۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷

اروپا در سال ۲۰۲۲ مقادیر زیادی گاز فراساحلی نروژ را خریداری کرد

جنگ در اوکراین برای تولیدکنندگان نفت و گاز فراساحلی نروژ به‌ سبب تقاضای بی‌سابقه و قیمت بسیار بالا برای دریافت گاز، سود غیر منتظره‌ای ایجاد کرد.
کد خبر: ۹۴۸۸۵

اروپا در سال ۲۰۲۲ مقادیر  زیادی گاز فراساحلی نروژ را خریداری کرد

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از نشریه آفشور تکنولوژی؛ در طول سال گذشته،  شرکت گاسکو ۱۱۷ میلیارد متر مکعب گاز از طریق خطوط لوله به اروپا صادر کرد و نروژ را به بزرگترین تأمین کنندۀ قاره تبدیل کرد، نقشی که قبلاً در اختیار روسیه بود.

به گفته اپراتور دولتی خط لوله زیردریایی گاسکو: نیاز فوری مشتریان اروپایی به جایگزینی انرژی روسیه باعث ایجاد «تقاضای بالای تمام دوران برای گاز طبیعی نروژ» در سال ۲۰۲۲ میلادی شد.

«فرود لورسوند»، مدیرعامل گاسکو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «معمولاً در طول ماه‌های تابستان گاز کمتری نسبت به زمستان تحویل داده شد، اما صادرات سال گذشته در تمام طول سال تقریباً در سطح زمستان بود».

این مقام مسئول افزود: جنگ در اوکراین منجر به افزایش تقاضا برای تحویل پایدار و قابل اطمینان گاز طبیعی شده است که به واسطه این امر تولید گاز در نروژ درخصوص تأمین نیاز‌های انرژی اروپا حیاتی است.

گفتنی است؛ آلمان با خرید ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز  بزرگترین خریدار گاز نروژ است و پس از آن انگلیس با خرید ۲۸ میلیارد متر مکعب گاز در رتبه دوم قرار دارد. هر دو به نسبت مشابه سال قبل حدود ۱۱ درصد افزایش داشته‌­اند و داشبورد گاسکو نشان می­‌دهد که جریان خط لوله به آلمان همچنان در بالاترین حد خود است.

وی افزود: «افزایش عرضه گاز طبیعی از نروژ در طول سال گذشته کمک قابل‌توجهی به کاهش فشار بر بازار انرژی آلمان کرده است».

نروژ و آلمان همچنین توافق کردند که ساخت یک خط لوله گاز هیدروژن اختصاصی از سواحل غربی نروژ به منطقه‌ای نزدیک برمرهاون را بررسی کنند.

این قرارداد همچنین شامل طرحی برای ساخت سه گیگاوات ظرفیت نیروگاه گازی سازگار با هیدروژن در آلمان تا سال ۲۰۳۰ میلادی است.

گاز نروژ همچنین به وسیله خط لوله تازه افتتاح شده بالتیک که شبکه گاز دو کشور را از طریق خطوط لوله زمینی و زیر دریا به هم متصل می‌کند،  بازار جدیدی در لهستان کسب کرده است. این پیوند نیاز لهستان به گاز روسیه را کاهش می‌دهد و در دراز مدت به آن اجازه می‌دهد تا زغال سنگ کمتری برای انرژی الکتریکی بسوزاند.

به گفته گاسکو، سطح بالای تقاضای صادرات، تولیدکنندگان را در فلات نروژ حفظ کرده است و پژوهش‌­ها نشان می­‌دهد سطح فعالیت حفاری در طول سال ۲۰۲۲ میلادی بالا بوده است. بسته کمک مالی که توسط دولت نروژ در سال ۲۰۲۱ میلادی تصویب شد به تقویت عملیات نیز کمک کرد.

گاسگو خاطر نشان ساخت: انتظار می‌­رود بازار اروپا در آینده تحویل پایدار و مطمئن گاز نروژ را پیش­ِ رو داشته باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار