۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸

کشتی‌های کانتینری قابل اوراق در سال ۲۰۲۲ به کمترین میزان رسید

تعداد کشتی‌های کانتینری که به منظور اوراق در سال ۲۰۲۲ خرید و فروش شد تنها شش فروند در سایز کوچک بود که نسبت به ۱۷ سال گذشته بی‌سابقه به‌نظر می‌رسد.
کد خبر: ۹۴۹۵۸

کشتی‌های کانتینری قابل اوراق در سال ۲۰۲۲ به کمترین میزان رسید

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، بر اساس گزارش آلفا‌لاینر در سال ۲۰۲۲ تعداد شش فروند کشتی با ظرفیت ۱۰۹۰۴ TEU به فروش رفت تا به یارد‌های اوراق اعزام شوند. این میزان در ۱۷ سال گذشته بی‌سابقه بود.

بر این اساس در سال ۲۰۰۵ میلادی، کشتی‌های کانتینری با ظرفیت ۲۶۴۹۷ TEU جهت اوراق به فروش رسید. این رقم در سال ۲۰۲۱ میلادی  نیز به رقم  ۱۶۵۰۰ TEU رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۵۵۹۶ TEU بیشتر بود.

این در حالی است که سال ۲۰۱۶ میلادی به عنوان نقطه اوج فروش کشتی‌ها به منظور اوراق با ۶۵۵ هزار TEU بود که در مدت ۱۷ سال بالاترین رقم به حساب می‌آمد.

بر اساس این گزارش تحلیلگران آلفا‌لاینر تخمین می‌زنند میزان فروش کشتی‌ها جهت اوراق در ستال ۲۰۲۳ میلادی به ۳۵۰ هزار  TEU بالغ گردد.

در این گزارش علت کاهش میزان فروش کشتی‌های کانتینری ناشی از رونق بازار اجاره کشتی‌ها عنوان شده؛ به گونه‌ای که در ۸ ماهه اول سال ۲۰۲۲ میلادی فروش کشتی‌های کانتینری به صفر رسید.

از سوی دیگر علت افزایش میزان فروش کشتی‌های کانتینری در سال ۲۰۲۳ میلادی از دیدگاه کارشناسان آلفا‌لاینر، پایین آمدن قیمت‌ها و عدم اطمینان در بازار کانتینری  پس از سپتامبر ۲۰۲۲ است.

 در این راستا باید گفت طی سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۲.۴ میلیون TEU ظرفیت جدید به ظرفیت صنعت کانتینری اضافه می‌شود و ممکن است شرکت‌های حمل‌و‌نقل ترجیح دهند که نسبت به کاهش ظرفیت در بخش کشتی‌های قدیمی اقدام کنند.

برای توضیح بیشتر دراین ارتباط  باید گفت در ژانویه ۲۰۲۳ میلادی تعداد ۱۳ کشتی که ظرفیت ۱۰ فروند آن‌ها بین ۱۳۶۸ و ۱۰۸۸ TEU بود و در دهه ۱۹۹۰ ساخته شده بودند  توسط یک شرکت تایوانی به فروش رسید.

تعداد سه فروند کشتی دیگر نیز با ظرفیت‌های ۱۷۴۶ TEU متعلق به شرکت وان‌های کره و دو فروند دیگر به ظرفیت ۱۷۲۸   و ۱۰۹۲ TEU متعلق به مرسک بود که سال ساخت آن‌ها به ۱۹۹۹ بر‌می‌گردد.

موسسۀ آلفا‌لاینر در ادامه گزارش خود یاد‌آور شد: قیمت اوراق کشتی در سال ۲۰۲۲ میلادی نیز در بالاترین سطح باقی ماند به گونه‌ای که در شبه قاره هند قیمت‌های اوراق کشتی بین ۵۵۰ تا ۶۵۰ دلار در هر تُن باقی ماند و حتی در ماه مارس به ۷۰۰ دلار نیز رسید؛ اما این نرخ در یارد‌های اوراق ترکیه به ۳۵۰ دلار در هر تُن کاهش یافت.

در پایان این گزارش تأکید شده است همانگونه که اشاره شد در سال ۲۰۲۳ میلادی به دلیل بازار ضعیف اجاره کشتی و ظرفیت مازاد حمل‌و‌نقل کانتینری باید شاهد فروش بیشتر کشتی‌ها به منظور اوراق باشیم؛ اینکار ممکن است به کاهش قیمت اوراق کشتی در هر تُن  نیز منجر شود. 

 

کشتی‌های کانتینری قابل اوراق در سال ۲۰۲۲ به کمترین میزان رسید

نمودار ظرفیت کشتی های کانتینری  فروخته شده جهت اعزام به یاردهای اوراق از سال 2005 تا سال 2023

ارسال نظرات
آخرین اخبار