۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲

چشم انداز دلگرم کننده بازار اجاره حمل‌و‌نقل کانتینری

بازار اجاره صنعت حمل‌و‌نقل کانتینری با توجه به داده‌های ارزیابی شده در چهار ماه سال ۲۰۲۳، چشم انداز دلگرم کننده‌ای تا پایان سال دارد؛ به شرط آنکه سیل ورود کشتی‌های جدید کانتینری بازار این صنعت را تحت تأثیر قرار ندهد.
کد خبر: ۹۵۷۳۵

چشم انداز دلگرم کننده بازار اجاره حمل‌و‌نقل کانتینری

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از لوید استار؛ موسسه مشاور دریایی Maritime Strategies International (MSI) اعلام کرد: بازار اجاره حمل‌و‌نقل کانتینری چشم‌انداز رو به بهبودی دارد و این انتظار وجود دارد که از این به بعد شاهد رشد متوسط سالانه تجارت کانتینری باشیم.

در ادامه این گزارش آمده است: ممکن است ورود کشتی‌های جدید غول پیکر با تناژ ۲۰۰ هزار TEU که قرار است در سال جاری میلادی به ناوگان کانتینری ملحق شود از یک سو و کاهش سرعت کشتی‌ها به منظور رعایت قوانین زیست محیطی از سوی دیگر بر روند بهبودی تأثیر داشته باشند.

مؤسسه مشاوره‌ای MSI در ادامه یاد‌آور شده است: مقررات زیست محیطی که از ژانویه ۲۰۲۴ میلادی به صورت اجباری اعمال خواهد شد کاهش حداقل یک گره دریایی برای کشتی‌های کانتینری را  در سال جدید  الزامی می‌سازد.

تحلیلگران MSI بر این باورند برخی شواهد نشان می‌دهد که موجودی کانتینر‌های آمریکا در سال جاری رو به کاهش گذاشته و در صورت ادامه آن ممکن است تا پایان سال جاری میلادی شاهد رکود اقتصادی در جهان باشیم. با این حال جهش مورد انتظار از صنعت کانتینری دور از ذهن نیست و این صنعت به  مسیر توسعه‌ای و افزایش نرخ اجاره ادامه خواهد داد.

افرایش  نرخ اجاره کشتی‌های کانتینری   

از سوی دیگر گزارش سایت shippingnews حاکی است: نرخ اجاره کشتی‌ها در روز‌های اخیر وارد مرحله جدیدی از انعقاد قرارداد و افزایش نرخ روزانه کشتی‌ها شده بر این اساس شرکت Euroseas قرارداد سه ساله‌ای را به مبلغ ۱۹۰۰۰ دلار برای یک کشتی ۳۱۰۰ TEU منعقد کرده است که در سال جاری کمتر سابقه داشته است.

این شرکت همچنین برای یک کشتی دیگر نیز به ظرفیت ۱۷۴۰ TEU نرخ ۱۵۰۰۰ دلار را به مدت یک‌سال اجاره داده است.

«آریستیدس پیتاس» مدیرعامل Euroseas در این زمینه گفت: با وزیدن باد‌های موافق در جهت افزایش نرخ اجاره  حمل‌ونقل کانتینری در سال جدید خوشبختانه بازار اجاره کشتی‌های کانتینری  وارد مرحله جدیدی شده و به تقویت بازار منجر شده است.

وی با اشاره به اینکه پیش از این صاحبان کالا برای انعقاد قرارداد روی خوش نشان نمی‌دادند، اما در حال حاضر ورق برگشته و صاحبان کالا منتظر ماه می‌نیز نشده و نسبت به عقد قرارداد تمایل نشان می‌دهند.

به گفتۀ وی در روز‌های اخیر شاهد افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی نرخ روزانه کشتی‌های کانتینری در قرارداد‌های مدت دار بودیم و پس از یک رکود یک ساله  قرارداد‌های منعقد شده از سه ماه شروع شده و تا سه سال ادامه دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار