۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷

کاهش ذخایر میگو در بوشهر نداشته ایم

صید میگوی دریایی در آبهای بوشهر امسال در دامنه نوسات میانگین صید پنج سال اخیر قرار دارد و بر این اساس با کاهش ذخایر میگو همراه نبوده ایم.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۶۳۴۷
کاهش ذخایر میگو در بوشهر نداشته ایم
 رئیس پژوهشکده میگوی کشور در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: فعالیت های پژوهشکده میگو به عنوان پایه و اساس برخی تصمیم گیری های شیلاتی کشور است.
بابک قائدنیا، در ادامه گفت: یکی از اصلی ترین برنامه های پژوهشکده میگوی کشور تعیین زمان صید میگوی دریایی در آبهای بوشهر است.
این مقام مسئول در موسسه علوم تحقیقاتی شیلات کشور خاطرنشان ساخت: زمان گشایش صید میگوی دریایی بر اساس انجام گشت های دریایی متعدد توسط کارشناسان پژوهشکده میگو صورت می گیرد.
وی اظهار داشت: ایستگاه های متعددی در آبهای بوشهر بر سنجش میزان میگوهای موجود در آبهای بوشهر توسط پژوهشکده میگوی کشور تعیین شده است.
قائدنیا تصریح کرد: بر اساس شاخص های پژوهشکده میگوی کشور زمان بهینه صید میگوی دریایی به اداره شیلات استان پیشنهاد می شود و پس از تصمیم گیری های نهایی، زمان صید از سوی این سازمان به صیادان استان اعلام می شود.
وی با اشاره به اینکه در آبهای استان بوشهر میگوی سفید و ببری زیست می کنند، گفت: بررسی های پژوهشکده میگوی کشور روی میگوهای ببری برای صید سالانه صورت می گیرد.
رئیس پژوهشکده میگوی کشور اذعان داشت: زمانی که 20 درصد گله های میگو در دریا باقی بمانند زمان صید را تمام شده اعلام می کنیم.
وی گفت: بر اساس مطالعات پژوهشکده میگوی کشور زمانی که هر فروند لنج بتواند به صید 40 کیلو میگو در روز برسد آن زمانی است که صید را متوقف خواهیم کرد و صید 40 کیلو در روز توسط هر لنج معادل این است که 20 درصد ذخایر میگو باقی مانده اند.
قائدنیا اظهار داشت: به این ترتیب این میگوهای باقی مانده می توانند با تخم ریزی نسل میگوهای سال بعد را بازسازی کنند.
وی خاطرنشان کرد: ارزیابی میزان میگوهای صید شده در بازه های زمانی پنج ساله صورت می گیرد به این ترتیب که صید پنج ساله، 10 ساله، 15 ساله و 20 ساله را با یکدیگر مقایسه می کنیم در نتیجه خواهیم توانست به این پاسخ برسیم که آیا میزان صید امسال قابل قبول بوده است یا خیر.
رئیس پژوهشکده میگوی کشور یادآور شد: میانگین صید میگوی دریایی طی پنج سال اخیر بین هزار و 400 تا هزار و 500 تن بوده است.
وی افزود: سال گذشته در مجموع هزار و 470 تن میگوی دریایی در آبهای بوشهر صید شد که در مقایسه با آمار پنج سال اخیر کاهش خاصی را نشان نمی دهد.
قائدنیا متذکر شد: امسال نیز هزار و 320 تن میگو صید شده است که تقریباً در دامنه آمار صید پنج سال اخیر قرار گرفته است.
وی گفت: همچنین این آمار حاکی از آن است که شاهد کاهش ذخایر میگو در آبهای بوشهر طی سال گذشته نبوده ایم.
این مقام مسئول در پژوهشکده میگوی کشور عنوان کرد: تعیین زمان صید میگو در آبهای بوشهر فقط توسط پژوهشکده میگوی کشور تعیین می شود و صید میگو در استان های خوزستان و هرمزگان در اختیارات پژوهشکده نیست.
وی یادآور شد: همچنین پژوهشکده میگوی کشور بنا به درخواست سازمان شیلات ایران و یا بخش خصوصی نسبت به انجام مطالعات در خصوص موضوعات مختلف از جمله فصل تخم ریزی انواع آبزیان، الگوهای تغذیه ای و یا مهاجرت آبزیان و بسیاری دیگر از مطالب مرتبط تحقیقات لازم را انجام می دهد.
برچسب ها: میگو
ارسال نظرات
آخرین اخبار