۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴

اهمیت حضور ارتش ایران در دریا‌های آزاد

اهمیت حضور ارتش ایران در دریا‌های آزاد
معاون هماهنگ کننده ارتش با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم هیچ کشوری به کشتی‌های تجاری ما تعرضی داشته باشد، گفت: اگر ما نمی‌توانستیم در دریا‌های آزاد حضور داشته باشیم باید به انگلیسی‌ها دلار می‌دادیم تا امنیت کشورمان برقرار شود که این مسأله برای ما ننگ است.
کد خبر: ۹۵۷۴۲

به گزارش «مانا» به نقل از فارس، دریادار حبیب الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش در برنامه «بی‌کرانه» که از شبکه اول سیما پخش شد، ضمن اشاره به تشریح استراتژی اهمیت حضور ارتش ایران در دریا‌های آزاد، گفت: ایران یک کشور دریایی است که ما سه نوع مرز اعم ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر در دریای بسته شمال، نزدیک هزار و اندی کیلومتر در دریای نیمه بسته خلیج همیشه فارس و نزدیک ۹۰۰ کیلومتر در سواحل دریای باز عمان داریم.

وی با اشاره به اهمیت راهبردی ساحل دریای عمان و ارتباط آن با دریا‌های آزاد تصریح کرد: ما منابع و منافع متعددی در دریا‌ها داریم که از جمله آن می‌توان به منابع غذایی غنی که در دریا وجود دارد، اشاره کرد، هرچند سهم محصولات دریایی در سبد غذایی ایرانیان بالا نیست. از طرفی ما منابع زیرزمینی در کف دریا همچون نفت و گاز و انرژی‌های نو را داریم.  

دریادار سیاری با اشاره اهمیت راهبردی تجارت دریایی خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد واردات و صادرات هر کشوری که به دریا راه دارد، از این طریق انجام می‌شود که این رقم بالایی است و این مساله از اهمیت بالای برای ما برخوردار است.

وی با اشاره به اهمیت و مزایای گردشگری دریایی تصریح کرد: ایران از سواحل زیبایی برخوردار است که این مسأله در گردشگری دریایی خود را نشان می‌دهد و اگر ما بنادر فعال و به‌روزی به ویژه در سواحل مکران داشته باشیم و پس‌کرانه‌های کشورمان توسعه پیدا کند، این مسأله می‌تواند در جلوگیری از خام‌فروشی و حفظ منافع ملی ما مؤثر است.

معاون هماهنگ کننده ارتش خاطرنشان کرد: ما برای اینکه بتوانیم از این منابع و منافع استفاده کنیم، باید بر دریا مسلط باشیم و برای تحقق این مسأله باید بتوانیم امنیت آن را تامین کنیم.

وی ادامه داد: وقتی امنیت دریایی برقرار نباشد، نمی‌توان از منابع دریایی استفاده کرد و ما تا همین ده تا پانزده سال گذشته که در دریای آزاد مسلط شدیم، خیلی از منابع غذایی کشورمان توسط کشور‌های دیگر صید و دزدیده می‌شد، اما اکنون با استقرار همیشگی نیرو‌های دریایی در کشورمان تمامی موضوعات تحت کنترل بوده و امنیت در دریا‌ها برقرار است.

دریادار سیاری به تشریح چرایی حضور ایران در دریا‌ها پرداخت و تاکید کرد: گلوگاه حرکت همه کشتی‌های تجاری و نفتکش کشورمان از شمال اقیانوس هند می‌گذرد و علت اینکه در خلیج عدن و تنگه باب‌المندب دزدی اتفاق می‌افتد به این مساله برمی‌گردد که بیش از یک سوم تجارت جهان از همین مسیر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: مسیر همه کشتی‌های ما هم در همین مسیر است و اگر ما در اینجا حضور نداشته باشیم و امنیت را برقرار نکنیم، واردات و صادرات کشورمان دچار مشکل می‌شود و از بین می‌رود کما اینکه در گذشته این اتفاق افتاد. بنابراین؛ حضور در دریا‌ها برای حفظ منافع ملی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید بتوانیم اقتدار خود را در این حوزه نشان دهیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش با تاکید بر اینکه حفظ اقتدار کشورمان به معنای حفظ منابع و منافع ملی کشورمان است، تصریح کرد: امروز ناو‌های ایران در اقصی نقاط دریا‌های جهان حضور دارند و با برافراشته شدن پرچم کشورمان روی ناوشکن نیروی دریایی اقتدار خود را به نمایش می‌گذاریم. در این شرایط همه می‌فهمند که ایران کشور بزرگی است که ملت توانمندی دارد و در حوزه‌های مختلفی همچون صنعت و تولید کشتی کشورمان سرآمد هستیم.

وی ادامه داد: ما در همین مدت توانستیم پنج هزار کشتی تجاری و نفتکش را در همین مدت که در خلیج عدن دزدی صورت می‌گرفت، اسکورت کنیم و با حفظ امنیت آنان عملا اقتصاد کشور را هم از آسیب در امان قرار دادیم.

دریادار سیاری با اشاره به پیمان سنتو تصریح کرد: ما پیش از انقلاب بخشی از زنجیره ناتو بودیم و سیاست‌های ناتو را در دریا اجرا می‌کردیم؛ در آن زمان این‌گونه نبود که بتوانیم به طور مستقل در دریای آزاد حضور داشته باشیم و بتوانیم اقتدار خود را نشان دهیم.

وی با بیان اینکه در آن زمان هم از تجهیزات دریایی برخوردار بودیم، افزود: در پیش از انقلاب با تصمیم خودمان نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم و امروز به برکت انقلاب روی پای خودمان ایستاده‌ایم.

معاون هماهنگ کننده ارتش تصریح کرد: ما حتی اگر در سواحل آمریکا هم دریانوردی کرده و می‌کنیم، اما مقررات بین‌المللی را رعایت کردیم و وقتی ما وزارت جنگ خود را به وزارت دفاع تبدیل کردیم، این به معنای آن است که اهل تهاجم به مرز دریایی هیچ کشوری نیستیم، اما اهل حضور هستیم چراکه می‌خواهیم اقتدار و توانمندی ملت خود را به دنیا نشان دهیم.

وی ادامه داد: ما اجازه نمی‌دهیم که هیچ کشوری به کشتی‌های تجاری ما تعرضی داشته باشد. اگر ما نمی‌توانستیم در دریا‌های آزاد حضور داشته باشیم، اکنون باید به سراغ چه کسی می‌رفتیم که امنیت کشور ما را تامین کند و در این شرایط باید به انگلیسی‌ها دلار می‌دادیم تا امنیت کشورمان برقرار شود که این مسأله برای کشورمان ننگ محسوب می‌شد، اما امروز در این مساله خودمان توانمند هستیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش خاطرنشان کرد: امروز سرمان را بالا گرفته و با افتخار به دیگر کشور‌ها می‌گویم که اگر در تامین امنیت مشکل دارند، ما آن را حل کنیم.

دریادار سیاری به تشریح نتیجه تاثیر نفوذ ایران در آب‌های آزاد پرداخت و تاکید کرد: ما از مرز‌های آبی خود دفاع می‌کنیم و با تامین امنیت برخی کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها می‌توانیم اقتصاد کشور را سالم نگه می‌داریم. تجارت دریایی ایران و به طور کلی دیپلماسی دریایی ما ادامه دارد و ارتباط با کشور‌های دوست و همسایه در برنامه ما وجود دارد و ما برای گسترش نفوذمان در دریای آزاد نیازمند توسعه نیرو‌های انسانی و ساخت تجهیزات در حوزه دریایی هستیم.

وی با اشاره به تاریخ ساخت کشتی در پیش از انقلاب خاطرنشان کرد: برخی از دوستان به این مساله اذعان دارند که ما آخرین باری که کشتی ساختیم، به زمان هخامنشی‌ها برمی‌گردد و یک زمانی هم نادرشاه تصمیم به چنین کاری گرفت که انجام نشد، اما بعد از این همه وقت، در ۳۰ بهمن ۸۸ اولین ناوشکن تولیدشده در جمهوری اسلامی ایران به نام ناوشکن جماران را ساختیم که این راه باید ادامه پیدا کند.

معاون هماهنگ کننده ارتش با بیان اینکه ساخت و ساز در تجهیزات دریایی بازار کار را بسیار رونق می‌دهد، تصریح کرد: این مساله خیلی از شرکت‌های دانش‌بنیان را درگیر کار می‌کند و  موجب توسعه کشور می‌شود. اکنون ساخت و ساز برای تولید ناوشکن‌ها، ناو‌های موشک‌انداز، زیردریایی‌ها کارخانه‌های در جنوب جریان دارد و قطعا ما باید به صنعت دریایی کشورمان توجه بیشتری کنیم.

وی ادامه داد: آشنایی با منافع دریایی و فرهنگسازی دریایی برای ما بسیار مهم است. فرهنگسازی دریایی به معنای این است که ما دارای تمدن دریایی بودیم و اکنون این تمدن را در سواحل دریایی ایجاد کنیم. زندگی در شهر‌های محلی باید با دریا پیوند بخورد، اما متأسفانه این مساله اتفاق نیفتاده است.

دریادار سیاری خاطرنشان کرد: ما باید صنعت دریایی، استقرار در سواحل کشومان و ایجاد شهر‌های بزرگ را جدی بگیریم. هشتاد درصد مردم دنیا در کنار دریا و در فاصله ۲۰۰ کیلومتری دریا زندگی می‌کنند، اما با وجود اهمیت سواحل مکران چنین مسأله‌ای را در کشور مشاهده نمی‌کنیم. متاسفانه کشور‌های دیگر از بهترین شرایط ژئوپلیتیک به نفع خودشان استفاده کرده‌اند و باید به این مساله توجه ویژه شود.

وی با تأکید بر توسعه بنادر کشورمان تصریح کرد: به عنوان مثال اگر بنادر اقیانوسی کشورمان همچون بنادر چابهار و جاسک توسعه پیدا کند، مطمئن باشید که کریدور جنوب و شمال بستگی به توسعه این دو بندر دارد. اگر این مساله محقق شود منافع بسیاری برای ما دارد و این موضوع در دست اقدام است و انتظارمان این است که تحقق این مساله تسریع شود.

معاون هماهنگ کننده ارتش تصریح کرد: تمام شهر‌های مهم دنیا در کنار دریا قرار دارند و وقتی که تمدن دریایی ایجاد بشود، تجارت رونق پیدا کرده و از مشکلاتی همچون خام‌فروشی جلوگیری می‌شود. برای مثال سنگاپور نصف جزیره قشم ماست، ولی تجارت دریایی آن در دنیا زبانزد است. در تمام بنادر مهم دنیا بهترین منفعت تجاری در آن تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت بسیاری از بنادر کشورمان هنوز شناخته نشده است، تصریح کرد: اگر این مساله محقق شود، گردشگری ما رونق پیدا می‌کند و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. البته برای همه این مسائل برنامه‌ریزی شده است و دولت پای کار است و ما به همه عزیزان در وزارتخانه‌ها به این مساله اهمیت بیشتری بدهند که این موضوع تسریع پیدا کند چراکه آینده خیلی از مسائل کشورمان به دریا وابسته است و ما از طریق سواحل مکران به چهار گوشه دنیا وصل می‌شویم.

دریادار سیاری گفت: ما در زمان جنگ هشت سال از مرز‌های خود دفاع کردیم و یک میلی‌متر از خاک کشورمان زیر پای دشمن نماند و این مساله تنها با ایثار و شهادت‌طلبی و پشتیبانی مردم امکان‌پذیر شد.

وی در تشریح چرایی نامگذاری سواحل مکران تصریح کرد: سال ۸۶ که من افتخار داشتم به عنوان فرمانده نیروی دریایی انجام وظیفه کنم، فرمانده معظم کل قوا فرمان دادند که سواحل دریای عمان یک گنج است و ما باید به این مساله رسیدگی کنیم. ما برای این مساله طرح‌ریزی کردیم که برای بنادر مختلفی جاسک، کنارک و میناب آمایش سرزمینی کردیم که در این منطقه استقرار داشته باشیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به تاکید رهبر انقلاب برای حضور در دریای آزاد تصریح کرد: مدتی از این مسأله نگذشته بود که موضوع دزدان دریایی به وجود آمد که در همین راستا فرمانده معظم کل قوا فرمودند که امنیت کشتی‌های ما باید برقرار شود.

وی ادامه داد: ما به هر صورت طلیعه‌دار حرکت توسعه و پیشرفت سواحل مکران و حضور دریای آزاد حرکت کردیم تا مساله استقرار عملیاتی شود. تجهیزات، نیروی انسانی و خانواده‌های خود را به این مناطق منتقل کردیم. در همین راستا؛ بیشترین زحمت را خانواده‌های پرسنل نیروی دریایی متحمل شدند برای اینکه سواحل مکران توسعه پیدا کند. هرچند در این مقطع این سواحل به نام مکران شناخته نمی‌شد.

دریادار سیاری خاطرنشان کرد: در همین مقطع ما تصمیم به برگزاری همایشی را در چابهار و کنارک با عنوان «اقتدار دریایی و توسعه سواحل مکران» گرفتیم که وقتی برای گرفتن مجوز برگزاری‌اش خدمت فرمانده معظم کل قوا رسیدیم و گزارشی را از این مساله به ایشان اطلاع دادیم، این مساله را تایید کردند، اما در ادامه صحبت‌هایشان از چرایی نامگذاری این سواحل به نام مکران پرسیدند که من به ارجاعات تاریخی همکارم دریادار سید مهرداد آل‌احمد، مسئول مطالعاتمان اشاره کردم و معظم‌له از این مسأله استقبال کردند و تاکید مؤکدی را بر رواج این نام داشتند.

وی ادامه داد: در این زمان من ابتدا فکر کردم که شاید نام انتخابی ما برای این مساله خوب نبوده، اما با تایید فرمانده معظم کل قوا در دلم گفتم‌ای کاش گفته بودم خودم این مساله را انتخاب کرده بودم، اما در نهایت این مساله را به یک گفتمان تبدیل کردیم و اکنون این سواحل به نام مکران شناخته می‌شود و ارجاعات تاریخی وجود دارد.

معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به توسعه سواحل مکران خاطرنشان کرد: اکنون در سواحل مکران اتفاقات گسترده‌ای صورت گرفته است و همه پای کار آمده‌اند و اکنون بچه‌های ارتش و سپاه به ویژه نیروی دریایی در این مقطع حضور دارند که جا دارد من از زحمات آنان تقدیر کنم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار