۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵

بازار داغ خرید و فروش کشتی‌های دست دوم فله و نفتکش در ماه مارس ۲۰۲۳

خرید و فروش کشتی‌های دست دوم فله‌بر و نفتکش در ماه مارس از رونق زیادی برخوردار بود.
کد خبر: ۹۵۵۳۴

بازار داغ خرید و فروش کشتی‌های دست دوم فله و نفتکش در ماه مارس ۲۰۲۳

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، ماه  مارس ۲۰۲۳ میلادی بازار خرید و فروش کشتی‌های دست دوم از رونق زیادی برخوردار بود  و یک هفتۀ شلوغ را پشت سر گذاشت.

در همین حال قیمت‌هایی که کشتی‌ها خرید و فروش شد از موقعیت اقتصادی خوبی برخوردار بود به گونه‌ای که یک نفتکش دستِ دوم با سال ساخت ۲۰۰۹ و ۱۱۵ هزار dwt حدود ۴۱ میلیون دلار فروخته شد؛ این در حالی است که  این کشتی در آوریل ۲۰۲۱ میلادی به قیمت کمتر از ۲۰ میلیون دلار خریداری شده بود.

در همین حال دو کشتی نفتکش دستِ دوم قدیمی که سال ساخت یکی به ۱۹۹۹ میلادی و دیگری به سال ۲۰۰۱ میلادی می‌رسد و هر کدام ۱۵۹ هزار dwt ظرفیت داشتند بین ۳۸ تا ۴۰ میلیون دلار به فروش رفت.

در ادامه این گزارش کارگزار کشتی Allied گفت: در ماه مارس شاهد بازار پر از کشمکش کشتی‌های فله‌بر و نفتکش بودیم و کشتی‌ها با قیمت بسیار خوبی به فروش رسید که تاکنون کمتر سابقه داشت. برای مثال کشتی ۷۸ هزار dwt که در سال ۲۰۱۵ میلادی ساخته شده با قیمت معادل ۲۶ میلیون دلار به فروش رسید.

از سوی دیگر کشتی  فله‌بر با ظرفیت ۵۸ هزار dwt مربوط به سال ۲۰۱۲ میلادی نیز با قیمت بیش از ۱۹ میلیون دلار فروخته شد.

وی با اشاره به اینکه برای خریداران نفتکش‌های دستِ دوم سال ساخت چندان مهم نبود و آنان قصد داشتند فقط کشتی دستِ دوم خریداری کنند گفت: نفتکش ۴۶ هزار dwt به قیمت ۲۲ میلیون دلار به یک مالک یونانی فروخته شد.

به گفتۀ وی هندی‌ها، یونانی‌ها و اندونزی‌یایی‌ها از خریداران عمدۀ کشتی‌های دستِ دوم بودند و کشتی‌های فروخته شده با کمترین ظرفیت ۳۹۵۰۰ dwt به قیمت ۲۰ میلیون دلار و بالاترین آنان ۱۷۰ هزار dwt به قیمت ۴۰ میلیون دلار خرید و فروش شد و همانگونه که قبلاً اشاره شد بیشتر کشتی‌ها کشتی‌های فله خشک و تانکر‌های نفتی بودند.

اگر‌چه میانگین سنی کشتی‌های دست دوم ۱۵ سال بود، اما کشتی‌های بین ۲۰ تا ۲۲ سال نیز در بین کشتی‌های معامله شده به چشم می‌خورد.

کارگزار کشتی Allied در ادامه به سفارش ساخت کشتی‌های جدید توسط خطوط کشتیرانی  نیز در ماه  مارس اشاره کرد و گفت: در هفته‌های پیش سفارش ساخت ۱۰ کشتی بزرگ کانتینری توسط خط کشتیرانی "وان" سفارش داده شد.

بازار داغ خرید و فروش کشتی‌های دست دوم فله و نفتکش در ماه مارس ۲۰۲۳

                                                               نمودار خرید و فروش کشتی های تانکر از مارس 2022 تا مارس 2023

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار