۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴

ابداع سیستم جدید تبدیل انرژی هدر رفته کشتی به برق پاک

سیستم جدیدی توسط محققان ابداع شده تا ضمن جلوگیری از هدر رفت انرژی حرارتی کشتی، آن را به انرژی پایدار برق پاک تبدیل کند؛ این سیستم باعث کاهش مصرف سوخت و انتشار co۲ می‌شود.
کد خبر: ۹۵۹۴۱

ابداع سیستم جدید تبدیل انرژی هدر رفته کشتی به برق پاک

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ سیستم  اتلاف حرارت (Waste heat to power) برای تأمین انرژی روی کشتی کنار موتور آن نصب می‌شود تا گرمای اتلاف را به برق تمیز در داخل کشتی تبدیل کند؛ که در مواقع تولید انرژی بدون کربن مستقیماً منجر به پایین آمدن انتشار گاز‌های گلخانه‌ای می‌شود و به بهبود رتبه بندی و عملکرد زیست محیطی کشتی کمک می‌کند.

بر اساس این گزارش سیستم (WHR)  یک روش اثبات شده برای کاهش انتشار  گاز‌های گلخانه‌ای است و باعث کربن زدایی  در صنعت کشتیرانی می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: از آن جاییکه بیشتر انرژی مصرف شده در کشتی توسط موتور‌ها به عنوان گرمای اتلاف از بین می‌رود سیستم‌های WHR از این گرمای اتلاف برای تولید برق تمیز و بدون کربن استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه همه موتور‌های دریایی تولید گرمای هدررفت دارند سیستم‌های WHR استعداد تولید انرژی پاک را در هر نوع از کشتی‌ها دارد.

بدین ترتیب با اعزام کشتی به سفر‌های دریایی و در دست بودن انرژی حرارتی نصب دستگاه کمک می‌کند تا سیستم اتلاف گرما به انرژی برق تبدیل شود.

در ادامه این گزارش «فردریک تورن» معاون اجرایی شرکت CLIMEON بیان کرده که جلوگیری از هدررفت گرما  و تبدیل آن به سیستم برق نقش مهمی در پایدار‌تر کردن صنعت کشتیرانی دارد.

همانگونه که صنعت کشتیرانی برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای تلاش می‌کند متخصصان به دنبال تغییر از انرژی گرمایی به شکل‌های پاک انرژی هستند.

بر این اساس تبدیل گرمای اتلاف به برق تمیز می‌تواند مالکان و اپراتور‌ها را برای دستیابی به عملکرد زیست محیطی بهتر کمک کند.

ابداع سیستم جدید تبدیل انرژی هدر رفته کشتی به برق پاک

به گفته وی یافتن بهترین فنّاوری‌ها برای هر کشتی یک موفقیت بسیار مهم است با این رویکرد مالکان کشتی مؤثرترین و مقرون به‌صرفه‌ترین روش‌های کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را شناسایی کرده و برای بهره‌وری انرژی ناوگان تلاش می‌کنند.

وی افزود: این سیستم در نزدیکی موتور کشتی نصب می‌شود و از سوخت برای تأمین انرژی حرارتی استفاده می‌کند ضمن اینکه قابل نصب در انواع کشتی‌ها و باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش انتشارco۲ می‌شود.

«فردریک تورن» در ادامه گفت: این سیستم مالکان کشتی را قادر می‌سازد تا رتبه‌های EEXI، CII و EEDI خود را افزایش دهند.

در پایان این گزارش آمده است این سیستم برق پایدار را به صورت شبانه روزی از گرما تأمین می‌کند و تمام سال انرژی ارزان تجدید پذیر با پتانسیل بالا در اختیار کشتی قرار می‌گیرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار