۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷

میزبانی هند از اولین نشست توسعه بندر چابهار با کشور‌های آسیای میانه

اولین نشست کارگروه مشترک هند و آسیای میانه در مورد چابهار در بمبئی برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۶۴۴

میزبانی هند از اولین نشست توسعه بندر چابهار با کشور‌های آسیای میانه

به گزارش مانا، در این نشست دو روزه که چهارشنبه هفته پیش آغاز شد، هند، قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان شرکت کردند و ایران و برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (UNWFP) نیز مدعوین ویژه آن بودند.
 یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در این نشست، توسعه پایانه شهید بهشتی (SBT) و استفاده کشورهای آسیای میانه از بندر چابهار بود. در این نشست انتظارات کشورهای شرکت کننده نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 بندر چابهار از نظر استراتژیک در شهر چابهار در جنوب شرقی ایران قرار دارد و به عنوان یک قطب ترانزیت تجاری برای منطقه مطرح شده است.
 هند، ایران و افغانستان در ماه می ۲۰۱۶ میلادی توافقنامه سه جانبه‌ای را برای ایجاد کریدور حمل‌و‌نقل و ترانزیت بین‌المللی (توافقنامه چابهار) امضا کردند.
 هند با همکاری ایران در توسعه فاز اول پایانه شهید بهشتی بندر چابهار مشارکت دارند.
 هند مدعی است که یک کمک بلاعوض ۸۵ میلیون دلاری و تسهیلات اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری را برای توسعه پایانه شهید بهشتی متعهد شده و به عنوان بخشی از آن، شش جرثقیل موبایل ساحلی (دو جرثقیل ۱۴۰ تنی و چهار جزثقیل ۱۰۰ تنی) و سایر تجهیزات به ارزش ۲۵ میلیون دلار را تامین کرده است.
از زمانیکه هند راهبری بندر چابهار را در اواخر دسامبر ۲۰۱۸ میلادی در دست گرفت، شرکت ایندیا پورتز گلوبال لیمیتد (IPGL) از طریق شرکت تابعه خود به نام India Ports Global Chabahar Free Zone (IPGCFZ)،تعداد ۲۱۵  کشتی، ۱۶ هزار تی ای یو کانتینر و چهار میلیون تُن غلات و محمولات فله و کالاهای عمومی طبق آخرین آمار ارائه شده به پارلمان هند را جابه‌جا کرده است.
بندر چابهار می تواند دسترسی دریایی بسیار مورد نیاز کشورهای محصور در خشکی منطقه از جمله افغانستان را فراهم آورد و به یک مسیر اقتصادی‌تر و پایدارتر برای کشورهای مذکور برای رسیدن به هند و بازار جهانی تبدیل گردد.
بندر شهید بهشتی چابهار ارائه کمک‌های بشردوستانه به ویژه در طول همه گیری کووید ۱۹ را تسهیل کرده و هند از آن برای ارسال ۷۵ هزار تُن گندم اهدایی به عنوان کمک های غذایی بشردوستانه به افغانستان در سال ۲۰۲۰ استفاده کرد. [هر چند که بعداً این قبیل کمکها را به جای استفاده از بندر چابهار از طریق پاکستان به افغانستان فرستاد.]
 در سال ۲۰۲۱ میلادی، هند ۴۰ هزار لیتر آفت کش سازگار با محیط زیست را به ایران برای مبارزه با تهدید ملخ هدیه کرد.
انتظار می رود کارگروه مشترک هند و آسیای میانه در نشست چابهار، ارتباطات هند با کشورهای آسیای میانه و ایران را بیش از پیش تقویت کند و فرصت های اقتصادی و تجاری را برای منطقه افزایش دهد.
منبع:indiashippingnews.com

ارسال نظرات
آخرین اخبار