آیا ثبات به بازار حمل کانتینری جهان باز‌می‌گردد؟

آیا ثبات به بازار حمل کانتینری جهان باز‌می‌گردد؟

بازار حمل کانتینر با آغاز سال ۲۰۲۵ وارد شرایط پر نوسانی شده که تجزیه و تحلیل چشم انداز آن چندان آسان نیست. از دید تحلیلگران در حال حاضر یک نوع آشفتگی بر این بازار حاکم است که ذینفعان با تردید و دودلی به آن می‌نگرند. برخی کارشناسان و تحلیلگران تغییرات ژئوپلیتیکی و اعلام تعرفه‌های جدید از سوی رئیس جمهور آمریکا را علت نوسانات اخیر  معرفی می‌کنند با این حال وضعیت بی‌ثبات در بازار‌های کانتینری، حمل‌کنندگان و صاحبان کالا را مجبور به انعقاد قرارداد‌های جدید می‌کند در این میان حمل کنند‌گان اصرار دارند قرار‌ داد‌ها‌ی جدید با نرخ‌های تازه منعقد شود، اما صاحبان کالا فعالیت با نرخ‌های نقدی را برتر می‌دانند. در این ارتباط آنچه نگاه تحلیلگران و کارشناسان را به سمت و سوی ثبات در بازار کانتینری می‌کشد، کاهش بحران در دریای سرخ است که اتحادیه اروپا هم برای حفظ آرامش در این منطقه مأموریت نیرو‌های نظامی را در این دریا تا یک سال دیگر تمدید کرده است، اما حمل کنندگان معتقدند با بازگشت کشتی‌ها به کانال سوئز بدون شک نرخ‌ها پایین می‌آید.
شنبه ۰۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱
مشکلات انجمن کشتیرانی در گمرک شهید رجایی بندر عباس پیگیری شد

مشکلات انجمن کشتیرانی در گمرک شهید رجایی بندر عباس پیگیری شد

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گفت: مشکلات انجمن کشتیرانی در گمرک شهید رجایی بندرعباس پیگیری و مقرر شد شرکت‌های کشتیرانی ظرف ۳ ماه مستندات مربوط به پرونده‌های موقت خود را به گمرک اعلام کنند.
پنجشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۳
افزایش ۶۵ درصدی سود خالص خط کشتیرانی مرسک در سال ۲۰۲۴

افزایش ۶۵ درصدی سود خالص خط کشتیرانی مرسک در سال ۲۰۲۴

سود خالص خط کشتیرانی مرسک در سال ۲۰۲۴ با رشد ۶۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ به ۶.۵ میلیارد دلار رسید که این برتری مالی در سومین سال متوالی به دست آمد.
چهارشنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
توسعه پیوند‌های تجاری روسیه با آسیا

توسعه پیوند‌های تجاری روسیه با آسیا

در پی افزایش تحریم‌های غرب علیه روسیه، این کشور تجارت دریایی با کشور‌های آسیایی را گسترش داده و در صدد توسعه پیوند‌های تجاری با کشور‌های این قاره است.
سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹
ساخت اولین کشتی حمل خودروی دوگانه‌سوز LNG در چین

ساخت اولین کشتی حمل خودروی دوگانه‌سوز LNG در چین

شرکت کشتی‌سازی گوانگژو (GSI)، یکی از زیرمجموعه‌های شرکت کشتی‌سازی دولتی چین (CSSC)، ساخت اولین کشتی حمل خودروی دوگانه‌سوز LNG را برای شرکت HMM کره جنوبی آغاز کرد.
سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
کاهش رشد تجارت جهانی در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶

کاهش رشد تجارت جهانی در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد رشد تجارت جهانی در سال ۲۰۲۵ به ۳.۲ درصد و در سال ۲۰۲۶ به ۳.۳ درصد خواهد رسید که نسبت به سال ۲۰۲۴ اندکی کاهش نشان می‌دهد.
سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
پاسخ‌های راهبردی هند به ایمن‌سازی مسیر‌های دریایی انرژی

پاسخ‌های راهبردی هند به ایمن‌سازی مسیر‌های دریایی انرژی

در سال ۲۰۲۵، هند ریاست دو مجمع مهم منطقه‌ای - سمپوزیوم دریایی اقیانوس هند (IONS) و انجمن همکاری‌های حاشیه اقیانوس هند (IORA) - را بر عهده خواهد داشت و همچنین برای نخستین بار میزبان اجلاس رهبران چهارگانه (ژاپن، هند، استرالیا و آمریکا) خواهد بود. این امر هند را قادر می‌سازد تا توسعه قواعد و حکمرانی دریایی را مطابق با هدف اصلی خود برای تقویت «هند و اقیانوس آرام» آزاد و امن هدایت کند. این راهبرد به ویژه بسیار مهم است، زیرا امنیت انرژی هند به طور فزاینده‌ای به مسیر‌های دریایی امن و پایدار برای انتقال منابع انرژی ضروری بستگی دارد.
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
حفاظت از کابل‌های زیرِ در‌یا، قانون نانوشته‌ای برای تمام دنیا

حفاظت از کابل‌های زیرِ در‌یا، قانون نانوشته‌ای برای تمام دنیا

کابل‌های زیردریا یا رگ‌های حیاتی ارتباطات جهان امروز بین ۹۷ تا ۹۹ درصد از ترافیک اینترنت جهانی را برعهده دارند که زیربنای همه فعل و انفعالات ارتباطی از اینترنت غیرنظامی گرفته تا تراکنش‌های مالی مهم و ارتباطات نظامی است. ترافیک کابلی حدود ۱۰ تریلیون دلار از تراکنش‌های مالی روزانه در سراسر جهان را شامل می‌شود. به دلیل اهمیت موضوع حفاظت از این کابل‌های ارتباطی بصورت قانون نانوشته‌ای برای همه حاکمان و ملل دنیاست که هر کشور و یا فردی با توجه به توان و موقعیتی که دارد باید نسبت به ایمن بودن بستر کابل‌های زیردریا بکوشد. از سوی دیگر در صورت اطلاع از وقوع حوادث خرابکارانه موظف است تا آن را اطلاع رسانی کند. متأسفانه این کابل‌ها در اختلافات مرزی و در صورت بالا رفتن بحران سیاسی بین کشور‌ها ممکن است آماج حملات تلافی جویانه قرار گیرد.
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴
درخواست انجمن‌های حمل‌ونقل از اتحادیه اروپا برای افزایش تولید سوخت سبز

درخواست انجمن‌های حمل‌ونقل از اتحادیه اروپا برای افزایش تولید سوخت سبز

سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های صنعت کشتیرانی، هوانوردی و جاده‌ای به منظور سرعت بخشیدن به کربن زدایی از اتحادیه اروپا خواستند تا نسبت به افزایش تولید سوخت سبز در سال ۲۰۲۵ اقدام کند زیرا کمبود سوختِ سبز این روند را کُند کرده است.
يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۴
نگرانی فعالان حمل‌ونقل دریایی از کاهش نرخ حمل کانتینر

نگرانی فعالان حمل‌ونقل دریایی از کاهش نرخ حمل کانتینر

کاهش نر خ‌های حمل کانتینر نگرانی فعالان حمل‌ونقل دریایی را در پی دارد. با اینکه نرخ‌های نقطه‌ای با کاهش رو‌به‌رو شده، اما این بخش همچنان یکی از سودآورترین بخش‌های حمل‌و‌نقل است.
يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
لزوم بهبود خدمات و ساماندهی تردد دریایی به خارگ

لزوم بهبود خدمات و ساماندهی تردد دریایی به خارگ

فرماندار بوشهر بر لزوم ارتقای خدمات‌دهی به اهالی جزیره خارگ و ساماندهی تردد دریایی تأکید کرد.
يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴
جنگ تعرفه‌ها پذیرش بارنامه الکترونیکی را الزامی می‌سازد

جنگ تعرفه‌ها پذیرش بارنامه الکترونیکی را الزامی می‌سازد

در دورانی که با اعلام تعرفه‌های جدید بین کشور‌های جهان تجارت شاهد تغییر و دگرگونی‌های غیر‌قابل پیش‌بینی است و از آن به عنوان جنگ تعرفه‌ها نام برده می‌شود، بارنامه‌های الکترونیکی (eBL) به عنوان یک فنّاوری دیجیتالی برای دسترسی به داده‌ها و فرایند‌های جابه‌جایی محموله و ایجاد اطمینان به عنوان یک الزام و ضرورت مطرح می‌شود. با عنایت به مباحث مطروحه فوق دیگر استراتژی‌های سنتی برای بهینه‌سازی صورت حساب‌ها، اعتبارات اسنادی و بارنامه‌ها پاسخگو نیست.
شنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹
تأمین مالی توسعه دریامحور، نیازمند بازطراحی
یک صاحب نظر در حوزه اقتصاد دریا مطرح کرد:

تأمین مالی توسعه دریامحور، نیازمند بازطراحی

یک صاحب نظر در حوزه اقتصاد دریا با تشریح مجموع چالش‌های پیشِ روی توسعه دریا‌محور، تأمین مالی را یکی از چالش‌های این حوزه دانست و گفت: برای حل این چالش باید نظام تأمین مالی خاص حوزه دریا به نحو دیگری باز طراحی شود.
شنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۶
سفارش ساخت ۶۵ فروند کشتی کانتینری توسط ۳ خط کشتیرانی در سال ۲۰۲۵

سفارش ساخت ۶۵ فروند کشتی کانتینری توسط ۳ خط کشتیرانی در سال ۲۰۲۵

تعداد کشتی‌هایی که در یک ماه‌ونیم سال ۲۰۲۵ توسط ۳ خط کشتیرانی سفارش داده شده به ۶۵ فروند رسید که با احتساب ظرفیت‌های قبلی سفارش داده شده، ظرفیت کشتی‌های در دست ساخت از ۸.۳ میلیون TEU کانتینر به بیش از ۹ میلیون teu کانتینر بالغ گردید.
شنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۹