۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹

برگزاری نخستین جشنواره گردشگری ساحل نشینان به میزبانی چابهار

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان از برگزاری نخستین جشنواره گردشگری استان‌های ساحل نشین در چابهار از تاریخ ۲۸ دی ماه خبر داد.
کد خبر: ۹۴۷۲۸

برگزاری نخستین جشنواره گردشگری ساحل نشینان به میزبانی چابهار

علیرضا جلال زایی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اهمیت توسعه گردشگری در سواحل مکران و تاکید مقام معظم رهبری بر این امر از انجام برنامه ریزی‌های استانی در راستای تحقق گردشگری دریایی و ساحلی در استان خبر داد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان، ادامه داد: در همین راستا موفق شدیم نخستین جشنواره گردشگری ساحل نشینان ایران را به میزبانی چابهار در سواحل مکران برگزار کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: در این جشنواره نمایندگان استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های گردشگری دریایی و ساحلی، فرهنگی و تاریخی خود را به نمایش خواهند گذاشت.

جلال زایی اذعان داشت: در حاشیه برگزاری این جشنواره، همایشی نیز تشکیل خواهد شد که طی آن فرصت‌های سرمایه گذاری گردشگری ساحلی و دریایی هفت استان ساحلی کشور در قالب پکیج مشخص در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

به گفته این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان، برگزاری این همایش نقش مهمی در معرفی هر چه بیشتر جذابیت‌های توریسم دریایی مکران و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی ایفا خواهد کرد.

به گفته این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان، این رویداد در تقویم رویداد‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تعریف شده و مقرر شده تا هر سال در یک استان ساحل نشین برگزار شود.

وی همکاری دستگاه‌های مرتبط در برگزاری این جشنواره را خواستار شد و گفت: دستگاه‌های مختلف می‌توانند در زمینه تبلیغات و اطلاع رسانی، برگزاری سیاه چادر‌های عشایری، معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های استان در این جشنواره همکاری لازم را با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام دهند.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان، این استان را به دلیل دارا بودن بخش زیادی از سواحل مشترک با دریای عمان، یکی از مهمترین استان‌های ساحلی استان در زمینه دارا بودن پتانسیل‌های گردشگری اعلام کرد.

به گفته وی، استان سیستان و بلوچستان تنها استانی است که از طریق اقیانوس هند به آب‌های آزاد راه داشته و این امتیاز بسیار ویژه‌ای برای توریسم این استان محسوب می‌شود.

جلال زایی تاکید کرد: سواحل مکران، ایران را با ۱۹ کشور حاشیه اقیانوس هند و یک سوم جمعیت دنیا هم مرز می‌کند که این امر در نوع خود در میان سایر استان‌های ساحلی کشور و از نظر توریسم دریایی بسیار منحصر به فرد است.

به گفته این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان، جشنواره گردشگری ساحل نشینان کشور بهانه‌ای برای مطرح کردن اهمیت سواحل مکران جهت رشد اقتصادی با تکیه بر توسعه دریامحور است.

وی اذعان داشت: یکی از دلایلی که اولین دوره جشنواره ساحل نشینان کشور در چابهار برگزار می‌شود ارجحیت و اهمیت سواحل مکران به لحاظ تجارت، ترانزیت و ظرفیت‌های گردشگری نسبت به سواحل دیگرِ کشور است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان، خاطرنشان ساخت: برگزاری این جشنواره در چابهار می‌تواند باعث معرفی ظرفیت‌های منطقه، فراهم کردن زمینه برای سرمایه گذاری، افزایش شهرت استان و افزایش خودباوری در میان مردمان این خطه جهت مشارکت در توسعه  شود.

وی با بیان اینکه تمدن دریایی در کنار سواحل و توسط مردمانی که در آنجا زندگی می‌کنند شکل می‌گیرد، تصریح کرد: لذا برگزاری اینگونه جشنواره‌ها نقش مهمی در شکل‌گیری و احیای این تمدن و بستر‌سازی برای نقش آفرینی مردمان این منطقه در توسعه پایدار متناسب با تأثیر مزیت‌های دریا در زندگی آنان خواهد بود.

گفتنی است، نخستین همایش گردشگری ساحل نشینان به میزبانی چابهار از تاریخ ۲۸ لغایت ۳۰ دی ماه برگزار خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار