۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴

صادرات ۱۷ میلیون تُن محصولات پتروشیمی از بندر امام /کاهش زمان ماندگاری فراورده‌های پتروشیمی

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: پارسال ۱۷ میلیون تُن محصولات پتروشیمی از بندر امام به خارج از کشور صادر شده است.
کد خبر: ۹۵۵۷۹

صادرات ۱۷ میلیون تُن محصولات پتروشیمی از بندر امام /کاهش زمان ماندگاری فراورده‌های پتروشیمی


به گزارش خبرنگار مانا، بهروز آقایی در گفتگو با خبرنگاران رسانه‌ها افزود: در مجموع پارسال ۴۳ میلیون تُن کالا در بندر امام تخلیه و بارگیری شده که از این میزان ۱۵ میلیون تُن واردات کالا‌های اساسی و ۱۷ میلیون تُن صادرات محصولات پتروشیمی بوده است.

وی  با اشاره به اهمیت منطقه ویژه اقتصادی در بندر امام و اینکه این مجتمع بندری سالانه ۶۰ میلیون تُن ظرفیت تخلیه و بارگیری دارد اظهار کرد: این منطقه به اندازه کافی از اراضی مسطح و دارای زیرساخت برای واگذاری به سرمایه‌گذاران صنایع پایین دست پتروشیمی برخوردار است.

آقایی با بیان اینکه بخش قابل‌توجهی از این اراضی، مجوز‌های زیست‌محیطی با کاربری‌های مورد نیاز برای صنایع پتروشیمی را دارد افزود: با هماهنگی‌های انجام شده فرایند اخذ دیگر مجوز‌ها در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به اینکه پسکرانه‌های این منطقه در قالب قرارداد‌های مختلف به سرمایه‌گذاران برای بهره‌برداری واگذار می‌شود، گفت: به منظور افزایش تولید محصولات مختلف صنایع پایین دست، فرایند‌های واگذاری اراضی در شرایطی پایدار و مطمئن انجام می‌شود.

آقایی با بیان اینکه همجواری صنایع پتروشیمی با بندر امام، یک مزیت کاربردی و رقابت پذیر است ادامه داد: در این راستا از سال گذشته، برنامه‌ریزی‌های لازم برای فعالیت خطوط منظم کشتیرانی جهت تسریع در حمل کالا‌های صادراتی پتروشیمی‌ها پیش بینی شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر، ماندگاری محصولات تولیدی صنایع پتروشیمی در بندر امام نسبت به دیگر بنادر کشور از مدت زمان کمتری برخوردار است، اما برابر با نظام بهره‌وری، مدت زمان این ماندگاری با ایجاد خطوط منظم کشتیرانی، دوباره کاهش می‌یابد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان در ادامه اظهار داشت: زیرساخت‌های موجود در این منطقه در راستای توسعه اقتصاد دریامحور از فرایند‌های کاربردی برخوردار است که صنعت پتروشیمی کشور از این ظرفیت‌ها می‌تواند بیش از پیش بهره‌مند شود.

آقایی با اشاره به اینکه یکی از مزیت‌های برجسته منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) برخورداری از مخازن نگهداری فراورده‌های نفتی است، عنوان کرد: ظرفیت اسمی این مخازن ۳۵۰ هزار مترمکعب است که پیشرفته‌ترین تجهیزات تخلیه و بارگیری فراورده‌های نفتی در آن‌ها به کار گرفته شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان خاطرنشان کرد: به منظور ایجاد ارزش افزوده در عملکرد تولید محصولات پتروشیمی، امکان نگهداری مواد اولیه مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی در برخی از این مخازن فراهم است.

۲۲ واحد پتروشیمی در بندر امام خمینی و ماهشهر فعال هستند و سالانه حدود ۲۶ میلیون تُن فراورده تولید می‌کنند.

این منطقه قطب نخست تولید فراورده‌های پتروشیمی ایران و غرب آسیا محسوب می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار