۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶

زیرساخت‌های لازم برای ساخت و تعمیرات کشتی فراهم شد

با توجه به تاکید مسئولان بر توسعه حمل‌ونقل دریا، اکنون زیرساخت‌های لازم برای ساخت و تعمیرات کشتی ایجاد شده است و سرمایه‌گذارانی از آمادگی خود برای ورود به این حوزه خبر دادند و در عین حال انجمن کشتیرانی نیز از فعال‌سازی منظم خطوط لاینری استقبال کرده است.
کد خبر: ۹۴۷۵۵

زیرساخت‌های لازم برای ساخت و تعمیرات کشتی فراهم شد

به گزارش مانا، سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه شهریورماه سال جاری از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که در بند ۱۱ آن به تحقق سیاست‌های کلی آمایش سرزمین با توجه به مزیت‌های بالفعل و بالقوه و اجرایی ساختن موارد برجسته آن با توجه ویژه بر دریا، سواحل، بنادر و آب‌های مرزی تاکید شد.

ایشان همچنین به‌تازگی ارتقاء همه‌جانبه توان رزمی و تجهیزات دفاعی در نیروی دریایی و استمرار اقداماتی همچون دریانوردی در آبهای دوردست و بین‌المللی را لازم دانستند و گفتند: استفاده از فرصت دریا و ظرفیت‌های عظیم آن باید به فرهنگ عمومی در کشور تبدیل شود.

همچنین ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در آذرماه بخشنامه خط مشی‌ها و چارچوب کلان برنامه هفتم توسعه را ابلاغ کرد که در موضوعات کلیدی آن، به رشد اقتصادی عدالت‌محور با رویکرد ارتقای بهره‌وری با تأکید بر اقتصاد دریامحور اشاره شده، چرا که موضوعاتی مانند انرژی و ترانزیت یا اقتصاد دریامحور که موتور محرکه و کانون رشد اقتصادی و افزایش تولید هستند.

اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران برای ساخت کارخانه کشتی‌سازی در بندر انزلی 

در این راستا علی فتحی -معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی- با بیان اینکه یکی از وظایف این سازمان ایجاد زیرساخت‌های دریایی و بندری بوده، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری مناسب و زیرساخت‌های خوبی در بنادر گیلان از جمله انزلی و چمخاله ایجاد شده است.

وی از اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران برای ساخت کارخانه کشتی‌سازی در بندرانزلی خبرداد و گفت: ساخت این کارخانه تاثیرات مثبت و به‌سزایی در افزایش مبادلات تجاری کشور در دریای خزر خواهد داشت.  مبحث حمل و نقل دریایی یکی از اولویت‌ها و سیاست‌هایی است که سازمان بنادر و دریانوردی آن را دنبال می‌کند و ما وظیفه داریم که این بخش را رونق بدهیم.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای ساخت و تعمیرات کشتی در مجتمع بندری انزلی ایجاد شده است، افزود: با توجه به وجود بستر مناسب،   سرمایه‌گذارانی از آمادگی خود برای ورود به این حوزه خبر دادند.

فتحی در مورد تاثیرات ساخت کارخانه کشتی‌سازی بر منطقه و بنادر شمالی کشور، تصریح کرد: در بخش حمل‌ونقل دریایی سهم کمی را نسبت به دیگر بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر دارا هستیم و باید این سهم را ارتقاء دهیم، لذا ساخت کارخانه کشتی‌سازی در بندرانزلی تاثیرات مثبت و بسزایی در افزایش مبادلات تجاری ایران در شمال کشور خواهد داشت.

وی با بیان اینکه با ایجاد کارخانه کشتی‌سازی امکان ساخت انواع کشتی تانکر نفتی، جنرال کارگو، شناورهای کروز مسافری و خدماتی نظیر یدک‌کش در دریای خزر برای کشورمان در بندر انزلی فراهم خواهد شد، اذعان داشت: نوسازی ناوگان کشتی‌های باری کشور نیز از دیگر اهداف این طرح است.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد حمایت از سرمایه‌گذاران مجموعه کارخانه کشتی‌سازی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی برای اعطای تسهیلات از محل کمیته وجوه اداره‌شده در جهت افزایش مبلغ سرمایه‌گذاری و ترویج و توسعه فرهنگ دریایی آمادگی دارد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، ساخت مجموعه کارخانه کشتی‌سازی با میزان سرمایه‌گذاری ۸۵۰ میلیارد تومان توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی و با ایجاد اشتغال برای ۳۵۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۳۰۰ نفر غیر مستقیم همراه خواهد بود.  این طرح در فاز اول در زمینی به مساحت ۵.۳ هکتار احداث می‌شود و در فاز دوم زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در مجاورت موج‌شکن شرقی بندر انزلی به آن الحاق خواهد شد.

استقبال انجمن کشتیرانی از فعال‌سازی منظم خطوط لاینری 

همچنین مسعود پل‌مه -دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران- درباره ضرورت ایجاد خطوط کشتیرانی منظم و برنامه سازمان بنادر و دریانوردی، اظهار کرد: خطوط کشتیرانی منظم (لاینر) متداول‌ترین نوع حمل و نقل دریایی است و در مسیرهای متداول تعریف می‌شود و از طریق آن یک یا چند شرکت کشتیرانی با اجماع فعالیت‌ها به عملیات حمل و نقل دریایی اقدام می‌کنند.

وی افزود: در عین حال باید توجه داشته باشیم خطوط منظم کشتیرانی برای حمل‌ونقل در مکان از پیش تعریف شده و زمان از پیش تعیین شده فرایند انتقال کالا از مسیر دریایی را مدنظر قرار می‌دهند.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با بیان اینکه پویایی حمل‌ونقل دریایی و فعالیت متدوام خطوط لاینری، تعداد بازیگران اثرگذار حمل و نقل دریایی را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: این مسئله موجب می شود رقابت مثبت تجاری افزایش یابد و شاهد افزایش سهم بازار باشیم.

این فعال حوزه دریایی کشور با بیان اینکه فعالیت خطوط منظم کشتیرانی، کاهش هزینه ها را نیز در پی خواهد داشت، عنوان کرد: علاوه بر این فعالیت مستمر خطوط لاینری موجب مقابله اثرگذار با اقدامات انتحاری کشورهای خارجی به‌دلیل تحریم های اعمالی خواهیم بود.

پل‌مه با بیان اینکه فعالیت منظم خطوط لاینری، نیازمند حمایت چندجانبه حاکمیت، دولت و سازمان بنادر و دریانوردی است، اظهار کرد: شرکت‌های کشتیرانی و خدمات وابسته ایران و نیز سایر فعالان بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل دریایی نیز در صورت فراهم بودن شرایط اقدامات لازم را در بنادر شمالی و جنوبی کشور در دستورکار قرار خواهند داد و به تامین خطوط لاینری در اشکال مختلف کانتینری و غیرکانتینری در شمال و جنوب کشور اقدام خواهند کرد.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با بیان اینکه اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در راستای حمایت از فعالیت خطوط لاینری امری مهم و ضروری است و باید به‌صورت جدی دنبال شود، گفت: باید شاهد حمایت‌های چندوجهی به‌منظور فعالیت خطوط منظم کشتیرانی در بنادر کشور باشیم و از ظرفیت شرکت‌های کشتیرانی در این راستا به‌نحو مطلوب استفاده کنیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار