۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰

زنگ خطر برای تولید میگوی پرورشی در سال جاری

کاهش شدید نرخ جهانی میگو، عدم نقدینگی پرورش دهندگان و عدم همکاری بانک ها با پرورش دهندگان از جمله مهمترین مسائلی است که باعث کاهش تولید میگو در سال جاری می شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۴۸۳۶
زنگ خطر برای تولید میگوی پرورشی در سال جاری

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: صادرات ماهیان غیرماکول به کشورهای هدف اروپایی و آسیایی همچنان ادامه دارد.
هادی سنگانیان، یادآور شد: ریبون فیش، مارماهی، گربه ماهی ، یال اسبی و ماهی مرکب از جمله مهمترین گونه های پرطرفدار ماهیان غیرماکول در دنیا محسوب می شوند که همانگونه که پیش از این اعلام کرده ایم امسال قیمت جهانی نرخ این گونه ماهیان به دلیل افزایش میزان صید با کاهش 15 درصدی همراه بوده است.
وی ادامه داد: همچنین سه هزار تن میگوی پرورشی باقی مانده که صادرات آنها به دلیل کاهش نرخ جهانی متوقف شده بود به تدریج صادر می شود.
سنگانیان در ادامه گفته های خود تصریح کرد: بخش اعظم این میگوهای پرورشی به کشورهای چین و امارات به عنوان بازارهای هدف صادر می شوند.
وی در ادامه به وضعیت مالی نامناسب پرورش دهندگان میگو خبر داد و گفت: اگر بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات به پرورش دهندگان اقدام نکند تولید میگوی در سال 94 کاهش خواهد یافت.
به گفته عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران، بر اساس مصوبه فرودین ماه امسال از سوی وزیر جهاد کشاورزی پرداخت 100 میلیارد تومان تسهیلات به پرورش دهندگان باید توسط بانک کشاورزی صورت گیرد که این امر تاکنون محقق نشده است.
سنگانیان اظهار داشت: بانک چنان شرایط سختی را مقابل پرورش دهندگان قرار می دهند که عملاً هیچ کدام ازآنها قادر به پرداخت وام نیستند.
وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: هم اکنون میزان تولید میگو پرورشی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بسیار عقب تر است و بسیاری از مزارع پرورشی هنوز نتوانسته اند نسبت به آماده سازی مزارع خود برای تولید در سال جاری اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد: کاهش شدید نرخ جهانی میگو، عدم نقدینگی پرورش دهندگان و عدم همکاری بانک ها با پرورش دهندگان از جمله مهمترین مسائلی است که باعث از بین رفتن نقدینگی پرورش دهندگان و به دنبال آن کاهش تولید میگو در سال جاری می شود.
این عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران اذعان داشت: گران بودن غذای میگو نیز معضل دیگری است که باعث شده مشکلات پرورش دهندگان چند برابر شود.
به گفته وی، هم اکنون نرخ فروش غذای میگو توسط شرکتهای داخلی چنان افزایش یافته است که دیگر سودآوری صنعت میگو برای پرورش دهندگان از بین رفته است.
وی با اشاره به اینکه سازمان شیلات ایران پیش بینی تولید 30 هزار تن میگوی پرورشی در سال جاری را کرده است، گفت: با وضعیت فعلی اگر همان 22 هزار تن میگو مانند سال گذشته تولید شود جای امیدواری به این صنعت باقی خواهد ماند.
عضو هیات مدیره اتحادیه صادر کنندگان آبزیان ایران در ادامه همچنین به وضعیت پرورش ماهی قزل آلا اشاره کرد و گفت: تولید این گونه ماهی که در بازار داخلی بسیار پرطرفدار است سال گذشته به دلیل شیوع بیماری با مشکلات عدیده ای روبه رو شد به طوری که میزان تولید آن بسیار کاهش یافت.
وی عنوان کرد:امیدواریم با تدابیری که امسال از سوی پرورش دهندگان اندیشیده می شود و نیز کنترل بیماری بتوانیم شاهد افزایش دوباره تولید ماهی قزل آلا در کشور باشیم .
سنگانیان تاکید کرد: بخش اعظم ماهی قزل آلای تولید شده در بازار داخلی مصرف می شود و صادرات آنچنان زیادی از این گونه ماهی صورت نمی گیرد.

برچسب ها: میگو
ارسال نظرات
آخرین اخبار