۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
تأملی بر نگاه مقام معظم رهبری در خصوص دریا و توسعه سواحل مکران؛

دریا، فرصت بزرگ برای پیشرفت و حفظ منافع ملی

با نگاهی به فرامین مقام معظم رهبری در خصوص دریا و فعالیت‌های مرتبط با آن و توصیه‌های مؤکدی که در مورد آبادسازی سواحل مکران و سرعت بخشی به اجرای برنامه‌های مربوط به آن، اهمیت دادن به بندر چابهار به عنوان نقطه ارتباطی مهم بین شرق و غرب، و شمال و جنوب، استفاده از ظرفیت‌های بی‌بدیل دریا و اولویت دادن به این عرصه از فعالیت‌های اقتصادی داشته‌اند، عمق نگاه راهبردی ایشان را در زمینه چگونگی بهره‌مندی از این ثروت عظیم درمی‌یابیم. در این نوشتار بر آن شدیم تا ضمن مروری بر بیانات رهبر فرزانه انقلاب پیرامون دریا به عنوان فرصت بزرگ برای پیشرفت و حفظ منافع ملی، نکات ارزنده و دقیق آن را در جهت تحقق منویات معظم له برای مسئولان و دست اندرکاران توسعه دریامحور یادآور شویم.
کد خبر: ۹۵۶۳۰

دریا، فرصت بزرگ برای پیشرفت و حفظ منافع ملی

                                                                                                                                                      تهیه و تنظیم: سید مجید مطهری
 فوائد بزرگ و کلان و راهبردی دریا
 فوائد دریا برای یک کشور و یک ملت، فوائد راهبردی است؛ فوائد بزرگ و کلان است. کسانی با تسلط بر دریا و دریانوردی در طول قرن‌های پی‌در‌پی ـ تقریباً در طول چهار قرن ـ توانستند قدرت بین‌المللی خودشان را تا سرزمین‌های دوردست گسترش دهند. به ملت‌ها ظلم شد، سرزمین‌ها غصب شد، منابع ملت‌ها تضییع شد؛ اما آن دولت‌ها و کشور‌های مسلط بر دریا توانستند از این طرقِ ظالمانه برای خود حیثیت‌های مادی و قدرت‌های بزرگ فراهم بیاورند.

امروز همه چیز عوض شده است. ساحل ممتد و طولانیِ متعلق به ایران عزیز، امروز در اختیار دولتی مستقل و ملتی سرافراز و بیدار است؛ ملتی که به خدای متعال متکی است؛ نیروی خود را می‌شناسد و به آن می‌بالد و اراده خود را بر اراده تحکم‌آمیز هر قدرت سیاسی و نظامی تحمیل می‌کند و کسانی را که می‌خواهند با تحکم بر ملت‌ها حاکمیت کنند، مجبور به عقب‌نشینی می‌کند.

بیانات در پایگاه نیروی دریایی ارتش در بندرعباس ۱۳۹۰.۵.۱

مسأله آبادسازی سواحل مکران جزء کار‌های اساسی
دوران صلح فرصت مغتنمی برای خدمت نیرو‌های مسلح در بخش‌های علمی، سازندگی و افزایش بازدارندگی است. مسأله آبادسازی سواحل مکران نیز جزء همین کار‌های اساسی است که باید با همکاری دولت، برنامه‌های مورد نظر در این منطقه با سرعت بیشتری دنبال شود.
دیدار فرماندهان نیروی دریایی ارتش با فرمانده کل قوا ۱۳۹۳.۹.۹

توسعه استفاده از ظرفیت بی‌بدیل دریا
«تکمیل زنجیره ارزش افزوده در صنایع معدنی و جلوگیری از خام‌فروشی»، «تکمیل مسیر‌های حیاتی شمال- جنوب و شرق به غرب برای افزایش ظرفیت حمل و نقل بین‌المللی و همچنین مسیر‌های ارتباطی و حمل‌و‌نقل داخلی» و «توسعه استفاده از ظرفیت بی‌بدیل دریا» از اولویت‌هاست، نگذارید ظرفیت‌های طبیعی و انسانی عظیم موجود در کشور هرز برود.
دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت با رهبر انقلاب ۱۴۰۱.۶.۸

محور مهم چابهار تا سن‌پطرزبورگ
در زمینه حمل‌ونقل، استفاده از محور مهم بندر چابهار تا بندر سن‌پطرزبورگ، و دیگر عرصه‌های اقتصادی می‌توانیم همکاری گسترده‌تری داشته باشیم.
دیدار رئیس‌جمهوری روسیه با رهبر انقلاب ۱۳۹۶.۸.۱۰

چابهار، بستر همکاری‌های عمیق، بلندمدت و مفید
چابهار یکی از نقاط ارتباطی مهم بین شرق و غرب، و شمال و جنوب است که می‌تواند بستر همکاری‌های عمیق، بلندمدت و مفید باشد.
دیدار نخست وزیری هند  با  رهبر انقلاب ۱۳۹۵.۳.۲

ساحل دریای عمان و عقبه آن، ثروت عظیم ملی
سواحل گسترده جمهوری اسلامی و به‌ویژه ساحل دریای عمان و عقبه آن در منطقه مکران ثروت عظیم ملی است که اگر دولت و سایر مسئولان با نگاه راهبردی به مناطق دریایی، به کمک بیایند، این منطقه عظیم و مهم می‌تواند توانایی‌های زیادی را برای جمهوری اسلامی به وجود آورد.
دیدار فرماندهان نیروی دریایی ارتش با فرمانده کل قوا ۱۳۹۱.۹.۷

دریای عمان و سواحل مَکران، نقطه‌ای اساسی
دریای عمان و سواحل مَکران این منطقه، نقطه‌ای اساسی در ایفای مسئولیت نیروی دریایی است و درخصوص احیای این منطقه به دولت نیز سفارش‌های لازم را کرده و خواهیم کرد.
دیدار فرماندهان نیروی دریایی ارتش با فرمانده کل قوا ۱۳۹۴.۹.۸

 دسترسی به آب‌های آزاد، برکات دریاست
دسترسی به آب‌های آزاد، اتصال به چهار گوشه جهان از راه دریا و امکان دفاع از کشور در بستر دریا از جمله برکات دریاست که مردم و مسئولان باید به آن توجه کنند.
دیدار فرماندهان نیروی دریایی ارتش با فرمانده کل قوا ۱۳۹۴.۹.۸

اولویّت مهم بخش اقتصاد، مسأله دریاست
یکی دیگر از مسائل مهمّ اولویّت‌های بخش اقتصاد، همین مسئله‌ی دریاست. من چند سال است که راجع به مسأله دریا تأکید می‌کنم؛ خب، یک حرکت‌های کوچکی هم انجام گرفته، امّا آن کاری که باید بشود نه [نشده]. دریا خیلی مهم است؛ خود دریا، آب دریا، محصولات دریایی، بنادر موجود، مناطق مسکونی‌ای که اطراف دریا می‌شود به وجود آورد، یک منبع ثروت فوق‌العاده است برای کشور. ما، هم در شمال دریا داریم، هم در جنوب دریا‌های آزاد داریم که این یکی از امتیازات بزرگ کشور ما است؛ ما باید از این، حداکثر استفاده را بکنیم.
به طور خلاصه اگر بخواهم عرض کنم، توصیه من در زمینه مسائل اقتصادی و غیر اقتصادی این است که نگذارید ظرفیت‌های طبیعی و انسانیِ عظیمی که در کشور هست هرز برود؛ نگذارید. آقای مخبر درست می‌گویند که ما مواردی داریم که هر کدام به تنهایی می‌توانند مملکت را اداره کنند؛ واقعاً این‌ها جزو آن ثروت‌های عظیم ملّی ما است، نگذارید این‌ها هرز برود.
دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت با رهبر انقلاب ۱۴۰۱.۶.۸

استفاده از فرصت دریا و تبدیل آن به فرهنگ عمومی
با وجود سابقه دریانوردی ایرانیان در گذشته که باعث انتقال فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی به مناطق دیگر دنیا شد و سواحل طولانی دریایی در شمال و بخصوص جنوب ایران، فرهنگ استفاده از فرصت‌های دریا در کشور مورد غفلت واقع شده و باید به فرهنگ عمومیِ مردم تبدیل شود.
فرهنگ‌سازی در این زمینه و ایجاد فهم عمومی از دریا به‌عنوان یک زیرساخت اساسی ضروری است و در چند سال گذشته بحث توسعه سواحل مکران مطرح شد و دولت‌ها هم از آن استقبال کردند، اما پیشرفت جدی در این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی است.
تولیدات هنری از جمله پویانمایی در شناساندن فرصت‌های متنوع دریا مؤثر است. با استفاده از تولیدات هنری و معرفی ظرفیت‌های پیشرفت دریاپایه کشور چه در بخش نظامی و چه در بخش عمرانی، شوق مردم به استفاده از این فرصت افزایش خواهد یافت.
دیدار فرماندهان نیروی دریایی ارتش با فرمانده کل قوا ۱۴۰۱.۹.۷

ارسال نظرات
آخرین اخبار