۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰

پیشرفت 60 درصدی طرح توسعه اسکله شهید بهشتی چابهار

مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از پیشرفت 60 درصدی فاز نخست توسعه اسکله شهید بهشتی خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۴۸۹۶
پیشرفت 60 درصدی طرح توسعه اسکله شهید بهشتی چابهارسیاوش رضوانی به خبرنگار مانا گفت: بندر چابهار به عنوان مهمترین حلقه ترانزیتی کشور مطرح است و تنها بندری که می تواند ترانزیت کشورهای آسیای میانه و افغانستان را انجام دهد.
به گفته وی، با اتمام احداث خط راه آهنی که هم اکنون از چابهار در دست ساخت است، مسیر ترانزیتی مهمی برای جابه جابی کالاها به کشورهای هندوستان، پاکستان و آسیای میانه ایجاد خواهد شد.
مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان یادآور شد: تا قبل از اعمال تحریم، کشتی ها از سراسر دنیا برای تخلیه و بارگیری وارد بندر چابهار می شدند اما هم اکنون بیشتر از کشورهای عربی، آلمان، آفریقا و ترکیه برای تخلیه و بارگیری به این بندر وارد می شوند.
رضوانی در ادامه سخنان خود از انجام برنامه ریزی ها برای راه اندازی خطوط مسافری دریایی از مقصد چابهار به کشورهای عربی به ویژه کشور عمان خبر داد.
مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به وجود اسکله و ترمینال مسافری در بندر چابهار، پتانسیل راه اندازی چنین خط دریایی وجود دارد که امیدواریم در آینده و با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی شاهد اجرایی شدن آن باشیم.
وی به طرح توسعه اسکله شهید بهشتی اشاره کرد و اظهار داشت: ایجاد دو اسکله کانتینری به طول 640متر، احداث قسمت انتهایی موج شکن به طول یک هزار و 650 متر، لایروبی 17 ملیون متر مکعب و احیای اراضی به میزان 195 هکتار از جمله برنامه های در نظر گرفته شده به منظور توسعه اسکله شهید بهشتی طی پنج مرحله است.
مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان همچنین احداث سه پست اسکله چند منظوره به طول 580 متر را نیز از دیگر طرح های توسعه بندر شهید بهشتی عنوان کرد.
رضوانی خاطرنشان کرد: همانگونه که پیش از این اعلام شده طرح توسعه اسکله شهید بهشتی شامل پنج فاز خواهد بود.
وی به تداوم جدی اجرای فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی فاز نخست طرح توسعه اسکله شهید بهشتی که از اسفند ماه سال 87 آغاز شده بود هم اکنون پس از گذشت بیش از شش سال با 60 درصد پیشرفت فیزیکی همراه بوده است.
مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از پیشرفت فیزیکی 60 درصدی فاز نخست توسعه اسکله شهید بهشتی خبر داد.
رضوانی در ادامه افزود: فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی که شامل پنج پست اسکله است سال 96 به اتمام خواهد رسید.
این مقام مسئول در چابهار یادآور شد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته پیش بینی می شود تا زمان اتمام این پروژه بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شود.
وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: اعتبارات مورد نیاز برای پیشرفت این پروژه طی سالهای اخیر بسیار بیشتر اختصاص یافته است.
به گفته مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ، هم اکنون ظرفیت اسکله های بندر چابهار برای تخلیه و بارگیری 2.5 میلیون تن کالا در سال است.
این مقام مسئول در چابهار با اشاره به اینکه طرح توسعه بندر شهید بهشتی توسعه منطقه در امر ترانزیت را به همراه دارد، افزود: با اجرای فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی ظرفیت اسکله های چابهار به 6 میلیون تن در سال خواهد رسید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار