۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

تمدید عملیات مبارزه با دزدی دریایی در سومالی تا سال ۲۰۲۴

مأموریت گشت‌های دریایی در منطقه سومالی توسط اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۴ میلادی به مدت دو سال تمدید شد.
کد خبر: ۹۴۷۴۱

تمدید عملیات مبارزه با دزدی دریایی در سومالی تا سال ۲۰۲۴

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت emad.defensa.es؛ اتحادیه اروپا تصمیم گرفته عملیات گشت‌های دریایی موسوم به آتالانتا را در سواحل آفریقا تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ میلادی تمدید کند، زیرا در حال حاضر جزء مناطق پر‌خطر به شمار می‌رود.

سخنگوی EUNAVFOR (نیروی دریایی اتحادیه اروپا در سومالی) در این زمینه گفت: گشت‌های دریایی با همکاری کشور‌های دارای صنعت کشتیرانی از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون در این منطقه از کشتی‌های آسیب پذیر در مقابل دزدی‌ها محافظت می‌کنند.

وی افزود: دزدی دریایی که منشاء آن در غرب اقیانوس هند بود به کمک و همیاری تمام کشور‌های ساحلی در منطقه تا حدودی کنترل  شد و تا حدودی به حداقل رسید، به گونه‌ای که برخی از کشور‌ها خواستار تعطیلی گشت‌های دریایی در این منطقه شدند، اما  برخی از کشور‌ها به این استدلال رسیدند که گشت‌های دریایی باید ادامه یابد به همین جهت ترجیح دادیم که این عملیات که از سال ۲۰۰۸ میلادی تا کنون در منطقه ادامه دارد، همچنان  به فعالیت بپردازد.

بر اساس این گزارش و بر اساس آمار‌های منتشر شده در وبسایت آتالانتا تا کنون از ۲۰۰۰ کشتی در این منطقه حفاظت شده و از تحویل بیش از سه میلیون تُن مواد غذایی  و سایر کالا‌ها  به کشور‌های  مختلف اطمینان حاصل شده است؛ در مجموع ۱۷۱ دزد دریایی به مقامات تحویل و ۱۲۷۲۰ کیلو مواد مخدر از آنان کشف و ضبط شده است.

هند قانون مبارزه با دزدی دریایی را تصویب کرد

هند قانون مبارزه با دزدی دریایی را به تصویب رساند. این قانون برای افرادی که به جرائم دزدی دریایی متهم می‌شوند مجازات سختی در نظر می‌گیرد.

«اس جایشانکار» وزیر امور خارجه هند در این زمینه گفت: تضمین امنیت دریایی برای حفظ امنیت و رفاه اقتصادی در هند کلیدی است؛ به همین جهت ما تلاش کردیم مسیر‌های دریایی را برای عبور کشتی‌ها امن نگه داریم.

وی یاد‌آور شد: این قانون حتی به موضوع مجازات اعدام به عنوان یک مورد استثنایی نیز اشاره دارد که در صورت افزایش شدت جرائم این مرحله از قانون نیز پیش‌بینی شده است.  این قانون تعهدات ما را بر اساس UNCLOS افزایش می‌دهد.

به گفتۀ وی بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ میلادی، ۲۷ حادثه دریایی در منطقه هند رخ داده که در آن ۲۸۸ شهروند هندی درگیر بودند همچنین بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ میلادی، ۱۹ مورد دزدی دریایی صورت گرفته که ۱۵۵ خدمه هندی درگیر بودند.

وی در پایان گفت: به زودی دادگاه‌های مربوط به قوانین دزدی دریایی با مشورت رئیس دادگستری هند تشکیل خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار