۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰

آغاز برداشت زودهنگام میگو در چابهار

با توجه به اینکه شروع بیماری هر ساله از نیمه مرداد ماه در مزارع میگوی چابهار دیده شده است، لذا امسال قصد داریم با شروع زودتر برداشت میگو از خسارت احتمالی ناشی از شیوع بیماری جلوگیری کنیم.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۵۲۹۵
آغاز برداشت زودهنگام میگو در چابهار
سید وحید حاج سید جوادی، رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: نخستین برداشت میگوی پرورشی از مزارع چابهار آخر هفته جاری آغاز می شود.
وی ادامه داد: پیش از این قرار بود پنجم مرداد ماه نخستین برداشت میگوی پرورشی صورت گیرد که به دلیل عدم تکمیل تیم عمل آوری میگو این امر با اندکی تاخیر در آخر هفته جاری صورت می گیرد.
به گفته وی، تیم عمل آوری میگو شامل کادری مجرب و آشنا با میگو است که این افراد از استانهای بوشهر و هرمزگان به دلیل تجربه بیشتر آنها در امر عمل آور استخدام شده اند.
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار با اشاره به اینکه این تیم تا آخر هفته تکمیل می شود، خاطرنشان کرد: کارگران لازم جهت سایر امور مربوط به عمل آوری که نیازمند تخصص خاص نیستند از بومیان منطقه به کار گرفته خواهند شد.
حاج سید جوادی عنوان کرد: برای حفاظت از سلامت هر چه بیشتر میگوها، عمل آوری آنها باید بلافاصله پس از برداشت از مزارع مطابق با خواسته مالک آنها صورت گیرد.
وی اذعان داشت: میگوها پس از طی کردن مرحله بسته بندی فریزر و در نهایت برای صادرات آماده سازی خواهند شد.
این مقام مسئول در اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار تاکید کرد: با توجه به اینکه امسال 200 هکتار از مزارع میگوی چابهار زیرکشت رفته است، پیش بینی می شود در پایان فصل برداشت در مجموع شاهد تولید 350 تا 400 تن میگوی پرورشی در چابهار باشیم.
وی متذکر شد: به منظور پرورش میگوی چابهار امسال در مجموع 35 میلیون لارو ذخیره سازی شده که نسبت به سال گذشته با افزایش همراه بوده است.
به گفته رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار، سال گذشته 27 میلیون قطعه لارو در 230 هکتار مزرعه ذخیره سازی شده بود.
حاج سید جوادی اذعان داشت: هر چند امسال 30 هکتار کمتر از سال گذشته مزرعه میگو زیرکشت رفته است اما میزان ذخیره سازی لارو افزایش یافته است.
وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: تا کنون شیوع بیماری در هیچ یک از مزارع گزارش نشده است اما با توجه به اینکه شروع بیماری هر ساله از نیمه مرداد ماه در مزارع میگوی چابهار دیده شده است، لذا امسال قصد داریم با شروع زودتر برداشت میگو از خسارت احتمالی ناشی از شیوع بیماری جلوگیری کنیم.
حاج سید جوادی اعلام کرد: امسال میگوهای پرورشی با میانگین وزنی حدود 14 گرم از مزارع چابهار برداشت خواهند شد.
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته برداشت میگوی در مزارع چابهار تا نیمه نخست شهریور ماه به اتمام خواهد رسید.
این فعال بخش خصوصی در امر پرورش میگو، یکی از مهمترین مشکلات پیش روی پرورش دهندگان میگوی چابهار را موضوع بیمه عنوان کرد و گفت: سال گذشته برای بیمه کردن هر یک از مزارع 20 هکتاری، پرورش دهندگان مبلغ 15 میلیون تومان پرداخت کرده بودند.
وی افزود: این در حالی است که امسال شرکت های بیمه کننده به دلیل احتمال دوباره شیوع بیماری در مزارع چابهار نرخ ها را بسیار افزایش داده اند به گونه ای که نرخ بیمه یک مزرعه 20 هکتاری امسال به 28 میلیون تومان رسیده است.
حاج سید جوادی اظهار داشت: از آنجا که نرخ بیمه افزایش بسیار زیادی داشته است، لذا امسال هیچ یک از پرورش دهندگان نسبت به بیمه کردن مزرعه خود اقدام نکرده اند.
وی یادآور شد: سال گذشته بیش از 80 درصد مزارع میگوی زیرکشت رفته در چابهار تحت پوشش بیمه قرار گرفته بودند.
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار تاکید کرد: این وضعیت به هیچ عنوان برای پرورش دهندگان مناسب نیست و باعث می شود بدون آرامش خاطر و دغدغه به فعالیت خود ادامه دهند و در صورت به وجود آمدن خسارت هیچ پشتوانه ای نداشته باشند.
برچسب ها: میگو
ارسال نظرات
آخرین اخبار