۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹

رخ دادن نیمی از حوادث دریایی سال ۲۰۲۲ در بنادر

داده‌های آژانس نظارت بر کشتی‌ها نشان می‌دهد که نیمی از حوادث دریایی ثبت شده در سال ۲۰۲۲ میلادی در بنادر و پایانه‌ها رخ داده است.
کد خبر: ۹۵۱۶۵

رخ دادن نیمی از حوادث دریایی سال ۲۰۲۲ در بنادر

به گزارش گروه بین­‌الملل مانا به نقل از rightship؛ در سال ۲۰۲۲ میلادی بر اساس داده‌­های منتشر شده آژانس نظارت بر کشتی­‌ها ۲۴۰۰ حادثه به ثبت رسیده است. نیمی از حوادث در خصوص کشتی‌ها در محدوده بنادر و پایانه‌ها، حدود ۸۱۳ مورد در بنادر و هنگام پهلوگیری و نیمه دیگر باقی‌مانده زمان تردد کشتی در دریا رخ داده است.

لازم به ذکر است؛ داده‌­ها از منابع مختلف از جمله کنترل و بازرسی کشتی‌ها، انجمن­های طبقه بندی، کشور‌های صاحب پرچم، مالکان کشتی­‌ها و مدیران بنادر جمع آوری شده است.
رخ دادن نیمی از حوادث دریایی سال ۲۰۲۲ در بنادر

به گفتۀ ناظران این آمار باید برای اپراتور‌های بنادر و تیم­‌های عملیاتی نگران کننده باشد. اگرچه هر روز در بسیاری از بنادر بزرگ برای مدیریت کشتی‌ها از استاندارد‌های عملیاتی و ایمنی متفاوت استفاده می‌شود، اما داده‌ها نشان می‌دهند که خطر واقعی زمانی که کشتی در محدوده یک بندر قرار دارد، بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی است که تصور می‌­شود.

بسیاری از این خطرات خارج از کنترل بندر هستند، به همین دلیل اپراتور‌ها در بنادر باید آمادگی کامل را برای مقابله با مشکلات و حوادث غیر‌مترقبه داشته باشند و همچنین مطمئن شوند که عملیات آنها، تأسیسات بندر را مختل نخواهد کرد.
رخ دادن نیمی از حوادث دریایی سال ۲۰۲۲ در بنادر

مقامات بندری به خوبی از پیامد‌های جدی که خلأ‌های ایمنی می­‌تواند بر زندگی دریانوردان و پرسنل ساحلی داشته باشد آگاه هستند. همچنین می‌دانند در حالی‌که جذب کشتی‌ها به بنادر و پایانه‌های آن‌ها برای بنادر امر ضروری و اساسی است؛ اتفاقاتی مانند آلودگی، خسارت به بندر و کشتی و تأخیر در انجام عملیات کشتی ممکن است تأثیرات شدیدی بر توانایی بندر در سرعت­ عمل­ کشتی‌ها داشته باشد و در صورت جبران­ نیز می‌تواند بسیار پرهزینه باشد.

بر اساس این گزارش؛ بسیاری از مقامات و تیم‌­های عملیاتی در بنادر و پایانه­‌ها در خصوص کاهش خطرات جدی و همچنین حفظ عملکرد عملیاتی بالا در بنادر؛ اقداماتی همچون اتخاذ استاندارد‌های بالا، جمع‌­آوری اطلاعات مؤثر به صورت ارزیابی مسائل قبل از پذیرش شناور‌ها در اسکله و ثبت سوابق در هنگام حرکت را در برنامه‌­ریزی، مدیریت ریسک و جلوگیری از بروز حادثه موثر می‌دانند.  گفتنی است، اختلالات بخش اجتناب‌­ناپذیری از بودجه در نظر گرفته شده در بنادر است.

نسل کنونی هدایت کشتی‌­ها عمدتاً شامل رویه­‌ها و لیست‌­های مکتوب است. ناظران یادآور شدند که بخش عملیات بنادر و پایانه­‌ها در حال حاضر با استفاده از ترکیبی از داده‌­های متمرکز قبل از ورود و خروج کشتی به بندر و با اشتراک­‌گذاری اطلاعات به عنوان یک جامعه دریایی برای بهبود ریسک زنجیرۀ تأمین، با ارقام حوادث مقابله می­‌کنند.  انتظار می‌رود این رویکرد کارآیی کلی عملیات بندر را بهبود بخشد و در عین حال حوادث پرهزینه و زمان‌بر را کاهش دهد.

رخ دادن نیمی از حوادث دریایی سال ۲۰۲۲ در بنادر

ارسال نظرات
آخرین اخبار