۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰

لزوم تغییر نگاه به سلامت روان دریانوردان در دوران پساکرونا

۱.۹ میلیون نفر دریانورد در سراسر جهان در عرصه دریا فعالیت می‌کنند که تعداد زیادی از آنان چالش‌های مهم روانی را در دوران کرونا پشتِ سر گذاشتند؛ اینک پس از اتمام دوران همه‌گیری کرونا فرصت بزرگی برای صنعت دریایی به وجود آمده تا نحوۀ نگرش و رسیدگی به سلامت روان این قشر جامعه را تغییر دهد.
کد خبر: ۹۵۹۹۲

نگاه به سلامت روان دریانوردان در دوران پسا کرونا باید تغییر یابد

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از ترید‌ویندز؛ «مارتین هدمن» روانشناس و مدیر مؤسسه VIKAND Mental Wellness Practice در این زمینه می‌گوید: دریانوردان در دوران کرونا یکی از سخت‌ترین چالش‌ها را در زمینه سلامت روان و کنار آمدن با مشکلات داشتند.

مطالعات در زمینه بحران بهداشت روانی دریانوردان در دوران همه‌گیری نشان می‌دهد که اکنون زمان آن رسیده است صنعت دریانوردی رویکرد خود را نسبت به سلامت روان دریانوردان تغییر دهد.

وی افزود: تخمین زده می‌شود در سال اول و دوم همه‌گیری کرونا اضطراب، استرس و افسردگی در بین دریانوردان ۲۵ درصد بالا رفت که این کار تنها به سلامت روان و روحیه آنان تاثیر نگذاشت بلکه در زمینه  ایمنی نیز اثرات خود را برجای گذاشت.

مشکلات ناشی از همه‌گیری کرونا باعث شد برخی از خدمه در مقابل کوچکترین حوادث آسیب‌پذیر بوده و به مرور دچار کم کاری شوند.

به گفتۀ وی به طور کلی کار در دریا به کار سخت و دشوار معروفیت دارد و این نگرشِ میراثی در طول تاریخ نسبت به دریانوردان وجود داشته  است. در این راستا بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد همین سرسختی و مقاومت دریانوردان باعث شد آنان به خوبی از عهده مسئولیت‌ها و چالش‌های پیش آمده در دوران کرونا برآمده و همچنان احساس مسئولیت خود را به رخ دنیا بکشند که این کار‌ها چیزی شبیه یک انقلاب تلقی می‌شود.

حال اولین گام، تغیر دیدگاه نسبت به سلامت روان دریانوردان است؛ اگر اضطراب، استرس و افسردگی ناشی از دوران کرونا همچنان در وجود دریانوردان باقی بماند بر انگیزۀ کاری و احساس مسئولیت آنان تأثیر منفی می‌گذارد. به همین جهت پیش‌بینی می‌شود با برگزاری دوره‌های آموزش سلامت روان دریانوردان و تغییر مشی فرهنگی و اجتماعی توسط شرکت‌های کشتیرانی به آنان کمک کنیم تا قدرت قبلی خود را باز‌یابند؛ زیرا سلامت روان در دریا کلید پایداری طولانی‌مدت و راز ماندگاری و حفظ آنان در دریا به شمار می‌رود.  

مطالعات انجام شده در چند شرکت مربوط به صنایع دریایی و حمل‌و‌نقل دریایی نشان می‌دهد شرکت‌هایی که به نیرو‌های خود به عنوان یک سرمایه نگاه می‌کنند نسبت به سایر شرکت‌ها موفق‌تر هستند.

دریانوردان امروز به ویژه افراد جوان‌تر که این شغل را انتخاب کرده‌اند خواهان امنیت و احساس احترام متقابل و ایجاد زمینه برای شکوفایی حرفۀ خود هستند که مسئولان شرکت‌های کشتیرانی به عنوان حمایت باید با ابزار‌های کافی نسبت به روحیه دادن به آن‌ها اقدام کنند.

«مارتین هدمن» در پایان می‌گوید: به طور کلی انتخاب یک رویکرد آگاهانه همراه با مراقبت نسبت به سلامت روان دریانوران به آنان کمک می‌کند تا مشکلات خود را  پس از همه‌گیری کرونا بهتر درک و مدیریت کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار