نگرانی کارگران بارانداز آمریکا از حذف اشتغال نیروی انسانی با افزایش اتوماسیون در بنادر

نگرانی کارگران بارانداز آمریکا از حذف اشتغال نیروی انسانی با افزایش اتوماسیون در بنادر

کارگران بارانداز آمریکا ضمن مخالفت با افزایش اتوماسیون در بنادر این کشور تهدید کردند در صورتی‌که مسئولان بندری به مناقشه برسر به‌کارگیری نیروی انسانی به جای پرداختن به اتوماسیون در بنادر پایان ندهند اعتراضات گسترده در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۲۵ در پیش است.
سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
سیاست‌های سوخت جایگزین برای کشتی‌ها، یک بام و دو هوا

سیاست‌های سوخت جایگزین برای کشتی‌ها، یک بام و دو هوا

مالکان و اپراتور‌ها به منظور استفاده از سوخت‌های جایگزین در کشتی‌ها با پیچ‌وخم مقررات و دستورالعمل‌های مختلف از سوی سازمان بین‌المللی دریانوردی، اتحادیه اروپا و مؤسسات رده‌بندی برای دریافت تأییدیه‌ها روبه‌رو هستند. متأسفانه، یک مقررات استاندارد جهانی واحد در این زمینه تدوین و ابلاغ نشده است. با این وضعیت، ممکن است در آینده هر بندری برای اجرای هرچه بهتر قانون کاهش کربن، دستورالعمل‌های متفاوتی نسبت به سایر بنادر در نظر بگیرد. بدین ترتیب، صنعت کشتیرانی با سیاست‌های یک بام و دو هوا مواجه است.
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
اجرای مقررات اجباری کاهش کربن کشتی‌ها مصوبه اتحادیه اروپا از ژانویه ۲۰۲۵

اجرای مقررات اجباری کاهش کربن کشتی‌ها مصوبه اتحادیه اروپا از ژانویه ۲۰۲۵

مقررات دریایی FuelEU که در ژوئیه ۲۰۲۳ تحت عنوان بسته قانونی کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای توسط اتحادیه اروپا با معیار حداقل ۵۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ به تصویب رسید، قرار است از اول ژانویه ۲۰۲۵ به اجرا درآمده و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و کم‌کربن را ترویج کند. FuelEU Maritime محدودیت‌هایی را برای شدت انرژی گاز‌های گلخانه‌ای (GHG) کشتی‌هایی با ظرفیت ناخالص ۵۰۰۰ تن به بالا که در بنادر اروپا تردد می‌کنند، بدون توجه به پرچم آنها تعیین می‌کند. بر اساس اهداف تعیین‌شده، شدت گاز‌های گلخانه‌ای سوخت‌های مورد استفاده در این بخش به‌تدریج در طول زمان کاهش می‌یابد، که با کاهش ۲ درصدی در سال ۲۰۲۵ آغاز شده و تا سال ۲۰۵۰ به ۸۰ درصد کاهش می‌یابد. این بسته اتحادیه اروپا منعکس‌کننده پیشرفت‌های لازم در فنّاوری و جذب در تولید سوخت‌های تجدیدپذیر و کم‌کربن است. این اهداف نه‌ تنها CO۲ بلکه انتشار متان و اکسید نیتروژن را در طول چرخه عمر کامل سوخت‌های مورد استفاده در کشتی‌ها نیز پوشش می‌دهد.
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶
گزارش آنکتاد از رکورد ۳۳ تریلیون دلاری تجارت جهانی در سال ۲۰۲۴

گزارش آنکتاد از رکورد ۳۳ تریلیون دلاری تجارت جهانی در سال ۲۰۲۴

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی آنکتاد در سال ۲۰۲۴، با کاهش تورم و رونق ۷ درصدی تجارت خدمات، حجم کل تجارت جهانی به رکورد جدید ۳۳ تریلیون دلار می‌رسد. این سازمان همچنین رشد تجارت جهانی را در سال ۲۰۲۵ پرشتاب و قوی پیش‌بینی می‌کند، مشروط بر اینکه سیاست‌های تعرفه‌ای ترامپ اعمال نشود.
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
تشکیل اجلاس کمیسیون مشترک ایران و قطر

تشکیل اجلاس کمیسیون مشترک ایران و قطر

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و قطر از ۲۰ تا ۲۳ آذرماه به میزبانی دوحه قطر برگزار می‌شود.
شنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴
رونمایی از طرح جدید یک نفتکش توسط ژاپن با سیستم جذب و ذخیره کربن

رونمایی از طرح جدید یک نفتکش توسط ژاپن با سیستم جذب و ذخیره کربن

شرکت کشتیرانی ژاپنی NYK، شرکت تابعه KNCC و شرکت کشتی‌سازی نیهون از طراحی یک نفتکش جدید با سیستم جذب و ذخیره کربن خبر دادند. این شرکت‌ها در حال انجام یک مطالعه مشترک برای طراحی یک کشتی CO2 مایع (LCO2) با ظرفیت ۴۰ هزار متر مکعب هستند. ژاپن اخیراً از طراحی نفتکشی با ظاهری کاملاً جدید رونمایی کرده است.
شنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
سفارش ساخت ۳۳ فروند کشتی جدید با سوخت جایگزین در نوامبر ۲۰۲۴

سفارش ساخت ۳۳ فروند کشتی جدید با سوخت جایگزین در نوامبر ۲۰۲۴

تعداد ۳۳ فروند کشتی با سوخت جایگزین در نوامبر ۲۰۲۴ به ثبت رسیده است.
شنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۷
نگرانی دبیر کل IMO از پیامد‌های کاهش ایمنی دریا‌نوردان در دریای سرخ

نگرانی دبیر کل IMO از پیامد‌های کاهش ایمنی دریا‌نوردان در دریای سرخ

حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ و یا سایر نقاط جهان پیامد‌های گسترده‌ای را نه تنها به صنعت کشتیرانی بلکه به اقتصاد جهانی وارد می‌کند. چنین حوادثی نه تنها امنیت و رفاه دریانوردان را تهدید می‌کند، بلکه جان انسان‌های بی‌گناه را نیز به خطر می‌اندازد.
جمعه ۱۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
اتوماسیون بندری باید در خدمت نیروی کار باشد، نه جایگزین آن

اتوماسیون بندری باید در خدمت نیروی کار باشد، نه جایگزین آن

کارگران بارانداز در آمریکا،کانادا و اروپا در حال مبارزه با طرح‌های اتوماسیون بندری هستند که در راستای کاهش نیروی کار فعالیت می‌کنند. از دید کارشناسان هم اتوماسیون نوشدارو نیست و نباید جایگزین نیروی انسانی شود بلکه باید در خدمت آنان قرار گیرد.
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۳
همکاری هند و ایتالیا برای جایگزینی مسیر جدید به جای مسیر جاده ابریشم چین

همکاری هند و ایتالیا برای جایگزینی مسیر جدید به جای مسیر جاده ابریشم چین

هند و ایتالیا در حال رایزنی و مذاکره به منظور تقویت اقتصاد آبی، مشارکت در صنایع کشتی سازی و ایجاد مسیر جدیدی در رقابت با یک کمربند _ یک جاده چین با عنوان مسیر پنبه (cotton route) می‌باشند.
يکشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱
جابه‌جایی ۲۷۶ میلیون کانتینر در ۸ بندر چینی طی ۱۰ ماه ۲۰۲۴

جابه‌جایی ۲۷۶ میلیون کانتینر در ۸ بندر چینی طی ۱۰ ماه ۲۰۲۴

ظرفیت کانتینری ۸ بندر عمده چین از ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۴ به بیش از ۲۷۶.۴ میلیون TEU رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۷.۶ درصد افزایش داشته است.
يکشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸
انرژی هسته‌ای برگ برنده صنعت کشتیرانی تجاری در آینده

انرژی هسته‌ای برگ برنده صنعت کشتیرانی تجاری در آینده

انرژی هسته‌ای در حوزه دریایی در حال شتاب گرفتن است و احتمالاً به یکی از اجزای کلیدی انتقال کشتیرانی از سوخت‌های فسیلی به سوخت‌های جدید تبدیل می‌شود. تحقیقات انجام شده پتانسیل انرژی هسته‌ای را برای تبدیل شدن به یکی از جایگزین‌های اصلی در دستیابی به صنعت کشتیرانی پایدار نشان می‌دهد. این نوع سوخت در صورت استفاده قادر است انتشار گاز CO۲ ر ا در کشتی‌های اقیانوس پیما تا ۹۸ درصد کاهش دهد.
شنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
نگرانی صاحبان حمل‌ونقل دریایی از اعمال تعرفه‌های جدید بر کالا‌ها توسط آمریکا

نگرانی صاحبان حمل‌ونقل دریایی از اعمال تعرفه‌های جدید بر کالا‌ها توسط آمریکا

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا اعلام کرده است که پس از روی کار آمدن دولتش، قصد دارد تعرفه‌ای ۲۵ درصدی بر همه کالا‌های وارداتی اعمال کند. همچنین، در مرحله اول تصمیم دارد تعرفه‌ای ۱۰ درصدی بر تمامی کالا‌های وارداتی از چین بدون تعیین تاریخ اجرا اعمال نماید. این تصمیمات باعث افزایش نگرانی صاحبان حمل‌و‌نقل دریایی شده و از دید کارشناسان و تحلیلگران، در صورت اجرا، مانند آتشی است که به جان صنعت کشتیرانی خواهد افتاد.
شنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱
ترانزیت کشتی‌های کانتینری از کانال سوئز برای اولین بار به اوج خود رسید

ترانزیت کشتی‌های کانتینری از کانال سوئز برای اولین بار به اوج خود رسید

هفته گذشته ۵۴ کشتی کانتینری در دو جهت کانال سوئز عبور کردند. این در واقع یک رکورد برای این کانال در سال ۲۰۲۴ محسوب می‌شود. آن هم در زمانی که ترانزیت از طریق کانال به دلیل بحران دریای سرخ متوقف شده است.
جمعه ۰۹ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳