۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴

۱۵ فروردین ماه زمان اتمام صید ماهیان استخوانی دریای خزر

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: طی برگزاری جلسه کمیته مدیریت صید مرکز که امروز در محل سازمان شیلات ایران برگزار شد، پس از بررسی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر،  ۱۵ فرودین ماه به عنوان زمان اتمام فصل صید این گونه ماهیان در دریای خزر اعلام شد.
کد خبر: ۹۵۵۴۵

۱۵ فروردین ماه زمان اتمام صید ماهیان استخوانی دریای خزر

رضا عباسپور نادری در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به برگزاری جلسه کمیته مدیریت صید مرکز با محوریت تعیین زمان اتمام صید ماهیان استخوانی دریای خزر که  ظهر امروز در محل سازمان شیلات ایران با حضور اعضای کمیته، نماینده مؤسسه علوم تحقیقات علوم شیلاتی، مدیران ادارات کل شیلات استان‌های مازندران، گیلان، گلستان و نماینده اتحادیه سراسری تعاونی‌های صید کشور برگزار شد؛ گفت: پس از بررسی وضعیت صید ماهیان استخوانی دریای خزر از ابتدای فصل صید در مهرماه ۱۴۰۱ تا فرودین ماه ۱۴۰۲ توسط کارشناسان و توجه به ملاحظات مربوط به ذخایر صید توسط اعضای کمیته، پانزدهم فرودین ماه ( امروز) به عنوان زمان رسمی خاتمه صید ماهیان استخوانی دریای خزر اعلام شد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران خاطرنشان ساخت: از سوی دیگر با هدف ایجاد انگیزه و جبران زحمات تعدادی از تعاونی‌های صیادی پره که نسبت به تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی دریای خزر با سازمان شیلات ایران همکاری داشته‌اند، مقرر شد این تعاونی‌ها روز‌های شانزدهم و هفدهم فرودین ماه نیز مجوز صید داشته باشند.

عباسپور نادری اضافه کرد: همچنین مقرر شد تعداد محدودی تعاونی‌های پره که برای تامین مولدین مورد نظر جهت تکثیر ماهی سفید دریای خزر با شیلات همکاری داشته اند نیز به مدت چهار روز دیگر مجوز فعالیت داشته باشند.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تاکید کرد: در این جلسه مصوب شد که حفاظت از رودخانه‌ها و محل‌های طبیعی تکثیر و زاد و ولد ماهیان استخوانی با همکاری یگان حفاظت منابع آبزی و همکاری ارگان‌های ذی‌ربط از جمله محیط زیست، دریابانی و ادارات شیلات استان‌ها تا پایان اردیبهشت ادامه یابد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، یادآور شد: همچنین یگان حفاظت منابع آبزی نسبت به کنترل و جلوگیری از هر گونه فعالیت صیادان جهت صید ماهیان استخوانی با اتمام فصل صید از همین امروز موظف شد.

عباسپور در ادامه گفته‌های خود یادآور شد: ۱۳۶ هزار نفر صیاد در شمال و جنوب کشور به حرفه صیادی اشتغال دارند که حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها در شمال کشور و در کرانه‌های دریای خزر و مابقی نیز یعنی حدود ۱۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر در سواحل خلیج فارس و دریای عمان فعال هستند.

وی با بیان اینکه تعاونی‌ها و تشکل‌های صیادی می‌توانند به عنوان بازوان قدرتمند شیلات در تحقق سیاست‌های کلان مدیریت ماهیگیری ایفای نقش کنند، اظهار داشت: در حال حاضر ۳۴۹ تعاونی صیادی در سواحل شمالی و جنوبی کشور به همراه هشت اتحادیه در هفت استان ساحلی و یک اتحادیه سراسری با تمرکز بر حوزه‌های صید و صیادی فعال هستند.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران ادامه داد: از این تعداد حدود ۱۷۰ تعاونی صیادی مربوط به استان‌های ساحلی جنوب و حدود ۱۷۹ تعاونی صیادی مربوط به استان‌های ساحلی شمال هستند که در کنار شیلات برای دفاع از منافع جامعه صیادی  تلاش می‌کنند و به عنوان ظرفیت ارزشمندی برای کمک به فراهم سازی زمینه مناسب در تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های کلان مدیریت صید شیلات محسوب می‌شوند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار