۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲

دهقان: می‌توان سواحل مکران را به چند هاب ملی و بین‌المللی تبدیل کرد

دبیر اجرایی شورای توسعه مکران گفت: ما می‌توانیم سواحل مکران را به چند هاب در چند زمینه در سطح ملی و بین‌المللی تبدیل کنیم، به همین جهت نیاز است توسعه این منطقه همه‌جانبه دیده شود.
کد خبر: ۹۵۸۰۱

دهقان: می‌توان سواحل مکران را به چند هاب ملی و بین‌المللی تبدیل کرد

به گزارش مانا، حسین دهقان در بندرعباس اظهار داشت: از سالیان گذشته مسأله توسعه سواحل مکران و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اساسی که در این منطقه وجود دارد و می‌تواند نقشی خوبی در اقتصاد ملی ایفا کند مطرح شده است اما سرعت کار مطلوب این خواسته نبوده است.

وی افزود: در دولت‌های گذشته یک سری اقدامات اولیه انجام شد اما وارد فاز اجرایی نشد، در دولت سیزدهم گام‌های بزرگی برداشته شده است که امیدواریم این گام‌ها عملیاتی و نتایج آن در سطح محلی و ملی توسط مردم دیده شود.

دبیر اجرایی شورای توسعه مکران گفت: اولین گام تدوین یک برنامه بلندمدت در راستای توسعه همه‌جانبه فرهنگی، اقتصادی، صنعتی، زیست‌محیطی با نگاه فراملی در سواحل مکران است، در این برنامه نگاه ما بر این است که علاوه بر حوزه صنعتی، بر مباحث تجاری و بازرگانی تأکید شود.

وی تصریح کرد: ما می‌توانیم سواحل مکران را به چند هاب در چند زمینه در سطح ملی و بین‌المللی تبدیل کنیم، به همین جهت نیاز است توسعه این منطقه همه‌جانبه دیده شود.

دهقان گفت: در توسعه سواحل مکران از تجربیات سرمایه‌گذاری‌های کلان صنعتی از جمله عسلویه استفاده می‌شود تا کاستی‌هایی که در آن پروژه‌ها وجود داشت در توسعه مکران تکرار نشود، به همین منظور ذیل تعریف این برنامه، مؤلفه‌هایی تعریف شده است که این مؤلفه‌ها تأمین‌کننده یک آتیه مطلوب و متوازن برای منطقه خواهد بود.

وی ادامه داد: بحث دوم تدارک سازوکارهای لازم برای اجرایی‌سازی برنامه اعم از جنبه‌های قانونی، مقررات و دستورالعمل‌ها بود و هم نهادسازی بود که باید متناسب با طرح کلی اولیه انجام می‌شد، برای این مسئله فرصت قانونی وجود دارد که در ماده 68 احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور است که پیش‌بینی شده است این توسعه در سواحل مکران نگاه به اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دریامحور و سهم این منطقه در اقتصاد ملی می‌تواند داشته باشد پیش‌بینی یک سازمان توسعه‌ای شد که باید برای این سازمان اساسنامه تهیه شده و در مراحل آخر تصویب در دولت است و پس از آن در مجلس مصوب خواهد شد.

وی افزود: کنار این مطلب به‌دنبال این هستیم در قالب بودجه سنواتی یا برنامه هفتم توسعه و یا سیاست اقتصاد دریامحور بتوانیم همه فرصت‌ها و امتیازاتی را که می‌تواند مؤید، مقوّم و تسهیل‌کننده فضای توسعه منطقه باشد، ببینیم و الحمدلله نقاط خوبی مورد توجه است.

دبیر اجرایی شورای توسعه مکران گفت: ما زمان زیادی را برای بهره بردن از گنج عظیم و نهان سواحل مکران از دست داده‌ایم و زمان زیادی برای بالفعل کردن این ظرفیت‌ها با توجه به رقبای منطقه‌ای نداریم چون این رقبا به‌شدت در حال کار کردن هستند تا بتوانند فرصت‌های ما را بگیرند، دولت همت دارد و در حال تلاش است و می‌خواهیم از فضای مثبت روانی در سطح ملی و منطقه‌ای و بین‌الملل استفاده کنیم تا اتفاقی را در جهت توسعه منطقه سواحل مکران رقم بزنیم.

وی در خصوص اجرای پروژه مهندسی سواحل در منطقه مکران توسط سازمان بنادر ابراز کرد: این مطالعات را سازمان بنادر در حوزه سواحل هرمزگان انجام داده است و یقیناً چون استانداردهایی است که مدیریت سواحل و پس‌کرانه را حدگذاری می‌کند باید این مطالعات مبنای توسعه سواحل مکران باشد و حتماً به این مطالعات توجه می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار