۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹

اوکراین از توافقنامه کشتیرانی تجاری با سوریه خارج شد

اوکراین از توافقنامه کشتیرانی تجاری با سوریه خارج شد
تاراس ملنیچوک نماینده دولت اوکراین در پارلمان این کشور گفت که کی‌یف بطور یکجانبه از توافقنامه کشتیرانی تجاری با سوریه خارج شد.
کد خبر: ۹۵۸۰۲

به گزارش مانا به نقل از اسپوتنیک، ملنیچوک سه‌شنبه در صفحه شخصی خود در تلگرام نوشت: پارلمان اوکراین لایحه پیشنهادی دولت برای فسخ توافقنامه کشتیرانی تجاری میان اوکراین و دولت جمهوری عربی سوریه را تصویب کرد.

وی افزود که اوکراین در واکنش به اقدام سوریه مبنی بر به رسمیت شناختن جمهوری های دونتسک و لوهانسک از توافقنامه مذکور خارج شده است.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه ماه مارس در مصاحبه با اسپوتنیک گفت که دمشق مرزهای جدید روسیه را با جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک و استان‌های خرسون و ژاپروژیا که پس از نتایج همه‌پرسی به آن کشور پیوستند، به رسمیت می‌شناسد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) تیرماه گذشته به نقل از یک منبع رسمی در وزارت خارجه آن کشور نوشت: در راستای اظهار اراده مشترک و تمایل به برقراری روابط در تمامی زمینه‌ها، جمهوری عربی سوریه تصمیم گرفته است استقلال و حاکمیت جمهوری خلق لوهانسک و دونتسک را به رسمیت بشناسد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه شامگاه ۲۱ فوریه (۲ اسفند ۱۴۰۰) در جریان یک نطق شدیدالحن با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال دونتسک و لوهانسک، دو جمهوری جدایی‌طلب در منطقه دونباس در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

این اقدام پوتین واکنش فوری و مخالفت اتحادیه اروپا، ناتو و ایالات متحده آمریکا را به دنبال داشت.

گستره این دو جمهوری شرقی اوکراین که به منطقه دونباس معروف است در مجموع بیش از ۵۲ هزار کیلومتر مربع و جمعیت هر دو جمهوری ۶ میلیون نفر است که بیش از نیمی از آنها در مناطق تحت کنترل دولت‌های خود خوانده حامی روسیه قرار دارند.

رئیس جمهوری روسیه سه روز پس از اعلام استقلال لوهانسک و دونتسک (۵ اسفند۱۴۰۰) آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار