۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳

افزایش ۲ برابری صدور غلات توسط روسیه از طریق دریا

صادرات غلات روسیه در ماه‌های ژانویه و فوریه ۲۰۲۳ میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده است.
کد خبر: ۹۵۳۰۴

افزایش ۲ برابری صدور غلات توسط روسیه از طریق دریا

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد: خریدارانی که در سال ۲۰۲۲ میلادی قیمت گندم  روسیه برایشان جذاب نبود و از خرید محمولات غلات روسی اجتناب می‌کردند در حال بازگشت به بازار تحریمی روسیه هستند تا بتوانند ارزانترین نوع غلات جهانی را در سایه تحریم خریداری کنند.

در ادامه گزارش بلومبرگ آمده است: بررسی‌ها نشان می‌دهد صنعت کشتیرانی و بیمه‌های دریایی روسیه و سایر کشور‌ها به راحتی توانسته‌اند بر تحریم‌های روسیه غلبه کرده و چشم‌انداز جدید  صادرات غلات روسیه را از دریای سیاه نسبت به اوکراین را به نام خود باز‌کنند تا از طریق کریدور امن ایجاد شده نسبت به عرضه  گندم به نقاط مختلف جهان اقدام کنند.

 در همین حال اوکراین که صادرات غلات آن نسبت به روسیه عقب‌تر است قصد دارد قرارداد صادرات غلات از طریق دریای  سیاه را  یکسال دیگر تمدید کند؛ اما به گفته مسئولان روسی اوکراین  در صورتی می‌تواند این قرارداد را تمدید کند که منافع شرکت‌های کشاورزی روسی در این قرارداد منظور شود.

به هرحال هم‌اکنون تقاضای زیادی برای غلات روسیه وجود دارد و فقط در ماه ژانویه و فوریه بیش از ۶.۱ میلیون تُن غلات از طریق کشتی‌های OS  LOGESTIC صادر شده که ۹۰ درصد بیشتر از دوره سال قبل است.

 «Andrey Sizov» مشاور مدیر‌عامل SovEcon در این زمینه گفت: صادرات قوی روسیه از زمانی شدت گرفت که گندم روسیه مزیت رقابتی خود را در دنیا به اثبات رساند.

وی گفت: روسیه در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ میلادی و ماه ژانویه و فوریه ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۲۹ میلیون تُن گندم صادر کرده است، در حالیکه اوکراین در ماه فوریه فقط توانسته ۳.۳۵ میلیون تُن غلات را صادر کند که  نسبت به ماه‌های قبل روند کاهشی دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار