۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴

برداشت میگو در چابهار متوقف شد

به دلیل عدم شیوع بیماری در استخرهای پرورش میگوی چابهار، برداشت زودهنگام میگو که از اواخر مرداد ماه آغاز شده بود متوقف و پرورش در این استخرها در حال ادامه است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۶۰۶۲
برداشت میگو در چابهار متوقف شد
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: هر ساله در مرداد ماه شاهد شیوع بیماری در مزارع پرورش میگوی چابهار بودیم.
سید وحید حاج سید جوادی، ادامه داد: امسال پرورش دهندگان تصمیم گرفته بودند تا با برداشت زودهنگام میگو از ضرر و زیان احتمالی ناشی از شیوع بیماری جلوگیری کنند.
حاج سید جوادی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه برداشت زودهنگام آغاز شده بود اما سازمان دامپزشکی پس از بررسی های انجام شده اعلام کرد که ویروس بیماری فقط در کانالهای آبرسانی دیده شده و هیچ گونه ویروسی به استخرهای پرورشی ورود پیدا نکرده است.
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار تاکید کرد: بنا به همین اعلام سازمان دامپزشکی، پرورش دهندگان برداشت میگو را متوقف و ادامه پرورش پرداختند.
تولید میگوهای 16 گرمی در چابهار
وی یادآور شد: از اواخر مرداد میگوهایی با وزن 12 گرم شروع به برداشت شده بود اما با ادامه پرورش به نظر می رسد در نهایت پرورش دهندگان موفق به تولید میگوهایی با وزن حدود 16 گرم شوند.
وی متذکر شد: در صورت اینکه تغذیه میگوها خوب صورت گیرد در پایان دوره پرورش انتظار می رود هر 10 روز شاهد وزن گیری حدود دو گرم در میگوها باشیم.
به گفته حاج سید جوادی، به این ترتیب با وزن گیری بیشتر میگوها سودی بسیار بیشتری عاید پرورش دهندگان خواهد شد و امیدواریم در مجموع تناژ برداشت میگو در چابهار رقم قابل توجهی شود.
مهرماه ، آغاز برداشت میگو در چابهار
این مقام مسئول در اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار اذعان داشت: اوایل مهر ماه عملیات برداشت میگوی چابهار آغاز خواهد شد و این عملیات تا پایان مهر ماه ادامه خواهد داشت.
وی بیان کرد: مدیریت بهداشتی در استخرهای پرورش میگو توسط تولیدکنندگان و اعمال نقش نظارتی و کنترل کننده سازمان دامپزشکی و سازمان شیلات ایران در عدم شیوع بیماری در مزارع میگوی چابهار نقش بسزایی داشته است.
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار در ادامه سخنان خود اعلام کرد: امسال حدود 400 هکتار از مزارع میگوی چابهار زیر کشت رفته است.
وی اذعان داشت: معمولاً در هر هکتار از مزارع پرورش میگوی چابهار انتظار داریم دو تن میگوی پرورشی تولید شود ولی این رقم در سایر مزارع متفاوت است.
حاج سید جوادی یادآور شد: به طور مثال در مزارع پرورش میگوی بوشهر که از سیستم های هوادهی برای پرروش استفاده می شود میزان تراکم پرورش میگو در هر هکتار بیشتر است به گونه ای که در هر هکتار سه تن میگو برداشت می شود.
پیش بینی تولید 600 تن میگوی پرورشی در چابهار
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه امسال 200 هکتار از مزارع میگوی چابهار زیرکشت رفته است، پیش بینی می شد در پایان فصل برداشت در مجموع شاهد تولید 350 تا 400 تن میگوی پرورشی در چابهار باشیم اما هم اکنون با ادامه فصل پرورش پیش بینی می شود تولید میگوی چابهار در سال جاری به 600 تن نیز برسد.
این مقام مسئول در اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار همچنین خاطرنشان ساخت: به منظور پرورش میگوی چابهار امسال در مجموع 35 میلیون لارو ذخیره سازی شده که نسبت به سال گذشته با افزایش همراه بوده است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته 27 میلیون قطعه لارو در 230 هکتار مزرعه ذخیره سازی شده بود، تصریح کرد: هر چند امسال 30 هکتار کمتر از سال گذشته مزرعه میگو زیرکشت رفته است اما میزان ذخیره سازی لارو افزایش یافته است.
برچسب ها: میگو
ارسال نظرات
آخرین اخبار