۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱

توسعه صنعت آبزی پروری به نفع ایران و افغانستان

رئیس پژوهشکده تالاب بین المللی هامون دانشگاه زابل گفت: توسعه صنعت آبزی پروری و استفاده از آب موجود در کشور افغانستان و تجربه آبزی پروری استان سیستان و بلوچستان می تواند برای کشورهای ایران و افغانستان سود دو طرفه داشته باشد.
نویسنده: حميد کیاسی
کد خبر: ۵۶۲۷۰
توسعه صنعت آبزی پروری به نفع ایران و افغانستان

به گزارش مانا، احمد قرائی در جمع مدیران حوزه سیستان اظهار کرد: حوزه تحقیقاتی و پایش بیشتر در بحث تالاب هامون است که  بیش از 50درصد کانون برخاست ریزگرد ها در خاک افغانستان است.
وی ادامه داد: استان سیستان وبلوچستان می تواند توسعه کشاورزی افغانستان را به روش نوین تضمین کند و همچنین در کنار آن استان ما نیز می تواند آب آن کشور را در کنار مرز مدیریت کند.
قرائی با بیان اینکه توافق برسر حق آبه تالاب هامون است خاطر نشان کرد: طبق آخرین آمار به دست آمده با ورود یک و هفت دهم میلیارد متر مکعب آب به تالاب تنها کف تالاب خیس خواهد شد.
وی ادامه داد: اگر حدود 6 هزار متر مکعب آب وارد تالاب شود تالاب ها به حدمتوسط آبی خواهند رسید همچنین اگر 12میلیارد متر مکعب آب وارد تالاب شود نرمال آبی تالاب را خواهیم داشت.
رئیس حوزه محیط زیست تصریح کرد:کشور افغانستان باید در جریان باشد معضلات ایران، افغانستان را نیز در بر می گیرد.
قرائی از احیای جشنواره های سالیانه تالاب هامون خبر داد وگفت: جشنواره های سالیانه تابستانه و بهاره باید در حوزه تالاب ها بین مرزنشینان به مناسبت های مختلف فرهنگی و سنتی برای ارتباط بیشتر بین این دو حوزه احیا شود.
این مسئول از تبادل اساتید و جذب دانشجویان بین ایران و افغانستان خبر داد و اظهار کرد: ظرفیت سنجی برای پنج هزار دانشجو در سال در استان سیستان و بلوچستان براساس رشته های پزشکی و غیر پزشکی انجام شده است که استان تربیت دانشجو برای کشور همسایه را انجام دهدهمچنین تبادل اساتید براساس توافق انجام خواهد شد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار