۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹

رایزنی قزاقستان با ایران برای ساخت پایانه صادرات غلات در بندر شهید رجایی

رایزنی قزاقستان با ایران برای ساخت پایانه صادرات غلات در بندر شهید رجایی
وزیر صنعت و توسعه زیرساخت‌های قزاقستان اعلام کرد شرکت‌های قزاق در حال رایزنی و مذاکره برای ساخت یک قطب صادراتی در سواحل خلیج فارس در ایران هستند.
کد خبر: ۹۵۶۱۸

به گزارش مانا به نقل از فارس، «مارات کارابایف» وزیر صنعت و توسعه زیرساخت‌های قزاقستان اعلام کرد شرکت‌های قزاقستانی به مذاکره برای ساخت یک قطب صادراتی در سواحل خلیج فارس در ایران ادامه می‌دهند. قزاقستان درخواستی برای استقرار دائم در منطقه استراتژیک اقتصادی بندر شهید رجایی به دولت ایران ارسال کرده و به لطف این مهم، آستانه قادر به ترانزیت محصولات غلات خواهد بود.

وی ادامه داد: با شرایط موجود، ما قصد داریم ترمینال خود را در بندرعباس بسازیم. به همراه بندر ابوظبی، ترمینال کانتینری سرزه را در سواحل شرقی دریای خزر نصب می‌کنیم، آنها با ما همکاری می‌کنند.

وزیر صنعت و توسعه زیرساخت‌های قزاقستان گفت: اکنون در حال سازماندهی یک مشارکت با مسئولیت محدود (LLP) با آنان هستیم، تا سال 2025 میلادی ترمینال را راه اندازی خواهیم کرد. شرکت قزاقستانی Semurg Invest ساخت آن را برعهده گرفته است. همچنین ما مشارکت آنها را در سرزه خواهیم داشت. هدف اصلی این است که یک خروجی برای کالاهای خود داشته باشیم.

به گفته وزیر، ساختارهای خصوصی در حال تلاش برای ایجاد قطب صادرات در ایران هستند. قرار است کالاها از ترمینال ایران به سراسر جهان صادر شود.

این مقام کمیته حمل و نقل وزارت صنعت تصریح کرد: مذاکره برای استفاده مشترک از پایانه‌های موجود در بنادر شهید رجایی و امیرآباد به طور کامل توسط شرکت قزاقستانی Semurg Invest انجام می‌شود.

در نوامبر ۲۰۲۲، یک هیئت قزاقستانی از بندرعباس در ایران بازدید و برای ایجاد تسهیلات ترانشیپ خود در سواحل خلیج فارس ابراز علاقه کردند. سپس گزارش شد که طرف ایرانی با رزرو ۱۵ هکتار زمین برای احداث ترمینال خشک در بندر موافقت کرده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار