۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴

دنیای برتر صنعت دریایی با استفاده از پدیدۀ متاورس

دنیای فنّاوری رفته رفته و به مرور زمان روش‌های سنتی را تغییر داده و روش‌های نوینی ارائه می‌کند. به این نوع فنّاوری دنیای برتر یا برهم زنندۀ دنیای واقعی می‌گویند که اینترنت، آن هم از نو ع پرسرعت نیز یک نوع فنّاوری برهم زننده است.
کد خبر: ۹۵۴۴۲

دنیای برتر صنعت دریایی با استفاده از پدیدۀ متاورس

مانا: کارشناسان و تحلیلگران، دنیای آینده و برهم زنندۀ خود را که از طریق اینترنت بر زندگی و کار انسان‌ها تحمیل خواهد کرد، «متاورس» نامیده‌اند. متاورس اینترنتی است که در آن می توان قدم زد‌، خرید کرد، آموزش دید و در جلسات حضور یافت.

کلمۀ متاورس را دنیای برتر نیز می‌نامند زیرا در دنیای متاورس شخصیت‌ها با زدن عینک‌های ویژه به آن ورود کرده و به تجارت یا سفر و یا هر تجربه دیگری می‌پردازند.

متاورس از ترکیب دو واژه متا(Meta) به معنی فراتر و یونیورس(Universe) به معنی جهان ایجاد شده است‌. بنابراین می‌توان متاورس را جهان برتر نیز معنا کرد.

متاورس یک دنیای سه‌ بُعدی نام دارد که یک جهان تمام دیجیتالی را با جهان فیزیکی ترکیب می کند‌. در چنین دنیایی انسانها می‌توانند به هرآنچه نیاز داشته باشند دسترسی پیدا کنند؛ در حقیقت در متاورس می‌توانند پیوند جهان فیزیکی با زندگی دیجیتالی را با هم ترکیب کنند و استفاده لازم را ببرند.

در جهان آینده سازمانها به سه گونه سازمانهای فیزیکی، سازمانهای هوشمند و سازمانهای متاورسی فعالیت خواهند کرد؛ که سازمانهای متاورسی ساختمان فیزیکی نخواهند داشت و معماری این نوع سازمانها سه بُعدی است‌.

سازمان‌های متاورسی اینک در اکثر نقاط دنیا با استفاده از اینترنت پر‌سرعت در حال شکل گیری است و طولی نخواهد کشید که همه‌گیر خواهد شد. بدین ترتیب کارکنان در محل زندگی خود در دوردست‌ترین نقطه زمین به کار پرداخته و روابط جدیدی بین کارگر و کارفرما شکل می‌گیرد؛ در چنین شرایطی روابط پولی تغییر کرده و ارزهای دیجیتالی جایگزین خواهد شد. بدین ترتیب در نحوۀ آموزش و صدور مدارک تحصیلی انقلابی برپا خواهد شد.

صنعت دریایی و متاورس

همانگونه که اشاره شد متاورس پدیدۀ دیجیتال خارق‌العاده‌ای است که ارتباطات انسانی‌، کار و زندگی مردم را در آینده متحول می‌سازد‌. صنعت دریایی نیز از این شرایط مستثنی نیست و بیشترین بهره را از متاورس خواهد برد. متاورس زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا افراد ذی‌نفع دریایی در سراسر جهان با هم تعامل داشته باشند.

این پدیده برای مالکان کشتی امکاناتی را مهیا خواهد کرد تا هر وقت بخواهند گشتی در هر کدام از کشتی‌های حامل کالای خود زده با فرمانده و سایر خدمه احوالپرسی کرده و از آخرین وضعیت سفری آنان جویا شود؛ یا به یارد کشتی‌سازی که کشتی‌های جدید خود را در آن سفارش داده سری زده و از مدیر پروژه دربارۀ نحوۀ پیشرفت کار سؤال کند و مراحل ساخت آن را به دقت مورد نظر قرار دهد.

متاورس برای دریانوردان این امکان را فراهم می‌سازد تا در نقاط مختلف جهان با هم ارتباط برقرار کنند. آنان از این  طریق ضمن مطلع شدن از محل مأمور‌یت جدید از تمامی نقاطی که قرار است به آنجا سفر کنند‎، در فضای مجازی بازدید کرده و با تک‌تک مکان‌ها آشنا می‎شوند؛ از نقاط ضعف‌ و قوت سفر مطلع شده و بافرماندهان‌، کارشناسان، دوستان وهمکاران خود در این زمینه گفت‌وگو می‌کنند‌. در واقع متاورس تعاملات دنیای واقعی را شبیه‌سازی می‌کند‌.

 از دید کارشناسان متاورس دنیای جدیدی را پیشِ‌ روی دریانوردان و سایر دست‌اندرکاران  صنعت دریانوردی قرار می‌دهد‌. بدین ترتیب دریانوردان هنگام ملاقات با دریانورد دیگر در متاورس احساس می‌کند که در حال ملاقات و صحبت با او در دنیای واقعی است‌.

به طور کلی متاورس به دریانوردان اجازه می‌دهد قبل از سوار شدن به کشتی با  فرمانده و سایر دریانوردانی که قرار است با آنان همسفر شوند روابط دوستی برقرار کرده و همدیگر را به خوبی بشناسند یا پس از پیاده شدن ارتباط بهتر و کامل‌تری با هم داشته باشند‌.

متاورس با ایجاد موقعیت‌های ویژه و پردازش داده‌ها به فرماندهان و افسران کشتی اجازه می‌دهد در مواقع بحرانی که به کمک احتیاج داشته باشند برای تصمیم گیری با شرکت‌های خود و کارشناسان در هر کجای دنیا ارتباط  تصویری و مجازی برقرار کرده و از آنان ایده بگیرند یا از مهندسان برای تعمیر کشتی کمک بگیرند.

بدین ترتیب با کمک متاورس صنعت دریایی بهره وری بی‌سابقه‌ای را تجربه خواهد کرد. زیرا متاورس برای صنعت دریانوردی به ابزاری همه جانبه تبدیل می‌شود‌.

 صاحبان صنایع‌ دریایی با استفاده از متاورس می‌توانند در‌عین واحد با متخصصان فروش و بازاریابان بسیاری ارتباط برقرار کرده و آنان را وادار کنند تا اطلاعات ارزشمندی را برای انتخاب تجهیزات مورد نیاز کشتی آماده کنند و بلافاصله نسبت به خرید و فروش اقدام کنند.

آموزش مهارت‌ها از طریق متاورس

با استفاده از متاورس دریانوردان در بخش آموزش مهارت‌هایی را که برای پیشرفت سریع‌تر در حرفه دریانوردی ضروری است را می توانند یاد بگیرند و در اختیار سایرین قرار دهند و برای پاسخ به سؤالات می‌توانند از اساتید دانشگاه مالمو کمک بگیرند و یا در کلاس یکی از اساتید ثبت نام کرده و در کنار سایر  دانشجویان از درس استاد استفاده کنند و یا با سفر به یکی از مراکز آموزشی فیلیپین و یا هند از نحوه تدریس دروس دریایی به خوبی آگاه شوند.

مطمئن باشید این یک توهم آینده‌نگر و اتوپیایی نیست؛ این یک رویا نیست؛ بلکه به یاد داشته باشیم آموزش دریایی با متاورس دستخوش مهم‌ترین تغییرات در تاریخ خود خواهد شد.

تجارت در متاورس نیز برای صنعت دریایی سود‌آور و مقرون به‌صرفه خواهد بود زیرا با استفاده از شفافیتی که بلاک‌چین ایجاد می‌کند می‌تواند نهایت استفاده را ببرد‌.

از دیگر مزایای متاورس آن است که دریانوردان با استفاده از اینترنت پرسرعت می‌توانند با خانواده‌های خود دیدار کرده و با آنان ارتباط برقرار کنند؛ انگار این اتفاق در فضای واقعی صورت می گیرد. آنان می‌توانند از داخل کشتی همراه خانواده در یکی از مراکز خرید به اتفاق هم کالایی را انتخاب کرده و خرید کنند. در واقع دوری از خانواده برای دریانورد و خانوده‌شان مفهومی نخواهد داشت. آنان همچنین این امکان را دارند که در اوقات فراغت برای خود برنامه‌های ایده‌آلی تدارک ببینند.

دسترسی به متاورس باعث خواهد شد تا دریانورد در آخرین سمینار‌ها و گردهمایی‌ها شرکت کرده و بهره لازم را از آنها ببرد و حتی دیگاه خود را نیز برای حاضران تشریح کند و افراد حاضر در سمینار هرگز فکر نخواهند کرد که او فرسنگ‌ها با محل برگزاری سمینار فاصله دارد. به نوعی یکی از حاضران در جلسه می‌شود؛ البته نه به صورت وبینار بلکه حضوری خواهد بود.

بدین‌ترتیب در کشتی‌ها هیچ محدودیتی برای سرگرمی وجود نخواهد داشت؛ زیرا مطالعه و تمرین بازی‌های ویدیویی یا تمرین آلات موسیقی حتی تماشای فیلم نه به شکل فعلی که رایج است بلکه در‌یانورد می‌تواند در داخل سینما کنار سایر تماشاچیان از فیلم لذت برده و پس از چندی به دنیای واقعی کشتی برگردد. مشاهده تئاتر نیز یعنی امکان حضور در داخل سالن از این طریق فراهم می‌شود تا احساس کند از یک نمایشنامه در سالن واقعی دیدن می‌کند.

 بدین ترتیب دریانورد در داخل کشتی پس از انجام کارهای ضروری مربوط به سفر به  هیچ عنوان وقت خالی ندارد، زیرا تمام امکانات در دسترس آنان خواهد بود. البته متاورس راه درازی در پیش دارد تا به طور کامل در صنعت دریایی انتخاب و مورد استفاده قرار گیرد.

مترجم :بهاره قهرمانی

منابع :
 discovery.ucl.ac.uk

TradeWinds

techtarget

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار