۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷

پایان عملیات تصویربرداری زیرآبی با دستگاه سونار در بندرگاه خمیر

پایان عملیات تصویربرداری زیرآبی با دستگاه سونار در بندرگاه خمیر
معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در راستای تأمین ایمنی دریانوردی در بندرگاه خمیر، عملیات سایداسکن سونار بستر دریا (تصویربرداری زیرآبی) با موفقیت به پایان رسید.
کد خبر: ۹۴۸۵۱

به گزارش مانا، "اسماعیل مکی‌زاده" اظهارداشت: به منظور اطمینان از ایمن بودن مسیر دسترسی دریایی به بندرگاه جدید بندرخمیر و افزایش دقت در انتخاب موقعیت استقرار علائم کمک ناوبری، عملیات سایداسکن سونار بستر دریا انجام شد. 

وی ادامه داد: این عملیات به مدت سه روز به همت واحد فنی و نگهداری اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و با نظارت مقیم واحد دریایی این اداره کل انجام گرفت.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، انجام هیدرو‌گرافی کانال مجاور بندرگاه و احصا اطلاعات هیدروگرافی مسیرهای جنوب غربی از خمیر تا منتهی‌الیه جنوب غربی جزیره قشم و مسیر شرقی از خمیر تا بندر پل با هدف جانمایی مسیر تردد را از دیگر اقدامات تامین ایمنی دریانوردی در بندر خمیر عنوان کرد. 

مکی‌زاده به اقدامات در دستور کار نیز اشاره‌ای داشت و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی تدوین شده بازگشایی مسیری به عرض ۳۰۰ متر و طول ۱۰ کیلومتر سایت اسکن صورت گرفته و همچنین پنج فروند بویه لترال در نیمه شرقی مسیر مستقر و شش دستگاه بیکن نیز در نیمه غربی تا روبروی بندرگاه کوبش می‌شود. 

وی افزود: عملیات سایداسکن سونار، فرآیندی است که طی آن تصویر محدوده عریض تعریف شده‌ای از بستر دریا، زیرخط سیر شناور حامل سامانه مربوطه و با استفاده از فنّاوری امواج قابل مشاهده روی صفحه مانیتور بوده و ابعاد، موقعیت موانع و عوارض زیرسطحی قابل رویت است. 

گفتنی است؛ تصویربرداری سوناری، روش تصویربرداری است که در آن آشکارسازی و مکان‌یابی هدف با استفاده از سونار فعال و امواج صوتی انجام می‌شود. روش‌های اساسی و مدرن تصویربرداری سوناری در زیر آب شامل سونارهای با شکل‌دهی پرتو چندگانه، سونارهای اسکن جانبی، سونارهای روزنـه مصنوعی، لنزهای صوتی و هولوگرافی صوتی است. 

مهم‌ترین و کاربردی‌ترین دستاورد عملیات آبنگاری(هیدروگرافی) نیز در جهت حفظ ایمنی تردد شناورها در مناطق دریایی، تهیه نقشه‌های دریایی است. بندرگاه خمیر به‌عنوان یک طرح مهم و راهبردی با هدف تسهیل تجارت، صادرات و واردات و رونق بخشی به اشتغال مردم بومی دارای چهار پست اسکله به صورت شمع، عرشه و مسیر دسترسی به طول ۷۴۴ متر از ساحل تا اسکله‌ها است که دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار