۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
مجمع تشخیص مصلحت نظام :

رشد اقتصاد دریامحور دو برابر رشد اقتصادی کشور باشد

رشد اقتصاد دریامحور دو برابر رشد اقتصادی کشور باشد
هفتصد و پنجاه و نهمین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت الله آملی لاریجانی و با حضور رئیس قوه قضائیه برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۶۸۹
به گزارش مانا به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این نشست، ادامه تدوین سیاست‌های کلی دریامحور در دستور کار قرار گرفت.
آیت الله آملی لاریجانی در سخنانی، پیشاپیش حلول ماه شوال و عید سعید فطر را تبریک گفت و اظهار داشت: امیدواریم با رحمت واسعه خداوند متعال، اعمال ما در ماه مبارک رمضان مورد قبول قرار گیرد و در ایام باقی مانده از ماه رمضان، مورد عنایات خاصه قرار بگیریم و با قلبی نورانی و سلیم و اعمالی خالص با ماه مبارک رمضان وداع کنیم.
وی افزود: ان شاء الله، هنگام وداع با ماه ضیافت الله، هیچ ذنب و تبعه‌ای در نامه اعمال ما باقی نمانده باشد و بتوانیم نورانیت طاعات و عبادات را در خود حفظ کنیم و یکدیگر را دعا نماییم. از خدای متعال عزت و سربلندی و سلامت و امنیت کشور در برابر مخاطرات و نیز توفیق و سلامت و طول عمر رهبر معظم انقلاب را طلب نماییم. 
 
در ابتدای این جلسه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دستور کار جلسه، گفت: در بررسی سیاست‌های کلی توسعه دریامحور در جلسات گذشته مجمع به کمیسیون‌های زیربنایی و تولیدی، اقتصادی، اداری و بازرگانی مأموریت داده شد هدف کمّی بند اول را به صورت دقیق‌تر بررسی و برای آن یک شاخص کمّی تعیین شود.
 ذوالقدر ادامه داد: در دو جلسه مشترک بین کمیسیون‌های مذکور و با استفاده از آمار و اطلاعات و توضیحات نمایندگان دولت، شاخص جدیدی تعیین شد که نرخ رشد اقتصاد دریامحور نسبت به رشد اقتصاد ملی ملاک قرار دهیم. 
 
پس از بحث و تبادل نظر اعضای مجمع، بند اول سیاست‌های کلی دریامحور به انضمام تعیین شاخص کمی، به این صورت به تصویب رسید: 
 
توسعه فعالیت‌های اقتصادی دریامحور و ایجاد قطب‌های توسعه‌ای دریایی پیشران در سواحل، جزایر و پس‌کرانه‌ها به گونه‌ای که نرخ رشد اقتصادی در حوزه فعالیت‌های دریامحور (اقتصاد دریامحور) طی ده سال همواره حداقل دو برابر نرخ رشد اقتصادی کشور باشد.
 
در ادامه، موضوع تدوین طرح جامع توسعه دریامحور مورد بحث قرار گرفت و پس از اظهار نظر موافقین و مخالفین، تدوین طرح جامع توسعه دریامحور با پهنه بندی دریا، کرانه، پس کرانه و تعیین سهم و جغرافیای جمعیت، تجارت، صنعت، کشاورزی و گردشگری، خصوصاً در سواحل و جزایر جنوب و بالاخص سواحل مکران با تاکید بر هویت ایرانی - اسلامی طی حداکثر یک سال پس از ابلاغ این سیاست به تصویب رسید.
 
مجمع تشخیص مصلحت نظام سپس به موضوع جلب حداکثری منابع مالی و مشارکت سرمایه گذاران در مناطق ساحلی و دریایی در بند چهارم پرداخت و پس از تبادل نظر اعضا درباره ایجاد زیرساخت‌های لازم سخت افزاری و نرم افزاری به منظور توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی، جلب حداکثری منابع مالی و مشارکت سرمایه گذاران در طرح‌های زیرساختی و توسعه مناطق ساحلی و دریایی به ویژه مکران با تخصیص زمین، معافیت و مشوق‌های مالیاتی و تضمین بازگشت سرمایه و پیشنهاد استقرار مناسب صنایع، فعالیت‌ها و جمعیت برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع شد.
 
فرمانده نیروی راهبردی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه پاسداران، نماینده سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی و شورای توسعه مکران نیز در این نشست حضور داشتند و در پایان جلسه، ادامه بررسی و تدوین سیاست‌های کلی توسعه دریامحور به جلسه بعد مجمع موکول شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار