شود و از چهار جهت به رودخانه تراب خاله، اراضی زراعتی قراء هندخاله و صوفیانده، رودخانه هند خاله و تالاب بندر انزلی منتهی می‌شود.
وی بیان کرد: در گذشته کانالی برای زهکش در تالاب انزلی ایجاد شده بود که همین کانال موجب اثرات منفی بر محیط زیست تالاب شده بود.
محمد پور تصریح کرد: به همین منظور باید برای رفع این معضل به وجود آمده زیست محیطی در تالاب انزلی با ایجاد سد مصنوعی سطح آب را افزایش دهیم تا بتوانیم آب اضافی را به بخش دیگری هدایت کنیم.
وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: هم اکنون در هفت محور از تالاب بین المللی انزلی پروژه های احیا در حال برنامه ریزی و انجام است که با تخصیص اعتبارات لازم این پروژه ها یکی پس از دیگری عملیاتی خواهند شد.
تالاب انزلی با مساحتی حدود 20 هزار هکتار نقش مهمی در اکوسیستم گیلان و حتی کشور ایفا می‌کند.این تالاب کنترل‌کننده سیل‌های ویرانگر و تعدیل‌کننده آب و هوای منطقه و زیستگاه جمعیت زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان است.علاوه بر تاثیرات اقلیمی، تالاب انزلی از مراکز مهم جذب گردشگر به گیلان بشمار می‌رود و معیشت جمعیت قابل توجهی از ساکنان حاشیه تالاب به لحاظ کشاورز، صید و تامین مواد اولیه صنایع دستی به حیات آن گره خورده است. این تالاب به ثبت بین‌المللی رسیده است و با توجه به افزایش تخریب‌های مربوط به فعالیت‌های انسانی در سال 1993 در لیست تالاب‌های در معرض نابودی قرار گرفت. طبق توافقنامه ایران با آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) برای مطالعه جامع به منظور حفاظت از تالاب انزلی، این آژانس طرح مطالعه مدیریت جامع حفاظت از اکوسیستم تالاب انزلی را ارائه و جایکا در سال 2006 اقدام به اعزام کارشناسان و تهیه مجموعه‌ای از اطلاعات کرد و در ماه نوامبر سال 2007 پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی آغاز شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار