۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹

قرارداد صدور غلات اوکراین از دریای سیاه ۲ ماه دیگر تمدید شد

دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد فدراسیون روسیه تا دو ماه دیگر به مشارکت خود در زمینه صدور غلات اوکراین از طریق دریای سیاه ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۹۵۹۵۵

قرارداد صدور غلات اوکراین از دریای سیاه ۲ ماه دیگر تمدید شد

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از خبرگزاری رویترز «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد توافق روسیه برای صدور غلات را یک خبر خوب برای جهان خواند و گفت: اعتبار قراردادی که طی روز‌های گذشته به پایان  رسیده بود خوشبختانه دوباره به مدت ۶۰ روز تمدید شد.

گوتروش در ادامه اظهار امیدواری کرد: صادرات مواد غذایی و کود شیمیایی نیز به صورت ایمن از طریق زنجیرۀ تأمین جهانی به دست مصرف کنندگان برسد.

دبیرکل سازمان ملل در این زمینه یاد‌آور شد: من از تأیید فدراسیون روسیه برای ادامه مشارکت در طرح صدور گندم از دریای سیاه استقبال می‌کنم، زیرا در تاریکترین ساعاتی که هیچ امیدی برای تمدید مجدد وجود نداشت این کار نشان داد همیشه چراغی از امید و فرصتی برای یافتن راه حل‌هایی وجود دارد که به نفع همه باشد.

بر اساس این گزارش اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز در یک سخنرانی تلویزیونی از همکاری روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل برای تمدید این قرار‌داد قدردانی کرد.

در این ارتباط وزارت امور خارجه روسیه با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تأیید تمدید این قرارداد یاد‌آور شد: این کار فرصتی برای کمک به تضمین امنیت غذایی جهانی است نه در گفتار بلکه در عمل؛ زیرا قبل از همه کشور‌هایی که بیشترین نیاز را دارند از آن بهره‌مند خواهند  شد.

«واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: این توافق تمدید شد، زیرا ما هنوز امید خود را برای حل مشکلات از دست نداده‌ایم.

در ادامه گزارش رویترز آمده است تا کنون بیش از ۳۰ میلیون تُن غلات با ابتکار سازمان ملل و همکاری روسیه و ترکیه از طریق دریای سیاه به کشور‌های مختلف صادر شده است.

بر اساس این گزارش در حالی این قرارداد  تمدید شد که «سرگئی لاوروف»  وزیر امور خارجه روسیه چند روز پیش تهدید کرد‌ه بود صدور غلات از دریای سیاه ممکن است تمدید نشود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار