۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰

رئیس کمیته ملی اقیانوس شناسی انتخاب شد

دکتر ناصر حاجی زاده ذاکر رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به عنوان رئیس کمیته ملی اقیانوس شناسی انتخاب شد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۵۰۴۹
رئیس کمیته ملی اقیانوس شناسی انتخاب شد
به گزارش مانا، در اولین نشست از شانزدهمین دوره کمیته ملی اقیانوس شناسی، دکتر ناصر حاجی زاده ذاکر رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به عنوان رئیس و مهندس محمدرضا الهیار مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نایب رئیس این کمیته به مدت دوسال، انتخاب شدند.
در این نشست که با حضور دکتر نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو و اعضای این کمیته در روز دوشنبه 22 تیر 1394 در تهران برگزارشد، بر اهمیت کمیته ملی اقیانوس شناسی به عنوان مهم ترین کمیته اداره علوم کمیسیون ملی یونسکو در ایجاد ارتباط بین ارگان های دریایی و دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور و نیز سازمان های بین المللی به ویژه کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی (IOC) تاکید شد.
بر اساس این گزارش، دکتر حاجی زاده ذاکر ضمن تشریح اهمیت بنیادی اقیانوس ها و دریاها در حیات بشر و اثر آن ها بر منافع اقتصادی و اجتماعی جوامع انسانی، بر اهمیت سیاست گذاری صحیح در حوضه های دریایی و اقیانوسی تاکید کرد و افزایش آگاهی عمومی و دانش تخصصی از طریق انجام پژوهش مبتنی بر نیاز را به عنوان مبنای کار در دوره جدید فعالیت کمیته اعلام کرد.
وی همچنین افزایش همدلی و کار جمعی میان ذینفعان دریایی کشور و گسترش تعاملات بین المللی از طریق مشارکت در پروژه های بین المللی را به عنوان مهمترین جهت گیری در دوره جدید فعالیت تبیین کرد.
کمیته ملی اقیانوس شناسی عالی ترین مجمع تخصصی در سطح کشور و متشکل از متخصصان و صاحب نظران از وزارتخانه ها، دانشگاه ها، مراکز و موسسه های پژوهشی، سازمان ها، و ارگان های دولتی و غیر دولتی در علوم و فنون دریایی و نمایندگان تام الاختیار سازمان هایی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در زمینة علوم دریایی و اقیانوسی فعالیت می‌کنند. اهداف این کمیته کوشش برای برنامه ریزی و گسترش فرهنگ و پژوهش های اقیانوس-شناسی هماهنگ با برنامه های به هنگام بین المللی، توصیه و مشارکت در تعیین راهبرد ملی دریایی برای بهره برداری اصولی از منابع دریاچه، دریاها و اقیانوس ها، و نیز ایجاد هماهنگی بین برنامه های اقیانوس شناسی ملی، برنامه ریزی منطقه ای و بین المللی و نیز برنامه ریزی برای ارتباط و مشارکت در فعالیت های کمیسیون بین دول اقیانوس شناسی است.
وظایف کلی این کمیته عبارتند از: ایجاد هماهنگی بین ارگان و مؤسسه هایی است که در زمینة علوم و فنون دریایی فعالیت می کنند، مشارکت در پروژه های علمی و فنی دریایی و کوشش در ایجاد زمینه های مناسب به منظور مشارکت در پروژه های شناخت و ارزیابی پتانسیل دریاها، دریاچه های کشور و همچنین ایجاد هماهنگی بین موسسه های تحقیقاتی که در زمینة علوم و فنون دریا و اقیانوس فعالیت می کنند، است.
برچسب ها: اقیانوس شناسی
ارسال نظرات
آخرین اخبار