۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
با هدف آموزش به افسران دریایی؛

شبیه ساز پل فرماندهی کشتی طراحی و ساخته شد

شبیه ساز پل فرماندهی کشتی طراحی و ساخته شد
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان و فعال در مرکز رشد فنّاوری نخبگان پارک فنّاوری پردیس توانستند برای آموزش هدایت و ناوبری کشتی به افسران دریایی، سامانه‌های شبیه‌سازی طراحی کنند که بدون نیاز به حضور در دریا و کشتی، مهارت ناوبری را در افسران افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۹۵۱۹۶

به گزارش مانا، تقویت و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان علاوه بر رشد و شکوفایی در زمینه‌های مختلف برای آموزش مهارت‌های دریانوردی بسیار راه گشاست. در این سال‌ها شرکت‌های دانش بنیان زیادی در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند و توانسته‌اند با بومی‌سازی، کشور را در بسیاری از حوزه‌ها خودکفا سازند.

در این راستا شرکت دانش بنیان «راهبر صنعت موج آسیا» که در حوزه دریایی فعالیت می‌کند و عضو مرکز رشد فناوری نخبگان در پارک فنّاوری پردیس است با توجه به نیازی که در حوزه آموزش دریانوردی در کشور وجود داشت با اتکا به علم و دانش خود سامانه شبیه ساز دریانوردی را طراحی و تولید کرده است.

کاظم علیپور مدیرعامل  این شرکت دانش بنیان گفت: طراحی این سامانه شبیه ساز هشت سال طول کشیده است و ما اولین شرکت دانش بنیانی هستیم که این سامانه را بر مبنای تحقیق و توسعه طراحی و پیاده سازی کرده‌ایم. این محصول جزء محصولات تحریمی در حوزه دریایی است. از این رو ما طراحی و ساخت این محصول را در دستور کار قرار دادیم و موفق شدیم آن را در داخل کشور بومی سازی کنیم.

علیپور ادامه داد: در این سامانه همه تجهیزات مخابراتی و کمک ناوبری که روی کشتی وجود دارد؛ چه از لحاظ نرم افزاری و چه سخت افزاری، شبیه سازی شده است، به طوری که وقتی دانشجو وارد محیط شبیه ساز می‌شود، محیطی مطابق با کابین هدایت کشتی واقعی را تجربه می‌کند. ساختار این شبیه‌ ساز آموزشی به صورت استاد- دانشجویی است به طوری‌‌که یک ایستگاه استاد و چندین ایستگاه دانشجویی وجود دارد و بصری سازی محیط دریا و بنادر مطابق با بنادر کشور و با کیفیت تصویر 4K پیاده سازی شده است. همچنین نرم افزار استاد شبیه ساز این قابلیت را دارد که سناریو‌های آموزشی مختلفی را برای دانشجویان طراحی و اجرا کند.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان از مزایا و ویژگی‌های این شبیه ساز گفت: آموزش در شرایط واقعی و در دریا برای افراد آموزش ندیده و مبتدی بسیار خطرناک و پرهزینه است و ممکن است با مخاطرات زیادی همراه باشد و اتفاقات جبران ناپذیری بیفتد، پس استفاده از این شبیه ساز می‌تواند از وقوع خسارات مختلف جانی و مالی جلوگیری کند.

وی ادامه داد: این شبیه ساز از روی کشتی واقعی ساخته شده و از نظر نرم افزاری و سخت افزاری با آخرین ورژن تجهیزات مخابراتی و کمک ناوبری کشتی‌های جدید مطابقت دارد.

علیپور تصریح کرد: اکثر کشور‌ها سرمایه گذاری وسیعی در حوزه استفاده از شبیه ساز‌ها به عنوان ابزار آموزشی جدید و موثر انجام داده اند لذا اگر سازمان بنادر و دریانوردی، کشتیرانی و دانشگاه‌های دریایی به عنوان مرجع آموزشی دریانوردی از ما حمایت کنند، می‌توانیم در این زمینه رشد بیش از پیش داشته باشیم، زیرا با بومی سازی این شبیه ساز می‌توانیم علاوه بر افزایش دانش دریایی کشور، به اشتغال‌زایی کمک شایانی کنیم و از همه مهمتر از خروج ارز از کشور هم جلوگیری نماییم. همچنین با توجه به اینکه این محصول از نظر قیمت بسیار کمتر از قیمت نمونه خارجی است، می‌تواند برای موسسات آموزشی دریانوردی مقرون به صرفه باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار