۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴

شناورهای استان بوشهر بیمه اجباری می‌شوند

معاون استاندار بوشهر گفت: برای پیشگیری از خسارت به صاحبان شناورها در زمان بروز بحران، تمام شناورهای استان بوشهر باید بیمه اجباری شوند و از تردد شناورهای بدون بیمه داشتن جلوگیری می‌شود.
نویسنده: امین رجب زاده
کد خبر: ۵۴۶۹۰
شناورهای استان بوشهر بیمه اجباری می‌شوند

به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، سیدمحمدحسن باستی در نشست مدیریت بحران استان بوشهر با عنوان "ایمنی اسکله‌ها و شناورهای صیادی و تجاری" اظهار داشت: باید برای پیشگیری از بروز بحران باید از قبل پیشگیری‌های لازم انجام شود و نباید منتظر اتفاق باشیم و سپس در آینده تصمیم‌گیری کنیم.
وی با تاکید بر تجهیز اسکله‌های استان بوشهر به امکانات ایمنی افزود : اگر قبلا پیش‌بینی‌های لازم در حوزه ایمنی اسکله‌ها صورت گرفته بود، امروز شاهد حوادث کمتری برای شناورها در اسکله‌های استان بوشهر بودیم.
معاون استان بوشهر ظرفیت استان بوشهر در حوزه دریا و دریانوردی برشمرد و گفت: با توجه به ظرفیت بالای فعالیت دریانوردی تجاری و صیادی در استان، اسکله‌های متعددی در شهرها و روستاهای ساحلی ما وجود دارد که باید مخاطرات ناشی از آن، پیش بینی و چاره اندیشی شود.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با انتقاد از نبود تدابیر کافی در زمینه ایمنی اسکله‌ها و شناورها در استان تصریح کرد: چرا باید بیمه اجباری شناورها در گذشته به بیمه اختیاری تبدیل شود در صورتی‌که این حوزه نیاز جدی به بیمه دارد.
باستی بر توجه به بیمه اجباری شناورها دراستان بوشهر تاکید و تصریح کرد: تبدیل بیمه اجباری شناورها در گذشته به بیمه اختیاری مشکلاتی را برای این شناورها فراهم کرده که لازم است در این حوزه چاره‌اند یشی شود.
وی با بیان اینکه هیچ شناوری بدون بیمه حق تردد در آب‌های این استان را ندارد ادامه داد: از این تاریخ به بعد همه شناورهای صیادی و تجاری استان بوشهر باید الزاما بیمه شوند و هیچ شناوری بدون بیمه حق تردد در آب‌های این استان را ندارد.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر بر کنترل اسکله‌های استان بوشهر از لحاظ ضوابط ایمنی تاکید و خاطرنشان کرد: یک کمیته متشکل از نمایندگان ادارات کل بنادر و دریانوردی، شیلات، مدیریت بحران و هلال احمر استان، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و فرمانداری هر شهرستان، تشکیل شده، اسکله‌های شهرستان‌ها را از لحاظ ضوابط ایمنی کنترل کرده و گزارشی از وضعیت رعایت ایمنی در اسکله‌ها را ظرف مدت 20 روز آینده برای ارائه در نشست بعدی مدیریت بحران استان، آماده کنند.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر اضافه کرد: فاکتورهای استاندارد ایمنی شناورها، وضعیت ایمنی آنان در حالت کشیک، وجود کپسول آتش نشانی در هر شناور و وجود یک فرد آموزش دیده در هر شناور برای کنترل سریع حادثه در زمان استراحت شناور، به طور خاص توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان بررسی شود.
باستی با بیان اینکه در حال حاضر هفت شهر بندری استان دارای شبکه رینگی اطفای حریق ثابت و مانیتورینگ هستند بیان کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی استان، یک برنامه زمان بندی برای نصب این شبکه ها در سه شهر بندری دیگر استان ارائه داده و با هماهنگی فرمانداری‌ها، در هر شهرستان، مانور اطفای حریق را برگزار کرده و میزان آمادگی این شبکه ها را بسنجند.
وی با اشاره به لزوم آسیب‌شناسی اسکله‌ها از لحاظ ضوابط ایمنی، گفت: ظرف مدت 20 روز آینده نقاط آسیب‌پذیر اسکله‌ها توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان، مشخص شود تا بر اساس اولویت‌بندی، برای تامین اعتبار برطرف کردن این نقاط در اسکله‌ها تصمیم‌گیری شود.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر، آموزش ایمنی اسکله‌ها و شناورها را برای پرسنل، خدمه و مسئولان نگهداری از شناورها را الزامی دانست و اظهار داشت: ادارات کل شیلات و بنادر و دریانوردی استان، مکانیزم آموزش ایمنی را فراهم و اجرای دورهای آموزشی اجباری برای پرسنل شناورها و اسکله ها را در دستور کار خود قرار دهند.
باستی با بیان اینکه این استان دارای جایگاه مهمی در حوزه شناوری و دریانوردی است اظهار داشت: از 10 شهرستان استان بوشهر 8 شهرستان آن ساحلی است که دراین 8 شهرستان بیش از 14 اسکله صیادی و تجاری است.
وی با بیان اینکه شش هزار شناور درآبهای استان بوشهر تردد دارند تصریح کرد: بی توجهی به بیمه شناورها مشکلاتی را برای صاحبان شناورها در زمان بروز بحران و واقعه فراهم می‌کند.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با بیان اینکه بیش از 99.5 درصد شناورهای موجود استان بوشهر بیمه نیستند گفت: ازشش هزار شناور موجود استان بوشهر کمتر از 30 شناور بیمه هستند که کمتر از نیم درصد شناورها را شامل می‌شوند.
باستی به حادثه آتش‌سوزی در اسکله بندر دیر پرداخت و با بیان اینکه دراین حادثه 18 شناور صیادی و تجاری درآتش سوختند بیان کرد: در حادثه آتش سوزی اسکله بندر دیر 18 شناور به طور کامل در آتش سوختند اما هیچکدام ازاین شناورها بیمه نبودند و این در حالی است که دولت نمی‌تواند هیچ کمکی به صاحبان شناورها داشته باشد.
وی گفت: با توجه به وجود شناورهای زیاد در شهرستان‌های گناوه و دیلم و وجود همیشگی وزش باد و گرما، این دو شهرستان باید از ایمنی و آمادگی کامل برای مواجه با حوادث احتمالی برخوردار باشند چرا که اگر حادثه‌ای در این دو بندر رخ دهد، عواقب غیرقابل جبرانی خواهد داشت.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر افزود: ایمنی اسکله‌های دو شهرستان گناوه و دیلم باید در اولویت تامین اعتبار و اجرا قرار بگیرند.
باستی با اشاره به وضعیت غیرقابل استفاده بودن بخشی از حوضچه بندر دیر بعد از آتش سوزی اخیر، پاکسازی این بندر را ضروری دانست و تاکید کرد: ادارات کل شیلات و بنادر و دریانوردی استان، ظرف مدت یک‌هفته، برنامه مشخصی در این خصوص ارائه داده و از همه ظرفیت و امکانات خود برای حل این مشکل استفاده کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار