۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶

ناوگان نفتکش جهانی همچنان سود‌ آور است

قیمت سهام برخی شرکت‌های نفتی طی هفته گذشته در بورس‌های بزرگ جهان کمی پایین آمد، اما بازار اجاره، خرید و فروش تانکر‌های نفتی همچنان از وضعیت خوبی برخوردار است به گونه‌ای که اکثر کشتی‌ها برای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ رزرو شده‌اند.
کد خبر: ۹۵۸۵۹

ناوگان نفتکش جهانی همچنان سود‌ آور است

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از ترید‌ویندز؛ در حال حاضر ناوگان نفتکش جهانی نسبت به صنعت حمل کانتینر و حمل فله از شرایط خوبی برخوردار است و نوسان قیمت نفت نیز کمترین تأثیر را در نرخ اجاره نفتکش‌ها دارد.

اگرچه وضعیت نسبت به ۲۰۲۲ میلادی کمی تفاوت یافته با این حال بازار نفتکش‌ها چه از نظر اجاره کشتی، خرید، فروش و سفارش تانکر‌های نفتی رونق خاص خود را دارند.

به گفته تحلیلگران پس از جنگ روسیه و اوکراین تنها ناوگانی که توانست استفاده بهینه از شرایط جنگی به عمل آورده و به سود‌آوری خوبی دست یابد ناوگان نفتکش جهانی است.

براساس این گزارش سهام شرکت‌های نفتی در بورس‌های بزرگ جهانی تا هفته قبل از وضعیت خوبی برخوردار بود که به ازای هر سهم ۵۰  دلار  خرید و فروش می‌شد؛ اما از هفته گذشته به این طرف این قیمت به ۴۰ دلار در هر سهم عقب‌نشینی کرد.

در این میان سقوط قیمت سهام  نتوانست تأثیر زیادی بر نرخ اجارۀ  کشتی‌های نفتکش داشته باشد، زیرا میانگین نرخ اجاره کشتی‌ها با توجه به ظرفیت آن‌ها بین ۴۴۰۰۰ دلار تا ۱۰۰۰۰۰ دلار در نوسان است که سود خوبی را در مدت یکسال عاید مالکان نفتکش کرده است.

«Greg Lewis» تحلیلگر ارشد نفتی در زمینۀ پویایی مطلوب بازار نفتکش‌ها گفت: در مجموع در مدت یکسال گذشته مالکان و اپراتور‌های شرکت‌های نفتی از وضعیت خوبی برخوردار بودند که چنین سود‌آوری را بخش‌های کانتینر و فله نداشتند  و در این راستا فقط کشتی‌های حمل گاز را می‌توان با کسب سود نفتکش‌ها مقایسه کرد.

وی در ادامه گفت: علاوه بر بالا بودن نرخ نقدی، قرارداد‌های خوبی توسط دارندگان نفتکش‌ها بسته شده و برای سه ماهه دوم اکثر کشتی‌ها رزرو شده‌اند.

«Omar Nokta» کارشناس دیگر نفتی نیز در این زمینه گفت: به چشم‌انداز ناوگان نفتی خوشبین هستیم حتی اگر قیمت نفت پایین بیاید باز ریسک‌های لازم مانند جنگ روسیه و اوکراین برای سود‌آوری نفتکش‌ها وجود دارد؛ اگرچه گفته می‌شود قیمت سهام شرکت‌های نفتی در بورس‌های جهانی پایین آمده است، اما فراموش نکنیم که در سال‌های گذشته به ویژه در دوران کرونا قیمت سهام شرکت برخی شرکت‌های نفتی در بورس ۱ تا ۱.۸۸ دلار بیشتر نبود، در حالی‌که امروزه علی‌رغم کاهش قیمت، سهام در حد ۴۰ دلار معامله می‌شود.

به گفته وی قیمت خرید و فروش تانکر‌های نفتی در یکسال اخیر با افزایش مواجه بوده و معاملات خوبی نیز در این زمینه در جریان است.

وی در پایان گفت: تحت هر شرایطی ناوگان نفتی جهان همچنان سود‌آور است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار