۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳

صید ماهیان خاویاری در دریای خزر آغاز شد

صید ماهیان خاویاری باهدف تکثیر مولدهای این گونه ماهیان از اوایل مهرماه در دریای خزر و آبهای گلستان آغاز شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۶۳۴۵
صید ماهیان خاویاری در دریای خزر آغاز شد
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با توجه به کاهش چشمگیر ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر صید این گونه ماهیان با توافق مسئولان شیلاتی پنج کشور دریایی خزر ممنوع اعلام شده است.
سید جواد قدس علوی، گفت: اما هر ساله با شروع فصل پاییز صید این گونه ماهیان توسط شرکت مادر تخصصی کشاورزی که مدیریت ماهیان خاویاری را به عهده دارد با هدف تکثر مولدهای این گونه با ارزش انجام می شود.
وی تاکید کرد: به منظور پرورش ماهیان خاویاری در مراکز پرورشی تدارک دیده شده برای این امر ضروری است که هر ساله اقدام به تهیه مولدین این گونه کنیم.
این مقام مسئول در استان گلستان یادآور شد: با توجه به کاهش صید مولدین دریایی در حال حاضر میزان تولید و رهاسازی بچه ماهیان خاویاری در مقایسه با سالهای گذشته کاهش یافته است.
به گفته علوی، مولدین به دست آمده توسط سازمان شیلات ایران بین مراکز پرورش ماهیان خاویاری سراسر کشور توزیع می شود.
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان اظهار داشت: اما صید تجاری این گونه همچنان ممنوع است و با صیادان غیر مجاز برخورد صورت می گیرد.
علوی اذعان داشت: متاسفانه در طول سال به ویژه فصل پاییز شاهد فعالیت صیادان غیرمجاز در آبهای استان با هدف صید ماهیان خاویاری و استحصال خاویار هستیم.
وی یادآور شد: امسال برنامه های بسیار جدی در راستای مقابله با صیادان غیرمجاز ماهیان خاویاری در آبهای استان گلستان اعمال خواهیم کرد.
این مقام مسئول در استان گلستان، افزایش یگان حفاظت شیلات گلستان برای مقابله با صیادان غیرمجاز را یکی از این اقدامات مهم دانست.
وی در ادامه گفته های خود بیان کرد: همچنین ستاد ساماندهی جلوگیری با صید غیرقانونی ماهیان خاویاری نیز تشکیل خواهد شد.
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان تاکید کرد: امیدواریم با اقداماتی که در خصوص صید غیرمجاز و قاچاق ماهیان خاویاری در دست انجام است بتوانیم شاهد کاهش صید غیرمجاز ماهیان خاویاری در آبهای استان گلستان باشیم.
علوی یادآور شد: به این ترتیب با کنترل صیادان غیرمجاز و با صید کمتر کمک شایانی به حفظ ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر خواهد شد.
وی در ادامه در خصوص پرورش ماهیان خاویاری در استان گلستان گفت: امسال 90 میلیون و پانصد هزار قطعه بچه ماهی استخوانی و خاویاری در استان گلستان تکثیر و پرورش داده شده است.
این مقام مسئول در استان گلستان عنوان کرد: امسال در مجموع یک میلیون و 100 هزار قطعه بچه ماهی خاویاری در مراکز پرورشی استان گلستان تولید و تکثیر شده است.
علوی خاطرنشان ساخت: از این تعداد بچه ماهی خاویاری تولید شده در مراکز تکثیر استان تعداد 500 هزار قطعه در دریا رهاسازی شود.
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان اظهار داشت: 600 هزار قطعه بچه ماهی خاویاری نیز به مراکز پرورش ماهیان خاویاری دولتی و خصوصی کشور انتقال داده خواهد شد.
به گفته وی، در استان گلستان مرکز تکثیر و پرورش شهید رجایی لاروهای خاویاری را تکثیر و در کشور توزیع می کند.
لازم به ذکر است، سال گذشته یک تن خاویار پرورشی ایرانی به سایر کشورهای دنیا صادر شده است که قرار است امسال این رقم به دو تن افزایش یابد.
ماهی خاویار یا تاس‌ماهی از مهمترین گونه های دریای خزر در مجموع حدود ۲۸ گونه دارد که فیل‌ماهی، اوزون برون، تاس‌ماهی ایرانی، تاس‌ماهی روسی و ماهی شیب از مهمترین انواع ماهیان خاویاری محسوب می شوند.
برچسب ها: صید آبزیان خزر
ارسال نظرات
آخرین اخبار