۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶

ایران پیشتاز در عمل به تعهدات بین‌المللی حوزه ایمنی و محیط زیست دریایی

مدیر کل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ایران از جمله کشور‌های پیشتاز در عمل به تعهدات بین‌المللی حوزه ایمنی و محیط زیست دریایی است.
کد خبر: ۹۴۹۷۸

ایران پیشتاز در عمل به تعهدات بین‌المللی حوزه ایمنی و محیط زیست دریایی

به گزارش خبرنگار مانا از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان؛ علی‌اکبر مرزبان در جریان بازدید از مجتمع بندری امام خمینی با اشاره به اجرای مناسب تعهدات بین‌المللی مارپل در بندرامام خمینی با بهره‌گیری از تسهیلات دریافت زائدات کشتی‌ها  افزود:

جمهوری اسلامی ایران از جمله کشور‌های پیشتاز در عمل به تعهدات بین‌المللی حوزه ایمنی و محیط زیست دریایی است.
 مدیر کل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه شعار جهانی دریایی IMO برای سال ۲۰۲۳ «مارپل در ۵۰ سالگی- تعهد ما ادامه دارد» انتخاب شده است، گفت: ایران از جمله اعضای سازمان IMO (سازمان بین‌المللی دریانوردی) است که مشمول ممیزی این سازمان در تابستان سال ۱۴۰۳ خواهد بود.
وی افزود: قرار است اعضای تیم ممیزی سازمان بین المللی دریانودری به ایران بیایند و مطابق با شش کنوانسیون اصلی مشمول این ممیزی، عملکرد‌های صورت گرفته جمهوری اسلامی در حوزه ایمنی و حفاظت از محیط زیست دریایی را مورد ارزیابی قرار دهند.

مرزبان با بیان اینکه کنوانسیون بین‌المللی دریایی مارپُل یکی از این کنوانسیون‌های مشمول ممیزی سازمان بین‌المللی دریانوردی است، تصریح کرد: به واسطه اقدامات انجام شده در  مجتمع بندری امام خمینی، در راستای انجام تعهدات جمهوری اسلامی نسبت به کنوانسیون‌های بین‌المللی دریایی، پروژه تأسیسات و تجهیزات دریافت و بازیافت ضایعات شناور‌ها در این بندر به بهره‌برداری رسیده است.

مدیر کل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این تأسیسات در بندر امام خمینی (ره)، جمهوری اسلامی در بین کشور‌های حوزه خلیج فارس، کشور پیشتاز در اجرای کیفی کنوانسیون مارپُل محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح اقدام سازمان بنادر و دریانوردی برای انجام ممیزی IMO تهیه و تدوین شده است، گفت: تلاش می‌شود تا با اجرای دقیق این طرح، برای انجام ممیزی سازمان بین المللی دریانوردی آمادگی لازم از سوی ایران فراهم شود.

ایران میزبان مهمترین رویداد دریایی جهان

مرزبان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری رویداد موازی روز جهانی دریانوردی از سوی IMO در آبان ماه سال آینده به میزبانی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: پس از تلاش‌های مستمر از سوی سازمان بنادر و دریانوردی و بررسی‌های صورت گرفته از طرف شورای IMO  از میان تقاضای پرشمار کشورها، تقاضای ایران برای میزبانی این رویداد پذیرفته شده و در سال آینده، سازمان بنادر و دریانوردی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران این رویداد را برگزار خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه این رویداد به جهت حضور همه دولت‌های عضو سازمان جهانی دریانوردی و دیگر سازمان‌های بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است، گفت: این رویداد در حالی برگزار می‌شود که تلاش‌های زیادی برای انزوای بین‌المللی ایران صورت گرفته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار