۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴

در سواحل ایران آلودگی نفتی وجود ندارد اما آلودگی میکروبی داریم

در حالیکه دبیر ستاد ساماندهی سواحل استان مازندران چندی پیش از عدم ثبت گزارش آلودگی میکروبی در سواحل خزر سخن گفت اما معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از وجود آلودگی های میکروبی ناشی از ورود فاضلاب های شهری به دریای خزر در طول نوار ساحلی خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۵۲۴۳
در سواحل ایران آلودگی نفتی وجود ندارد اما آلودگی میکروبی داریم
در حالیکه دبیر ستاد ساماندهی سواحل استان مازندران چندی پیش از عدم ثبت گزارش آلودگی میکروبی در سواحل خزر سخن گفت اما معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از وجود آلودگی های میکروبی ناشی از ورود فاضلاب های شهری به دریای خزر در طول نوار ساحلی خبر داد. 
پروین فرشچی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: در سواحل ایران آلودگی نفتی وجود ندارد اما در سواحل کشور آذربایجان به دلیل استفاده از تکنولوژی بسیار قدیمی در استخراج نفت شاهد وجود آلودگی های نفتی فراوان هستیم.
وی تاکید کرد: عمده ترین موضوع زیست محیطی که در سواحل ایران باید مورد توجه واقع شود، وجود آلودگی های میکروبی در طول نوار ساحلی است.
به گفته وی، این آلودگی های میکروبی از طریق ورود فاضلاب های شهری به آب دریای خزر به وجود می آیند.
فرشچی اظهار داشت: بررسی های انجام شده در شناگاه های شمال کشور حاکی از وجود آلودگی های میکروبی در برخی از این شناگاه ها است که در مجاورت آلاینده های خانگی و صنعتی واقع شده اند.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: آلودگی سموم در دریای خزر موضوع دیگری است که به دلیل مصرف بی رویه سموم کشاورزی به یک دغدغه بزرگ برای محیط زیست دریای خزر تبدیل شده است.
امیدواریم با مطرح شدن موضوع آلودگی در اجلاس بین المللی محیط زیست دریای خزر شاهد ایجاد راه حل هایی برای رفع این معضلات محیط زیستی در دریای خزر با همکاری مشترک پنج کشور حاشیه دریای خزر باشیم. 
فرشچی در ادامه به همکاری کشورهای حاشیه خزر در خصوص حفاظت محیط زیست بزرگترین دریاچه جهان اشاره کرد و افزود: این همکاری های مشترک در نقطه اوج خود منجر به امضای کنوانسیون محیط زیست دریای خزر در سال 82 در تهران شد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: دفتر این کنوانسیون به دلیل مشارکت سازمان ملل متحد در ژنو دایر بود.
وی یادآور شد: هم اکنون به دلیل قوت روابط محیط زیستی کشورهای حاشیه دریای خزر در خصوص حفاظت محیط زیست این دریاچه، درصدد هستیم دفتر این کنوانسیون را به باکو منتقل کنیم.
فرشچی عنوان کرد: هر دو سال یکبار با حضور کشورهای حاشیه دریای خزر در قالب کنوانسیون تهران گردهمایی بین المللی در خصوص محیط زیست دریای خزر برگزار می شود.
وی گفت: از هم اکنون نیز در حال فراهم کردن مقدمات لازم جهت حضور موثردر این کنوانسیون مهم محیطی زیست با محوریت دریای خزر هستیم.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در این کنوانسیون مهمترین و بزرگترین سیاست گذاری ها در خصوص حفاظت محیط زیست خزر صورت می گیرد.
وی متذکر شد: این اجلاس قرار است امسال در باکو به عنوان مکانی که قرار است به زودی دفتر کنوانسیون محیط زیست دریای خزر در آن مستقر شود، برگزار شود.
وی با اشاره به اینکه این اجلاس در مهر ماه سال جاری برگزار خواهد شد، گفت: جلسه هماهنگی به منظور برگزاری این اجلاس محیط زیست طی ماه جاری با حضور وزرای زیست محیطی کشورهای حاشیه دریای خزر برگزار می شود.
وی متذکر شد: امسال نیز سازمان حفاظت محیط زیست در این همایش در راستای تقویت همکاریها و ثبیت نقش ایران در حفاظت دریای خزر با محوریت آلودگی های نفتی شرکت خواهد کرد.
به گفته فرشچی، پیشنهاد ایران برای موضوع اصلی مورد بحث در این همایش مقابله با آلودگی های نفتی است.
وی یادآور شد: اظهار نظر سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آلودگی های نفتی در آبهای خزر در منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
گفتنی است، کنوانسیون محیط زیست دریای خزر که روز 13 آبان ماه سال 1382 (5 نوامبر 2003 میلادی) در تهران پس از برگزاری نشست‌‌های متعدد کارشناسان محیط زیست کشورهای ساحلی با هدف همکاری مشترک نسبت به حفاظت و احیای محیط زیست دریای خزر، کنترل آلودگی آن، مدیریت سواحل و برداشت‌های پایدار از ذخایر خاویاری و. . . به امضا رسید، مورد تقدیر کوفی‌عنان دبیرکل سازمان ملل متحد قرار گرفت. 
پنج کشور ساحلی دریای خزر با آگاهی از تخریب محیط زیست دریای خزر در اثر آلودگی ناشی از منابع مختلف فعالیت‌های انسانی از جمله تخلیه مواد مضر، خطرناک، مواد زائد و سایر آلودگیهای ناشی از منابع دریایی و منابع مستقر در خشکی، با تصمیم راسخ در حفظ منابع زنده دریای خزر برای نسلهای حاضر و آینده، با آگاهی به ضرورت تضمین عدم مضر بودن فعالیت‌های مستقر در خشکی برای محیط زیست دریای خزر، با توجه به خطرات ناشی از نوسانات سطح آب که محیط زیست دریای خزر و خصوصیات اکولوژیکی و آب نگاری منحصر به فرد آن را تهدید می‌کند، با تاکید بر اهمیت حفاظت از محیط زیست دریای خزر، با تصدیق اهمیت همکاری میان دولتهای ساحلی خزر و با سازمان‌های بین‌المللی مربوطه و با هدف حفاظت و نگهداری محیط زیست دریایی خزر کنوانسیون تهران را امضا کردند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار