۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱

آسیا سکاندار بازار حمل‌ونقل نفت جهان در سال ۲۰۲۳

بازار تانکر‌های نفتی در دو ماه اول سال جاری میلادی با افزایش شدید درآمد در قاره آسیا مواجه شد که بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران با توجه به تحریم نفتی روسیه توسط اروپا در سال جاری میلادی، آسیا و در رأس آن چین سکاندار بازار تانکر‌های نفتی خواهند بود.
کد خبر: ۹۵۲۵۷

آسیا سکاندار بازار حمل‌ونقل نفت جهان در سال ۲۰۲۳


به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از ترید ویندز؛ مؤسسه Maritime Strategies International (MSI) با انتشار گزارشی به نوسانات بازار حمل و خرید و فروش نفت  در پی تحریم‌های نفتی اروپا علیه روسیه و گرایش کشور‌های آسیایی به ویژه چین به جابه‌جایی و خرید نفت اشاره کرد و نوشت: بر اساس ارزیابی‌ها آسیا به ویژه چین طی سال ۲۰۲۳ میلادی  به بازار حمل نفت و خرید و فروش آن نسبت به سایر کشور‌ها مسلط خواهد بود.

در ادامه این گزارش آمده است: مصرف سوخت چین  روز‌به‌روز در حال افزایش است و مؤسسه MSI انتظار دارد تقاضا برای نفت توسط این کشور بیش از پیش افزایش یابد.

بر اساس داده‌های دریافتی مؤسسه MSI، مصرف نفتِ خام چین در حال حاضر بیشتر از کشور‌های خاور‌میانه است و دست اروپا تا حدودی در بازار نفتکش‌های جهان کمتر شده؛ بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود که آسیا به خصوص چین نسبت به رشد تقاضای نفت جهان در سال ۲۰۲ میلادی کاملاً  تسلط  داشته باشند.

در این میان پس از برطرف شدن محدودیت‌های کووید در چین، این کشور نفتِ خام بیشتری را از روسیه و سایر کشور‌ها خریداری می‌کند.

این گزارش حاکی است: در دوماه اول سال ۲۰۲۳ میلادی بازار نفتکش‌ها شاهد روند صعودی نرخ‌ها بود و در صورت ادامه این روند الگو‌های تجارت نفتی جهان تغییر خواهد یافت.

بهبود درآمد صاحبان نفتکش‌ها به دلیل ممنوعیت فروش نفت روسیه توسط اروپا نشان می‌دهد که اروپا برای تأمین نیاز‌های نفتی خود به خاورمیانه و آسیا متکی خواهد بود و محموله‌های روسی به سمت آمریکای لاتین و خاورمیانه اعزام می‌شوند.

«تیم اسمیت» مدیر MSI در این زمینه می‌گوید: از دید تحلیلگران این مؤسسه بازار نفتکش‌ها موقعیت خوبی برای حضور آسیایی‌ها است و همه چیز حکایت از آن دارد که آسیا برنده  تحریم نفتی روسیه  توسط اروپاست؛ چرا‌که نه تنها کاهش درآمدی در بازار نفتکش‌ها مشاهده نمی‌شود بلکه بر دارایی‌های مؤسسات صاحب نفتکش‌ها افزوده می‌شود و با این شرایط به نظر نمی‌رسد که شاهد اوراق نفتکش‌ها در سال جاری باشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار