۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴

کریدور جدید آبی جنوب غرب ایران / آبادان به عراق متصل می‌شود

زیرساخت‌های کریدور جدید آبی جنوب غرب ایران از طریق رودخانه اروند با رویکرد گردشگری و تجاری برای آغاز یک تحول اقتصادی در منطقه تکمیل شده است.
کد خبر: ۹۵۸۰۶

کریدور جدید آبی جنوب غرب ایران / آبادان به عراق متصل می‌شود

به گزارش مانا به نقل از مهر، آبادان از گذشته شهری با ماهیت اقتصادی بوده است و به واسطه ورود صنایع نفتی از جمله پالایشگاه به دروازه ورود مدرنیته نیز شهرت یافته است. آبادان در ۵۳ کیلومتری خلیج فارس قرار دارد و یکی از نقاط قوت این شهر وجود سه راه مواصلاتی هوایی، جاده‌ای و دریایی است که نقش مهمی در توسعه اقتصادی این شهر دارد.

این شهر با کشورهای عراق و کویت همسایه است و یک ظرفیت ویژه برای مبادلات تجاری و گردشگری با این دو کشور دارد به همین دلیل ضرورت دارد بر روی توسعه راه‌های مواصلاتی بیشتر برنامه ریزی شود.

یکی از بنادر مهم عراق که متأسفانه خط آبی بین آن و آبادان قرار ندارد، بندر سیبه در استان بصره است. بصره که در حال حاضر پایتخت اقتصادی عراق است فرصتی ویژه برای ایران تلقی می‌شود. وجود خط آبی بین شهر آبادان با بندر سیبه بصره عراق یکی از مطالبات جدی فعالان اقتصادی و گردشگری است.

بندر سیبه کجاست؟

بندر سیبه استان بصره عراق در منطقه الواصلیه قرار دارد. برای رسیدن به این بندر از مسیر شلمچه باید از تنومه، بصره، کُرنیش و الواصلیه عبور کرد. جاده منتهی به بندر سیبه مملو از خودروهای حمل مصالح ساختمانی بوده و ساخت و سازهای مجاورت خیابان، سرعت بالای توسعه کاملاً مشخص است.

بُعد زمانی از بصره تا بندر سیبه با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حدود ۱۵ دقیقه است. جاده‌های واصلیه منتهی به بندر سیبه دارای پوشش طبیعی درختان نخل و نهرهای متعدد است. بندر سیبه عراق از دست دولت خارج و به بخش خصوصی عراق واگذار شده است.

تقویت زیرساخت‌ها و بهره‌گیری از قابلیت‌های ایجاد شده در بندر آبادان با هدف تسریع در امر صادرات و توسعه گردشگری سبب بهبود شرایط اقتصادی در این منطقه می‌شود. رقابت تجاری در عراق به ویژه استان بصره با سرعت در حال شکل‌گیری است و لازم است ترتیبی اتخاذ شود تا شرایط برای حضور پُررنگ‌تر فعالان اقتصادی در بازار عراق بهتر شود.

عراق این روزها تبدیل به یک بازار بسیار مناسب برای بازرگانان و تاجران ایرانی شده و ظرفیت‌های بی شماری برای توسعه این امر در این کشور وجود دارد امری که هر چند در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته ولی ظرفیت‌های آن به صورت کامل پوشش داده نشده است.

صادرات و واردات و جا به جایی مسافر بین دو کشور یکی از این زمینه‌های توسعه همکاری‌ها و مراودات است که به خصوص شهرهای مرزی با عراق را می‌تواند به رونق برساند. عراقی‌ها نیز علاقه‌مند هستند با حضور در شهرهای مرزی ایران مایحتاج خود را شخصاً خریداری کنند.

بازدید هیئت ایران از بندر سیبه عراق

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی  اظهار کرد: پس از یک سال پیگیری مستمر اکنون شمارش معکوس برای راه‌اندازی خط آبی بندر آبادان- سیبه عراق آغاز شده است.

سیدمحمد مولوی افزود: صبح سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه به عنوان هیئت جمهوری اسلامی ایران به منظور انجام آخرین مذاکرات و بازدید از وضعیت آماده‌سازی بندر سیبه در استان بصره کشور عراق حضور یافتیم.

وی توضیح داد: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند به همراه معاونان و کارشناسان این سازمان، فرماندار ویژه آبادان، مدیرکل بنادر و دریانوردی آبادان و مشاور استاندار خوزستان، اعضای هیئت جمهوری اسلامی ایران بودند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طبق اعلام طرف عراقی، بندر سیبه بصره عراق ظرف یک ماه آینده (خردادماه ۱۴۰۲) فعالیت خود را آغاز می‌کند.

مولوی عنوان کرد: جلسه‌ای در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استان بصره کشور عراق برگزار شد و سرکنسول این کنسولگری به طرف عراقی اعلام کرد از سوی ایران هیچ مانعی وجود ندارد و همه اقدامات لازم انجام شده است.

وی ادامه داد: ظرفیت همکاری دانشگاه‌ها، حضور پُررنگ‌تر فعالان اقتصادی ایران در استان بصره، جذب گردشگران عراقی برای توریسم سلامت و گردشگری خرید و افزایش صادرات به عراق از دیگر موضوعات بود که در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استان بصره کشور عراق مطرح شد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، راه‌اندازی خط آبی آبادان- بندر سیبه عراق را موجب توسعه اقتصادی عنوان کرد و گفت: بندر آبادان-سیبه بصره عراق با هدف افزایش تجارت و بازرگانی، گردشگری، تاکسی آبی و تقویت ترانزیت دریایی در جنوب غرب ایران راه‌اندازی می‌شود.

تحول بزرگ گردشگری و تجاری

فرماندار ویژه آبادان اظهار کرد: نقشه راه این طرح در فاز اول احداث ترمینال مسافربری بین آبادان و سیبه و در مرحله دوم ایجاد بازارهای داد و ستد تجاری بین تجار ایرانی و عراقی هست که قطعاً به شکوفایی اقتصادی آبادان کمک شایانی خواهد کرد.

احسان عباسپور افزود: ملزومات کامل طرف ایرانی در این رابطه فراهم هست و مقرر شده است طرف عراقی نیز نسبت به فراهم آوردن الزامات کاری خود، همکاری لازم را به عمل آورد.

وی عنوان کرد: این پروژه یک تحول بسیار بزرگ در حوزه گردشگری و تجاری را بین آبادان و استان بصره عراق را رقم می‌زد.

پیگیری کنسولگری ایران در بصره

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استان بصره کشور عراق در نشست جمع بندی راه‌اندازی بندر آبادان-سیبه عراق که در سالن جلسات این کنسولگری برگزار شد، اظهار کرد: ایران در امنیت و استقرار امنیت در کشور عراق نقش پُررنگی داشته است.

علی عابدی افزود: اکنون حدود ۶۰ هزار دانشجوی عراقی در ایران تحصیل می‌کنند و باید بروکراسی‌های اداری در این خصوص کاهش یابد.

وی، راه‌اندازی بندر آبادان-سیبه عراق را یک اقدام ویژه در حوزه اقتصاد آبی تلقی کرد و گفت: بسیار خرسندم که هیئتی از منطقه برای پیگیری و بررسی خط آبی بندر سیبه عراق، در استان بصره حضور پیدا کرده‌اند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استان بصره کشور عراق تاکید کرد: در خصوص این طرح مهم در هر زمان که نیاز به پیگیری باشد، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

تکمیل یک ماهه زیرساخت‌های بندر سیبه

همچنین مالک بندر سیبه عراق اظهار کرد: امکانات فراهم شده است فقط برخی مجوزها تاکنون اخذ نشده که ظرف مدت یک هفته آینده دریافت می‌شود.

جاسم احمد افزود: بندر سیبه برای راه اندازی خط آبی به شهر آبادان کاملاً آماده شده و اندکی زیرساخت‌ها در موضوع جاده دسترسی مانده که با سرعت بسیار بالا و طی یک ماه آینده تکمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه کشتی مسافری بندر سیبه-آبادان از هم اکنون آماده است، توضیح داد: ساختمان گمرک و اداری بندر سیبه عراق به صورت کامل آماده شده و ساختمان این بندر ظرفیت پذیرش ۶۰۰ مسافر را دارد.

به طور حتم با راه‌اندازی خط آبی بندر آبادان-سیبه بصره عراق شاهد رونق کسب و کارهای مرتبط با حوزه گردشگری خواهیم بود. فعالان اقتصادی چشم انتظار هستند تا هر چه سریع‌تر این مسیر جدید آبی که سبب توسعه صادرات و گردشگری می‌شود وارد مرحله عملیاتی شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار