چالش‌های ۵ آبراه مهم جهان در انتقال نفت و گاز

چالش‌های ۵ آبراه مهم جهان در انتقال نفت و گاز

در سال ۲۰۲۳، پنج گلوگاه و آبراه حیاتی جهان، شامل تنگه هرمز، تنگه مالاکا، دماغه امید نیک، تنگه باب‌المندب و تنگه‌های ترکیه، روزانه حدود ۷۱.۳ میلیون بشکه نفت و فرآورده‌های آن، و نیز حدود ۲۶ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی مایع (LNG) را جابه‌جا کردند. این حجم در سال ۲۰۲۴ به ترتیب به ۶۵ میلیون بشکه در روز برای نفت و ۲۴.۸ میلیارد فوت مکعب در روز برای LNG کاهش یافت. این کاهش، نشان‌دهنده افزایش بی‌ثباتی در برخی از مهم‌ترین آب‌های استراتژیک جهان است.
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۰:۵۰
کاهش ترانزیت کشتی‌ها از کانال پاناما

کاهش ترانزیت کشتی‌ها از کانال پاناما

تعداد کشتی‌هایی عبوری از کانال پاناما در ماه آگوست اندکی کاهش یافته و به طور متوسط به ۳۲ کشتی در روز رسید. در حالی که این تعداد در ماه قبل ۳۲.۶ کشتی در روز بوده است.
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۶:۵۵
روز جهانی دریانوردی ۲۰۲۵؛ «اقیانوس ما، تعهد ما، فرصت ما»

روز جهانی دریانوردی ۲۰۲۵؛ «اقیانوس ما، تعهد ما، فرصت ما»

سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) شعار «اقیانوس ما، تعهد ما، فرصت ما» را به‌عنوان شعار اصلی روز جهانی دریانوردی ۲۰۲۵ انتخاب کرده است.
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۳
تحویل سومین کشتی جدید مرسک با سوخت متانول

تحویل سومین کشتی جدید مرسک با سوخت متانول

سومین کشتی کانتینری دوگانه سوز مرسک با سوخت متانول به ناوگان این شرکت اضافه شد.
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۸
بریتانیا ۷۰ فروند نفتکش روسیه را به فهرست تحریم‌ها افزود

بریتانیا ۷۰ فروند نفتکش روسیه را به فهرست تحریم‌ها افزود

بریتانیا ۷۰ نفتکش و ۳۰ نهاد و فرد را به فهرست تحریم‌های روسیه اضافه کرد.
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۱
بازار کشتی‌ها در هفته‌ای پرنوسان/ کانتینربر‌های بزرگ پرتقاضا، فله‌بر‌ها در رکود

بازار کشتی‌ها در هفته‌ای پرنوسان/ کانتینربر‌های بزرگ پرتقاضا، فله‌بر‌ها در رکود

بازارهای جهانی کشتیرانی در هفته گذشته روندی متناقض را پشت سر گذاشتند؛ در حالی که نرخ اجاره کشتی‌های کانتینربر بزرگ همچنان پرتقاضا و رو به رشد است، بخش فله‌برها با اُفت نرخ مواجه شد و بازار تانکرها نیز نشانه‌هایی از ثبات همراه با امیدواری در مسیرهای آفریقایی داشت. همزمان، رکود در بازار اوراق‌سازی کشتی‌ها ادامه دارد.
شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۳
آغاز جنگ تجاری بین چین و مکزیک

آغاز جنگ تجاری بین چین و مکزیک

مکزیک تعرفه ۵۰ درصدی بر خودرو‌های وارداتی از چین و چند کشور آسیایی دیگر اعمال خواهد کرد. این رقم از ۲۰ درصد فعلی به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.
شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۳
تدوین «سند ملی ترانزیت»
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری خبر داد:

تدوین «سند ملی ترانزیت»

با هدف تحقق برنامه هفتم توسعه و رشد ۴۰ میلیون تنی ترانزیت، «سند ملی ترانزیت» تدوین شده و به زودی با دستور رئیس‌جمهوری مصوب می‌شود.
شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۴
کاهش قرارداد‌های ساخت تانکر‌های نفتی نسبت به ۹ سال گذشته

کاهش قرارداد‌های ساخت تانکر‌های نفتی نسبت به ۹ سال گذشته

قرارداد‌های ساخت تانکر‌های نفتی جهان در تمام بخش‌ها طی سال ۲۰۲۵ به پایین‌ترین حد خود در ۹ سال گذشته رسید؛ به‌گونه‌ای که بین ژانویه و آگوست، قرارداد‌های ساخت تانکر‌های نفتی با کاهش ۸۶ درصدی (۲.۶ میلیون DWT) روبه‌رو شد.
جمعه ۲۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۸:۲۳
کاهش واردات کالا‌های چهار کشور آسیایی به آمریکا در ماه‌های ژوئن و آگوست

کاهش واردات کالا‌های چهار کشور آسیایی به آمریکا در ماه‌های ژوئن و آگوست

واردات کالا‌های چینی، ژاپنی، تایوانی و کره‌ای به آمریکا به علت عدم قطعیت در سیاست تجاری و اعلام تعرفه از سوی ترامپ در ماه‌های ژوئن و آگوست سال ۲۰۲۵ کاهش یافت.
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۷:۵۶
مسیر دشوار ازبکستان در دسترسی به بنادر پاکستان

مسیر دشوار ازبکستان در دسترسی به بنادر پاکستان

سال‌هاست که ازبکستان قصد دارد با عبور از افغانستان به دریا و بنادر پاکستان دسترسی پیدا کند که راه‌آهن سراسری افغانستان یکی از پروژه‌های حمل‌و‌نقل مهم در این راستا محسوب می‌شود. این راه‌آهن نه تنها می‌تواند ازبکستان را به دریا برساند، بلکه آن را به یک مرکز ترانزیتی متصل کننده شمال و جنوب تبدیل می‌کند. اما این پروژه باوجود داشتن مزایا، با موانع جدی مواجه است. طالبان هنوز کنترل کامل بر سرزمین‌های افغانستان را به دست نگرفته و بسیاری از دارایی‌های دولتی آن مسدود شده است. این امر بیشتر هزینه‌های ساخت و ساز را بر دوش ازبکستان و پاکستان می‌گذارد. عدم به رسمیت شناختن دولت طالبان همچنین جذب مؤسسات و شرکت‌های بین‌المللی به این پروژه را پیچیده می‌کند.
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۶:۱۴
نقص ایمنی در ۱۱ درصد از محموله‌های باری سال ۲۰۲۴

نقص ایمنی در ۱۱ درصد از محموله‌های باری سال ۲۰۲۴

گزارش سال ۲۰۲۴ شورای جهانی کشتیرانی (WSC) نشان می‌دهد که ۱۱.۳۹ درصد از محموله‌های باری بازرسی‌شده دارای نقص بوده‌اند. این رقم اندکی بیشتر از عدد نهایی ۱۱ درصد در سال ۲۰۲۳ سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) است. این موارد شامل کالا‌های خطرناک اطلاع‌داده‌نشده، اسناد نادرست و بسته‌بندی نامناسب است که همگی می‌توانند منجر به حوادث جدی ایمنی از جمله آتش‌سوزی کشتی‌ها شوند.
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۱
توقیف کشتی‌های ایرانی در بنادر روسیه تکذیب شد

توقیف کشتی‌های ایرانی در بنادر روسیه تکذیب شد

سرکنسول ایران در آستراخان روسیه گفت: مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی درباره توقیف کشتی‌های ایرانی در بنادر روسیه صحت ندارد.
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۴ - ۰۹:۲۵